Zajęcia fakultatywne. Retoryka praktyczna dla zaawansowanych (K4)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3F-RETZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne. Retoryka praktyczna dla zaawansowanych (K4) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia warsztatowe. Minimum teorii, maksimumpraktyki. Argumentacja, perswazja, komunikacja praktyczna, autoprezentacja, negocjacje, erystyka, Uczestnicy nadal ćwiczą oddech, dykcję, głos na poziomie zaawansowanym. Poznają techniki negocjacyjne i zasady erystyki. Szukają sposobów zarządzania mową nienawiści, jej neutralizacji oraz eliminowania. Analizują możliwości wywierania wpływu. Poznają reguły logicznej konstrukcji wypowiedzi. Tworzą wystąpienia na różne tematy, dowolnie wybrane lub wskazane przez wykładowcę. Po wystąpieniu - ocena, analiza, korekta. Ponadto debatują, dyskutują, spierają się i szukają kompromisu, oceniają mówców spoza grupy. |
Pełny opis: |
Wymagania wstepne: Rożnorodne doświadczenia retoryczne, otwartość, aktywne słuchanie, zapał, gotowość do zmiany i nowych. Retoryka praktyczna, oparta międzyna zasadach starożytnej retoryki, postrzegana jako narzędzie do zastosowania w konkretnych życiowych sytuacjach, na różnych poziomach, wobec rozmaitych potrzeb. Retoryka jest sprawczynią przekonywania. Podczas warsztatów z retoryki praktycznej dla zaawansowanych uczestnicy doskonalą zdobyte wcześniej umiejętności, rozwijają pewność oraz swoich racji z zachowanie zasad asertywności, co oznacza, że są pewni swego, ale z szacunkiem. Oddech, dykcja, głos, konstrukcja wypowiedzi,wysłowienie, postawa, gest, mina, indywidualne wzorce perswazyjne, przykłady do naśladowania, strategie negocjacyjne, sztuka prowadzenia sporu, neutralizowanie wrogości, wywieranie wpływu, autoprezentacja. |
Literatura: |
Joseph O’Connor „NLP dla liderów”, WilliamUry „Odchodząc od NIE”, „Dochodząc do TAK”, Robert B. Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, „Andrzej Wiszniewski „Jak przekonująco mówić i przemawiać”, Bogumiła Toczyska „Głośno i wyraźnie”, Artur Shopenhauer „Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów”, Richard Holtermann, Wprowadzenie do retoryki, Mirosław Korolko, Sztuka retoryki, przewodnik encyklopedyczny |
Efekty uczenia się: |
Po warsztatach uczestnik - jak negocjować - jak debatować - jak prowadzić spór, nie tracąc twarzy i nie uchybiając cudzej godności - jak dobrze się zaprezentować - jak odeprzeć napaść - jak przygotować się do wystąpienia - jak konstruować wypowiedź - jak rozpoznać audytorium i nad nim panować - jak rozprawić się z oponentem - jak walczyć z - jak pracować nad sobą, doskonaląc zdobyte podczas kursu umiejętności Student potrafi również zapanować nad oddechem i modulować głos, poprawia dykcję, nabiera pewności siebie, korzysta z wyuczonych wzorców perswazyjnych w różnych sytuacjach |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniam aktywność naprzygotowane do wystąpienia, prezentacje improwizowane, otwartość i gotowość do ćwiczeń oraz retorycznych eksperymentów. Po zakończeniu warsztatów przygotowuję ocenę opisową (profil retoryczny w formie listu) z analizą atutów i braków oraz indywidualnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.