Nauki społeczne – socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3NS-SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki społeczne – socjologia |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podczas studiów historycznych studenci powinni zapoznać się z podstawowymi założeniami, metodologią i nurtami badań wybranych, pokrewnych historii, nauk społecznych np. socjologii. Z jednej strony ma to poszerzyć ich horyzonty intelektualne, z drugiej zaś – uwrażliwić na konieczność uprawiania historii zgodnie z postulatem interdyscyplinarności, wzbogacając tym ich warsztat naukowy. Studia stacjonarne I stopnia, przedmiot do wyboru. 4 ECTS (30 godz. kontaktowych, 30 godz. przygotowanie do zajęć, 60 godz. przygotowanie do zaliczenia). |
Pełny opis: |
Interdyscyplinarność prowadzenia badań naukowych nie jest nowym postulatem. Do takiego otwartego na refleksję i wrażliwość nauk społecznych podejścia mają wdrażać studentów zajęcia z socjologii. W ich ramach uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi pojęciami tej dziedziny nauki m in. teorią oraz metodologią socjologii, typami więzi społecznych, wzorami działań społecznych, rodzajami kontaktów społecznych czy pułapkami społecznymi. Studenci zapoznają się na nich z klasycznymi tekstami socjologicznymi takich autorów jak m.in. Max Weber, Robert K. Merton, Anthony Giddens, Eliot Aronson, Ernest Gellner, Stanisław Ossowski czy Jerzy Szacki. Metody dydaktyczne: Omawiane zajęcia noszą charakter konwersatorium, a co za tym idzie, podstawową metodą pracy na nich jest dyskusja, prowadzona w oparciu o lekturę tekstów wskazanych w sylabusie, krótkich źródeł rozdawanych na zajęciach, prezentowanej ikonografii lub filmu. Niektóre z tematów mogą być realizowane w formie wykładu prowadzącego zajęciach. Studenci mogą także opracowywać indywidualne lub grupowe prezentacje na zadane tematy. |
Literatura: |
Literatura, tak obowiązkowa, jak i zalecana, zostanie podana przez prowadzących w sylabusach poszczególnych grup. |
Efekty uczenia się: |
-potrafi omówić i ocenić poglądy autorów przeczytanych tekstów innych niż historia nauk społecznych. -posługuje się podstawową terminologią innych niż historia nauk społecznych. -rozpoznaje wspólne dla historii i wybranej nauki społecznej obszary zainteresowań i badań. -potrafi uwzględnić perspektywy innych niż historia nauk społecznych w formułowaniu pytań badawczych i szukaniu nań odpowiedzi w badaniach historycznych. -rozwija umiejętności pracy zespołowej w rozwiązywaniu prostych problemów badawczych. -rozwija umiejętność krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, politycznych i kulturowych zachodzących we współczesnym świecie, z wykorzystaniem narzędzi, jakimi dysponują inne niż historia nauki humanistyczne. -rozwija umiejętność krytycznego i analitycznego myślenia. -rozwija umiejętność udziału w publicznej dyskusji, w oparciu o merytoryczne argumenty z poszanowaniem opinii innych jej uczestników. -rozumie potrzebę stosowania zasad etycznych w badaniach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rygor zaliczenia przedmiotu będzie określony przez każdego z prowadzących zajęcia w szczegółowym sylabusie. Na ocenę końcową złożą się frekwencja, aktywny udział w zajęciach (dyskusja w oparciu o lekturę zadanych materiałów) i ewentualnie sprawdzian końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.