Proseminarium badawcze. Antropologia w obszarach górskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-PB202 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium badawcze. Antropologia w obszarach górskich |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
I rok studiów magisterskich |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Założenia (opisowo): | Celem proseminarium jest zapoznanie uczestników z literaturą z zakresu antropologii kulturowej i dyscyplin pokrewnych poświęconej problematyce percepcji krajobrazu, ekologii i turystyki ze szczególnym naciskiem na rejony górskie. Podczas kursu uczestnicy przygotują plan własnych badań terenowych, a także, jeżeli ich zainteresowania i cele badawcze będą odpowiadały zaproponowanemu terenowi, wezmą udział w wyjeździe badawczym w Tatry. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Proseminarium to dedykowane jest studentom zainteresowanym szeroko pojętą antropologią krajobrazu, ze szczególnym naciskiem na regiony górskie. Podczas zajęć dokonamy szczegółowego przeglądu literatury przedmiotu. Omówione zostaną prace zaliczane do antropologii kulturowej - ze szczególnym naciskiem na prace autorów takich jak Tim Ingold i Kirsten Hastrup, a także z dziedzin pokrewnych. Uczestnicy zajęć otrzymają zatem porcję poszerzonej i interdyscyplinarnej wiedzy, dzięki której będą w stanie przygotować własny projekt badawczy, na bazie którego przygotują - już na seminarium - pracę magisterską. Zajęcia zatem dotyczyć będą także metodyki i metodologii badań etnograficznych i antropologicznych. |
Pełny opis: |
Podczas intensywnych zajęć prowadzonych metodą warsztatową i w formie konwersatorium, studenci zapoznają się z poszerzoną wiedzą etnograficzną i antropologiczną z zakresu antropologii krajobrazu, sportu, turystyki i ekologii. Omówiona zostanie również literatura i kluczowe problemy charakterystyczne dla współczesnej metodyki i metodologii badań terenowych. Na podstawie takiej wiedzy, uczestnicy opracują indywidualny plan i projekt badań terenowych, ba bazie którego przeprowadzą badania w terenie, a następnie, już w ramach seminarium magisterskiego, przygotują pogłębioną rozprawę dyplomową. |
Literatura: |
Proseminarium badawcze: antropologia w obszarach górskich – sem. zimowy Zaliczenie: obecność (dozwolone dwie nieobecności), aktywny udział w zajęciach, kolokwium I. Krajobraz jako kategoria antropologiczna: perspektywy badawcze cz. 1 Smyrski, Łukasz, 2018 Perspektywy lokalne w badaniach krajobrazu, s. 132-156 Krajobraz jako środowisko. „Neutralność” krajobrazu i perspektywa outsidera, s. 117-131 II. Krajobraz jako kategoria antropologiczna: perspektywy badawcze cz. 2 Hastrup, Kirsten, 1994 Natura jako przestrzeń historyczna, s 8-13 Boscoboinik Andrea, Cretton, Viviane, 2017 „Find your nature” in the Swiss Alps in search of a better life in the mountains, s. 199-212 III. Krajobraz jako kategoria antropologiczna: perspektywy badawcze cz. 3 Ingold, Tim, 2006 Kultura i postrzeganie środowiska, str. 73-88 IV. Tim Ingold i jego świat cz. 1 Ingold, Tim, 1993 Temporality of the landscape, s. 152-174 V. Tim Ingold i jego świat cz. 2 Wala, Katarzyna, 2016 Ułożyć świat na nowo. Rekonstrukcja koncepcji Tima Ingolda (cz. I), str. 189-209 VI. Tim Ingold i jego świat cz. 3 Wala, Katarzyna, 2016 Ułożyć świat na nowo. Rekonstrukcja koncepcji Tima Ingolda (cz. II), str. 303-329 VII. Kirsten Hastrup i jej świat cz. 1 Hastrup, Kirsten, 2008 Podstawy empiryczne. O uzasadnianiu światów, str. 59-74 Wyobraźnia antropologiczna, str. 75-89 VIII. Kirsten Hastrup i jej świat cz. 2 Hastrup, Kirsten 2004 Getting it right. Knowledge and evidence in anthropology, str. 455-472 IX. Kirsten Hastrup i jej świat cz. 3 Hastrup, Kirsten, 2018 Muscular consciousness. Knowledge-making in an Artic environment, s. 116-137 X. Góry kultury – ciało, przestrzeń i praktyki w krajobrazie górskim cz. 1: himalaizm Sherry B. Ortner, 1997 Thick resistance: death and the cultural; construction of agency in Himalayan Mountaineering XI. Góry kultury – ciało, przestrzeń i praktyki w krajobrazie górskim cz. 2: wspinaczka cz. 1 Dutkiewicz, Jan, 2015 Pretzel logic: an embodied ethnography of a rock climbing, s. 25-38 XII. Góry kultury – ciało, przestrzeń i praktyki w krajobrazie górskim cz. 2: wspinaczka cz. 2 Goodrich, Andre 2004 Scaling culture: rock climbing and the embodied nature of spatial knowledge, s. 27-34. XIII. Krajobraz zobiektywizowany, pojęcie mapy i szlaku letniego i zimowego Lorimer, Hayden; Lund Katrin, 2003 Performing facts: finding a way over Scotland`s mountains, s. 130-144 XIV. Kolokwium |
Efekty uczenia się: |
Pogłębiona znajomość literatury przedmiotu, a także biegła orientacja we współczesnej metodologii i metodyce etnograficznych badań terenowych. Umiejętność przygotowania planu i tematu badań, przeprowadzenie badań terenowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, czynny udział, znajomość literatury - dwa kolokwia: na koniec semestru zimowego i letniego, przygotowanie projektu i planu badań terenowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.