Nauczyciel w systemie oświaty (Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, program od 2019)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3SN-NSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nauczyciel w systemie oświaty (Specjalizacja nauczycielska, studia I stopnia, program od 2019) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład dla studentów specjalizacji nauczycielskiej poświęcony prawnemu statusowi nauczyciela oraz zasadom i prawom rządzącym pracą szkoły i nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem oświaty i miejscem nauczyciela w tym systemie, aktami prawnymi związanymi z systemem oświaty oraz funkcjonowaniem szkoły, kwestiami awansu zawodowego, praw i obowiązków nauczyciela. Zajęcia mają formę wykładu z elementami metod aktywizujących. |
Literatura: |
Literatura: - akty prawne obowiązujące w Polsce dotyczące nauczycieli i ich pracy oraz kwalifikacji. Wszystkie wymienione są w „Zakresie tematów”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza po zakończeniu zajęć student zna i rozumie: – system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty oraz podstawowe zagadnienia prawa oświatowego; – międzynarodowe i krajowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnością; – znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej; modele współczesnej szkoły; – pojęcie ukrytego programu szkoły; – alternatywne formy edukacji; – zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego; – podstawę programową w kontekście programu nauczania; – tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki oświatowej; – rolę nauczyciela, koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela; – nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; – zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów; – tematykę oceny jakości pracy nauczyciela; – zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego; – rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości; – uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; – choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Umiejętności po zakończeniu zajęć student potrafi: – wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do tej podstawy; – zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego; – formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; – nawiązywać współpracę z innymi nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. Kompetencje społeczne po zakończeniu zajęć student jest gotów do: – współpracy z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy; – samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu prawa szkolnego; – zawodowej autorefleksji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci będą mieli do wykonania zadania (praca w grupie) oraz przygotowywać będą projekty. Głównymi kryteriami oceniania są: - przygotowanie się do zajęć poprzez zapoznawanie się z aktami prawnymi obowiązującymi w oświacie - aktywny udział w zajęciach poprzez zabieranie głosu i udział w dyskusji - przygotowanie prac i zadań domowych zadanych przez prowadzącego - przygotowanie własnego planu rozwoju zawodowego (nauczyciela stażysty) na stopień nauczyciela kontraktowego. Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.