University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Ethnography of Media Reception

General data

Course ID: 3102-MEOM
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethnography of Media Reception
Name in Polish: Etnografia odbioru mediów
Organizational unit: Institute of Ethnology and Cultural Anthropology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective seminars
optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student uczestniczący w tych zajęciach powinien posiadać wiedzę ogólną z zakresu etnologii/antropologii kulturowej i znać język angielski w stopniu umożliwiającym lekture tekstów.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia należą do modułu „Antropologia mediów”, mają charakter konwersatoryjny polegający na wspólnym rozważaniu lektury w grupie studenckiej.

Kartkówka na wejściu ma zapewnić odpowiedni poziom znajomości lektury, żeby rozmowa była merytoryczna i efektywna dydaktycznie.

Na zajęciach student zapozna się z podstawowymi tekstami z zakresu odbioru mediów (audience studies) a w szczególności z wynikami etnograficznych badań na ten temat.

Full description: (in Polish)

Wybrane teksty są podzielone na 3 części. Część wstępna to klasyczne teksty dotyczące odbioru mediów (Baudrillard, Hall, Herzfeld, Jenkins, McLuhan), część druga to anglojęzyczne teksty prezentujące wyniki badań etnograficznych skupionych na użytkowaniu telewizji i video (Abu-Lughod, Larkin, Mankekar) oraz Internetu (Miller/Slater. Pink/Postill)

Bibliography: (in Polish)

1. DWA TEKSTY: McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. Obowiązkowo: Rozdział 1: Środek przekazu sam jest przekazem (medium is a message) s. 38-54 oraz Hall S., Kodowanie i dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71;

2. Baudrillard J., Procesja symulakrów, w: Symulakry i symulacja, Warszawa 2005, s. 5-56

3. Herzfeld M, Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Warszawa 2004. Rozdział 14 Media, s, 403-433.

4. Jenkins H., Kultura konwergencji, Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. Wstęp: Adoracja przy ołtarzu konwergencji: nowy paradygmat myślenia o przemianie mediów, s. 7-28, oraz R. 3: W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie trans medialne, s. 93-129.

5. Scott L., Lury C., Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, Kraków 2011, Wstęp: Teoria kilka wskazówek, s. 11- 30.

6. Filiciak M., Danielewicz M., Halawa M., Mazurek P., Nowotny A., Młodzi i media. Etnografia cyfrowego świata, „Kultura Popularna” 2010, nr 1 (27), s. 4-64.

7. The Anthropology of Media. A Reader, ed. Kelly Askew, Richard Wilk, Blackwell 2002. Chapter 23: Abu-Lughod L., The Objects of Soap Opera. Television an the Cultural Politics of Modernity, p. 376-391;

8. The Anthropology of Media. A Reader, ed. Kelly Askew, Richard Wilk, Blackwell 2002. Chapter 18: Mankekar P., National Texts and Gendered Lives: An Ethnography of Television Viewers in a North Indian City, p. 299-317;

9. The Anthropology of Media. A Reader, ed. Kelly Askew, Richard Wilk, Blackwell 2002. Chapter 12: Miller D., Slater D., Relationships, p. 187- 208;

10. Larkin B., Signal and Noise: Media, Infrastructure, and Urban Culture in Nigeria, Durham NC 2008. Ch. 7: Degradated Images, Distorted Sounds: Nigerian Video and the Infrastructure of Piracy, p. 217-241 (plus ewentualnie Conclusions p. 242-256).

11. Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016. Ch. 1: Ethnography in a Digital World, p. 1-18; Ch. 7 Researching Loclities, p. 123-145.

12. Pink S., Horst H., Postill J., Hjorth L., Lewis T., Tacchi J., Digital Ethnography. Principles and Practice, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE 2016. Ch. 8 Researching Events p. 147-165.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)

Każde zajęcia rozpoczynają się kartkówką na ocenę!

Ocena końcowa z zajęć jest średnią ocen ze wszystkich kartkówek

Practical placement: (in Polish)

Brak

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)