Metodyka badań etnograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LMBE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka badań etnograficznych |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Metodyka badań etnograficznych to ćwiczenia, dzięki którym student wkracza w problematykę badań etnograficznych kluczowego elementu pracy etnologa i antropologa kulturowego. Przedmiot nie stanowi całościowego kursu, ale jest obowiązkowym wprowadzeniem do „Laboratorium etnograficznego” |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią i specyfiką badań etnograficznych. Główny nacisk jest położony na rolę „terenu” i empirii jako wyróżników szczególnych antropologii, pozwalających odróżnić ją od innych dyscyplin zajmujących się kulturą i społeczeństwem. Podczas zajęć omawiane są metody badawcze (wywiad, obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca, metoda wizualnej dokumentacji) oraz istotne problemy, z którymi styka się każdy antropolog pracujący w terenie. Duży nacisk jest położony na zdobywane umiejętności. W trakcie zajęć, studenci podzieleni na grupy realizują micro projekt badawczy, którego wyniki są następnie przedstawiane na przedostatnich zajęciach. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wybór): Barley N., Niewinny antropolog, Warszawa 1997. Barley N., Plaga Gąsienic, Warszawa 1998. Barley N., Bezpieczny sport, Warszawa 2000. Hammerslay M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000. Kopczyńska-Jaworska B., Wywiad etnograficzny, [w:] Metodyka etnograficznych badań terenowych, Warszawa 1971, s.59-82. Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, Gdańsk 2002. Olędzki J., Murzynowo. Znaki istnienia i tożsamości kulturalnej mieszkańców wioski nadwiślańskiej XVII-XX, Warszawa 1991. Sztumski J., Badania terenowe [w:] Wstęp do metod i technik badań społecznych, 1999, s. 105-111. Turnbull C., Ikowie. Ludzie gór, Warszawa 1980. Wasilewski J.S., Pokaż mi swoje notatki..., „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, r. 1995, s. 32-33. Zawistowicz-Adamska K., Społeczność wiejska: wspomnienia i materiały z badań terenowych: Zaborów, 1937-38, Warszawa 1958. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - umie stworzyć projekt badań etnograficznych, sformułować pytania problem badawczy/pytania badawcze; - jest świadom elastyczności projekty badań i potrafi dostosować go do „specyfiki terenu” badań; - zna podstawowe metody prowadzenia badań etnograficznych; - potrafi przeprowadzić wywiad etnograficzny i ocenić popełnione przez siebie błędy; - potrafi przeprowadzić obserwację, sporządzić notatkę terenową; - dostrzega potencjał i zagrożenia związane ze stosowaniem metod wizualnych w badaniach; - potrafi ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań; potrafi uporządkować i zaprezentować wyniki badań; - jest świadom złożonej natury relacji badacz-badany w terenie; - dostrzega problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest wynikiem pisemnego zaliczenia (sprawdzana będzie znajomość lektur oraz zrozumienie roli badacza w terenie, uwarunkowań i specyfiki etnograficznych badań terenowych, wyczulenie na kwestie etyczne związane z badaniami etnograficznymi), a także prowadzonego w grupach projektu badawczego i przedstawionej na jego podstawie prezentacji oraz aktywności studenta na zajęciach. Warunkiem zaliczenia będzie także oddanie kilku prac domowych (wywiad, notatka terenowa). Zaliczenie pisemne pod koniec semestru (55%), projekt badawczy i prezentacja (35%), aktywność na zajęciach (10%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.