Archiwistyka. Kancelaria i archiwum bieżące
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3SA-KAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Archiwistyka. Kancelaria i archiwum bieżące |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie archiwistyką i zarządzaniem dokumentami. |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia: modele organizacji kancelarii XX-XXI w.: system tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny: pojęcia kancelaryjne, dokumenty zarządzania dokumentacją – instrukcje kancelaryjna i o zakresie działania i organizacji archiwum zakładowego, jednolity rzeczowy wykaz akt w praktyce kancelaryjnej, obieg dokumentacji, obieg informacji, akta spraw i serie w kancelarii współczesnej, wykorzystanie narzędzi informatycznych, modele organizacji archiwum, standardy archiwum bieżącego – instrukcje, ewidencja archiwum bieżącego, opis w archiwum bieżącym, zabezpieczenie dokumentacji w archiwum bieżącym. Przedmiot obowiązkowy dla specjalizacji archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Studia I stopnia. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: modele organizacji kancelarii XX-XXI w.: system tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny: pojęcia kancelaryjne, dokumenty zarządzania dokumentacją – instrukcje kancelaryjna i o zakresie działania i organizacji archiwum zakładowego, jednolity rzeczowy wykaz akt w praktyce kancelaryjnej, obieg dokumentacji, obieg informacji, akta spraw i serie w kancelarii współczesnej, wykorzystanie narzędzi informatycznych, modele organizacji archiwum, standardy archiwum bieżącego – instrukcje, ewidencja archiwum bieżącego, opis w archiwum bieżącym, zabezpieczenie dokumentacji w archiwum bieżącym. Ostateczną listę tematów ustala prowadzący. Spis tematów zawarty jest w sylabusie. |
Literatura: |
Literatura zawarta jest w sylabusie zajęć w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: I. WIEDZA Absolwent zna i rozumie: 1. zna cykle życia dokumentacji (kancelaria – archiwum bieżące – archiwum wieczyste), 2. zna różne modele organizacji kancelarii, 3. zna różne modele organizacji archiwum zakładowego, 4. zna dokumenty zarządzania dokumentacją. II. UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi: 1. umie wskazać cykl życia dokumentacji, 2. potrafi określić zasady obiegu dokumentacji w systemie kancelaryjnym, 3. potrafi dokonać analizy dokumentów służących zarządzaniu dokumentacją, 4. umie sporządzić spis zdawczo-odbiorczy oraz inne pomoce ewidencyjne archiwum zakładowego, 5. potrafi prowadzić ewidencję archiwum zakładowego. III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do: 1. wykazuje poszanowanie dla racjonalnego systemu zarządzania dokumentacją opartego na zapisanych zasadach regulujących to zjawisko, 2. propaguje szacunek dla tworzonej dokumentacji i racjonalnych metod jej zabezpieczenia (właściwej ewidencji i warunków przechowywania). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział w dyskusji. 2. Znajomość literatury przedmiotu. 3. Umiejętność tworzenia własnych udokumentowanych tez. 4. Odpowiednia frekwencja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.