University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Rhetoric

General data

Course ID: 3104-L3F-RET
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Rhetoric
Name in Polish: Zajęcia fakultatywne. Retoryka praktyczna (K4)
Organizational unit: Faculty of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia warsztatowe. Minimum teorii, maksimum praktyki. Uczestnicy ćwiczą oddech, dykcję, głos. Poznają założenia współczesnych systemów komunikacją społecznej oraz antycznej retoryki. Wykorzystują je do tworzenia wystąpień na różne tematy, dowolnie wybrane lub wskazane przez wykładowcę. Po wystąpieniu - ocena, analiza, korekta.

Full description: (in Polish)

Retoryka praktyczna, oparta między innymi na zasadach starożytnej retoryki, uczy panowania nad słowem. Porządkuje proces mówienia i przemawiania. Ułatwia sprawne opracowanie wystąpienia. Rozwija poczucie formy oraz umiejętność jej dostosowania do audytorium i okoliczności. Pomaga zwalczyć tremę, a podczas prezentacji ułatwia zapanowanie nad wszystkimi elementami składającymi się na retoryczne działanie.

Retoryka jest sprawczynią przekonywania. Podczas warsztatów z komunikacji praktycznej uczestnicy dowiadują się, jak uporządkować proces myślenia poprzedzający wystąpienie, analizują akcję retoryczną, uczą się na własnych i cudzych błędach, wykonują ćwiczenia.

Motywy przewodnie warsztatów:

- analiza podstawowych pojęć z dziedziny retoryki praktycznej i technik perswazyjnych

- tworzenie nawyku porządkowania każdej wypowiedzi

- wskazywanie roli słuchacza w procesie mówienia i przemawiania

- opis mechanizmów rozumienia i zapamiętywania słowa mówionego

- tworzenie indywidualnych wzorców perswazyjnych i argumentacyjnych

Treści do omówienia i przećwiczenia:

- etapy postępowania retorycznego i perswazyjnego

- znaczenie tezy i jej miejsce w planie wypowiedzi

- inwencja, czyli tworzenia całościowej wizji zagadnienia (retoryczny research)

- kwestionariusze retoryczne

- dystrybucja / kompozycja, czyli podział materiału; wewnętrzna organizacja wystąpienia, plan mowy, rodzaje konspektów

- wysłowienie, czyli elokucja: jak dobrać środki językowe stosownie do tematu wypowiedzi, sytuacji oraz audytorium

- memoria, czyli zapamiętywanie; elementy sztuki pamięci (mnemotechnik)

- akcja retoryczna, czyli mówca w działaniu – wskazówki i ćwiczenia (mimika, gest, postawa), praca z oddechem, mowa ciała

- wygłaszanie mów, ocena akcji retorycznej

- korekta wystąpień

- zasady retorycznej improwizacji

- improwizacja na zadany temat

- podstawowe zagadnienia dotyczące audytorium

- wystąpienia czytane (lektura tekstu własnego i cudzego)

- głos polemiczny, mowy okolicznościowe, święte oburzenie, niezłomny opór, próba pojednania et cetera.

- ćwiczenia i wskazówki dotyczące głosu w przestrzeni: pod gołym niebem, w zamkniętym pomieszczeniu; fakultatywnie „Hyde Park”, czyli zajęcia w plenerze, poza salą wykładową, na schodach, w holu)

Zakres tematów

Motywy przewodnie warsztatów:

- analiza podstawowych pojęć z dziedziny retoryki praktycznej i technik perswazyjnych

- tworzenie nawyku porządkowania każdej wypowiedzi

- wskazywanie roli słuchacza w procesie mówienia i przemawiania

- opis mechanizmów rozumienia i zapamiętywania słowa mówionego

- tworzenie indywidualnych wzorców perswazyjnych i argumentacyjnych

Treści do omówienia i przećwiczenia:

- etapy postępowania retorycznego i perswazyjnego

- znaczenie tezy i jej miejsce w planie wypowiedzi

- inwencja, czyli tworzenia całościowej wizji zagadnienia (retoryczny research)

- kwestionariusze retoryczne

- dystrybucja / kompozycja, czyli podział materiału; wewnętrzna organizacja wystąpienia, plan mowy, rodzaje konspektów

- wysłowienie, czyli elokucja: jak dobrać środki językowe stosownie do tematu wypowiedzi, sytuacji oraz audytorium

- memoria, czyli zapamiętywanie; elementy sztuki pamięci (mnemotechnik)

- akcja retoryczna, czyli mówca w działaniu – wskazówki i ćwiczenia (mimika, gest, postawa), praca z oddechem, mowa ciała

- wygłaszanie mów, ocena akcji retorycznej

- korekta wystąpień

- zasady retorycznej improwizacji

- improwizacja na zadany temat

- podstawowe zagadnienia dotyczące audytorium

- wystąpienia czytane (lektura tekstu własnego i cudzego)

- głos polemiczny, mowy okolicznościowe, święte oburzenie, niezłomny opór, próba pojednania et cetera.

- ćwiczenia i wskazówki dotyczące głosu w przestrzeni: pod gołym niebem, w zamkniętym pomieszczeniu; fakultatywnie „Hyde Park”, czyli zajęcia w plenerze, poza salą wykładową, na schodach, w holu)

Metody dydaktyczne

Trening dykcyjno-głosowy, analiza wystąpień studentów, krytyczna ocena wystąpień, (zapisanych, nagrywanych i filmowanych) ludzi kultury i mediów, polityków, biznesmenów et cetera. Uczymy się na własnych i cudzych błędach.

Bibliography: (in Polish)

Arystoteles, „Retoryka”

Richard Holtermann, „Wprowadzenie do retoryki”,

Mirosław Korolko, „Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny”

Andrzej Wiszniewski, „Jak przekonująco mówić i przemawiać”

Learning outcomes: (in Polish)

Po warsztatach uczestnik wie:

- jak przygotować się do wystąpienia

- jak konstruować wypowiedź

- jak rozpoznać audytorium i nad nim panować

- jak rozprawić się z oponentem

- jak walczyć z tremą

- jak pracować nad sobą, doskonaląc zdobyte podczas kursu umiejętności

Potrafi zapanować nad oddechem i modulować głos, poprawia dykcję, nabiera pewności siebie, korzysta z wyuczonych wzorców perswazyjnych w różnych sytuacjach życiowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Oceniam aktywność na zajęciach, przygotowane wystąpienia, prezentacje improwizowane, otwartość i gotowość do ćwiczeń oraz retorycznych eksperymentów. Po zakończeniu warsztatów każdy student otrzymuje ocenę opisową (profil retoryczny w formie listu) z analizą swych atutów i braków oraz indywidualnymi ćwiczeniami.

zaliczenie na ocenę

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)