Proseminarium badawcze.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-PB191 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium badawcze. |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Pełny opis: |
Proseminarium badawcze jest autorskim i obowiązkowym przedmiotem dla studentów pierwszego roku studiów II stopnia. Program seminarium zakłada następujące elementy: 1. rozwinięcie aparatu metodycznego i metodologicznego badań terenowych: uczestnicy przyswajają kompleksową wiedzę na temat zasad zbierania materiału badawczego z zakresu etnologii i antropologii kulturowej. Studenci zapoznają się z zaawansowanymi i zróżnicowanymi narzędziami badawczymi wykorzystywanymi do badań terenowych w antropologii i pokrewnych dyscyplinach. Prowadzący omawia wybraną literaturę przedmiotu, a także, wspólnie z uczestnikami zajęć opracowuje strategie i metody badawcze zgodne z tematami i zainteresowaniami badawczymi poszczególnych studentów. W opracowaniach i publikacjach prowadzący i uczestnicy zajęć szukają pojęć i narzędzi, które umożliwią im doprecyzowanie problemu, postawienie pytań i skonstruowanie kwestionariusza lub dyspozycji badawczej. Prowadzący kładzie szczególny nacisk na zaawansowane problemy metodologiczne badań terenowych, takie jak organizacja, logistyka, praca w zespole, etyka, epistemologia, problem przedstawienia, zwrot refleksyjny i ontologiczny oraz inne, kluczowe dla współczesnej antropologii zagadnienia metodologiczne. 2. Wybór i doprecyzowanie tematu badawczego: prowadzący ustala z uczestnikami zajęć tematy badawcze, które stanowić będą zrąb badań magisterskich. Wybór tematu poprzedza dyskusja oraz analiza zadanej literatury – teoretycznej, kierunkowej i metodologicznej. Student nabywa umiejętność doboru odpowiednich metod i narzędzi badawczych i uczy się, jak zastosować je w odniesieniu do własnego projektu. Uczestnicy zajęć samodzielnie konstruują kwestionariusz do etnograficznych badań terenowych, dokonują wyboru terenu oraz przeprowadzają wstępną kwerendę biblioteczną. 3. Przyswojenie wiedzy na temat działalności współczesnych instytucji kultury, organizacji działających na rzecz kultury i społeczeństwa. Uczestnicy otrzymują pogłębioną wiedzę dotycząca zasad konstruowania projektów badawczych i rozwojowych, także aktywizujących indywidualną przedsiębiorczość oraz stymulujących współpracę z szeroko rozumianymi podmiotami pozaakademickimi, takimi jak współczesne instytucje kultury oraz organizacje działające na rzecz kultury i społeczeństwa. Program zakłada naukę nawiązywania merytorycznego dialogu z innymi badaczami rzeczywistości społecznej i kulturowej oraz wyrobienie zdolności stosowania w sposób praktyczny i przedsiębiorczy zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów o podłożu społeczno-kulturowym. |
Efekty uczenia się: |
Osoba, która ukończyła przedmiot: ZNA I ROZUMIE • problemy i specyfikę projektowania złożonych badań społecznych • w stopniu pogłębionym metodykę i metodologię prowadzenia badań terenowych • możliwości zastosowania narzędzi i pojęć wypracowanych na gruncie etnologii i antropologii kulturowej w środowisku pozaakademickim POTRAFI • w sposób holistyczny korzystać z metodologii nauk społecznych w toku własnych badań etnograficznych • przygotować samodzielny i innowacyjny projekt badań etnograficznych, w tym wybrać i opracować właściwe metody, strategie i narzędzia badawcze • stosować inne rodzaje źródeł wiedzy antropologicznej, takie jak praktyki etnografii wizualnej, etnograficzna analiza dźwiękosfery, netnografia, badania w działaniu, badania stosowane, współczesne badania nad kulturą materialną • uczestniczyć w merytorycznej dyskusji nad projektami badawczymi • współpracować w zespole badawczym • nawiązywać współpracę z podmiotami pozaakademickimi JEST GOTOWA DO • diagnozowania złożonych problemów społecznych przy pomocy różnorodnych strategii metodologicznych • twórczej krytyki teorii i metodologii badawczej w etnologii i antropologii kulturowej • współpracy z podmiotami pozaakademickimi, w tym z organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju kultury i społeczeństwa • kreatywnego działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnych • twórczego wykorzystywania teorii i metodologii z zakresu etnologii i antropologii na innowacyjnym rynku pracy • otwartości na nowe zjawiska społeczne • przestrzegania zasad etycznych związanych z warsztatem pracy etnologa i antropologa kultury • dzielenia się własnymi refleksjami na temat etosu zawodowego etnologa i antropologa kultury • wykazywania zrozumienia dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.