Seminarium magisterskie. Polityka, media, nowe ruchy społeczne (semestr 2)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-SMAS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie. Polityka, media, nowe ruchy społeczne (semestr 2) |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
I rok studiów magisterskich Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Sproblematyzowanie tematu badań, czyli sformułowanie pytania badawczego w oparciu o lektury podstawowe dla wybranej tematyki. Opracowywanie kwestionariuszy lub dyspozycji badawczych. Przeprowadzenie badań terenowych. |
Pełny opis: |
W drugim semestrze studenci problematyzują zadeklarowany wcześniej temat badań. Prowadzący i grupa seminaryjna doradzają lektury dostarczające pojęć umożliwiających postawienie pytania badawczego oraz wyznaczających stan badań nad tym problemem. Magistranci poszukując zaplecza teoretycznego powinni korzystać z aktualnych słowników i encyklopedii antropologicznych; zobowiązani są przejrzeć prace magisterskie i licencjackie dotyczące interesującej ich tematyki znajdujące się w archiwum IEiAK; a także publikacje w periodykach i publikacje polskich etnologów (polecam bazę internetową Etnografia Cyfrowa). Powinni też przejrzeć publikacje podsumowujące wcześniej przeprowadzone badania na ten temat. W kolejnej turze referatów studenci prezentują podstawowe zaplecze teoretyczne planowanych badań, główny zrąb stanu badań nad tym problemem i skonstruowaną w oparciu o nie dyspozycję do badań (ewentualnie kwestionariusz). Następnie przeprowadzają zaplanowane badania terenowe. |
Literatura: |
związana z tematem pracy magisterskiej Lektury dotyczące prowadzenia etnograficznych badań terenowych (wybór) Szersza refleksja nad badaniami terenowymi (fieldwork): 1. Amit V., Introduction: Constructing the Field, In Constructing the field. Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World, ed. W. Amit, London, N.Y. 2000, p. 1-18. 2. Clliford J., Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 139-179. 3. Etyczne problemy badań antropologicznych, red. K. Kaniowska, N. Modnicka, Wrocław-Łódź 2010. 4. Gupta A., Ferguson J., Poza „kulturę”: przestrzeń, tożsamość i polityka różnicy, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. E. Nowicka, M. Kempny, Warszawa: PWN 2004, s. 267-283. 5. Hastrup K., Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, Kraków: WUJ 2008. Szczególnie rozdział 3: Podstawy empiryczne, s. 59-74. 6. Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej, red. T. Buliński, M. Kairski, Poznań: Wydawnictwo naukowe 2011. Szczególnie tekst Natalii Bloch, Teren a władza, czyli kto tu rządzi? Moje doświadczenia z badania uchodźców tybetańskich, s. 209-236. 7. Wybór z klasyków: EthnographicFieldwork. An Anthropological Reader, eds. A. C. G. M. Roben, J. A. Sluka, Malden USA, Oxford UK, Victoria Australia: Blackwell Publishing 2007. Podręczniki dotyczące techniki badań: 1. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010. 2. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 2000. 3. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2012. 4. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Warszawa: PWN, Seria Metodologia, 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po drugim semestrze student potrafi: - sformułować pytanie badawcze w odniesieniu do podstawowej literatury przedmiotu - potrafi skonstruować kwestionariusz lub dyspozycję do badań terenowych i - potrafi przeprowadzić badania ternowe metodą etnograficzną, polegającą na obserwacji uczestniczącej i prowadzeniu wywiadów otwartych, pogłębionych, narracyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie drugiego semestru uzyskuje się w wyniku wygłoszenia 2 referatów oraz przedstawienia pięciostronicowej pracy „Konstruowanie projektowanej sytuacji badawczej –pytania badawcze (wraz z objaśnieniem pojęć koniecznych do ich postawienia) oraz aktualny stan badań nad wytyczonym przez te pytania problemem” (praca z odsyłaczami do literatury i bibliografią). Zaliczenie drugiego semestru seminarium magisterskiego warunkuje uzyskanie zaliczenia praktyk terenowych do pracy magisterskiej. Badania do pracy magisterskiej są zaliczane w osobnym protokole w systemie USOS. Aby uzyskać to zaliczenie student musi przeprowadzić około 20 wywiadów (lub ich ekwiwalent uzgodniony z prowadzącym). Wywiady muszą być nagrywane na dyktafon, a następnie przynajmniej częściowo rozpisane komputerowo. Wywiady nagrane na płytę są potem dołączane do pracy magisterskiej i przekazane do Archiwum IEiAK. Ocenę kończącą semestr drugi, student powinien uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej tj. do połowy września, w przeciwnym razie uzyskuje wpis warunkowy na rok II. |
Praktyki zawodowe: |
Badania terenowe do pracy magisterskiej - 20 wywiadów nagranych i transkrybowanych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.