Wstęp do badań historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3WBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań historycznych |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdefiniowane w indywidualnych sylabusach zajęć. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów I roku z podstawami warsztatu badawczego historyka. Uwzględniają one zarówno zagadnienia teoretyczne jak i zadania praktyczne, przygotowujące do samodzielnej pracy w dalszym toku studiów. Podczas zajęć student nie rozwiązuje problemów naukowych, ale uczy się procedur badawczych, zapoznaje się z podstawami warsztatu historycznego. Przedmiot kierunkowy, studia stacjonarne, I rok. 4 ECTS (bilans pracy studenta: 30 godz. kontaktowych, 45 godz. przygotowanie do zajęć, 45 godz. przygotowanie pracy pisemnej i konsultacje). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze specyfiką przedmiotową i metodologiczną nauki historycznej, wprowadzenie do teorii i praktyki wnioskowania historycznego oraz krytyki źródeł, a także zaznajomienie z etapami postępowania badawczego właściwego dla historii; w trakcie ćwiczeń student poznaje formy i funkcje pisarstwa historycznego, specjalistyczne wydawnictwa pomocnicze (bibliografie, słowniki itp.) opublikowane w druku lub w formie elektronicznej i ich wykorzystanie w pracy historyka, a także wybrane instytucje kultury służące zachowaniu dziedzictwa historycznego i upowszechniające wiedzę historyczną oraz możliwość wykorzystania wiedzy historycznej w różnych inicjatywach popularyzatorskich. W trakcie zajęć poznaje i testuje w praktyce metody prowadzenia kwerendy bibliograficznej, zasady gromadzenia, selekcjonowania i porządkowania informacji źródłowych i pozaźródłowych niezbędnych w procesie badawczym, sporządzania aparatu krytycznego do tekstu naukowego i popularnonaukowego. Celem zajęć jest także przekazanie norm etycznych obowiązujących w pracy badawczej historyka i w popularyzacji wiedzy historycznej. |
Literatura: |
Literatura zdefiniowana w indywidualnych sylabusach zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student zna i rozumie przedmiot i podstawowe metody historii jako nauki, rozumie pojęcie źródła historycznego i istotę jego krytyki jako podstawy pracy badawczej oraz przebieg procesu badawczego wraz z rolą wykorzystywanych w tym procesie specjalistycznych pomocy; zna wybrane instytucje ochrony dziedzictwa historycznego i sposoby korzystania z ich zasobów; wie, jaką funkcję pełnią różne gatunki pisarstwa historycznego; rozumie rolę wiedzy historycznej w różnych instytucjach i formach aktywności społecznej oraz ryzyko związane z jej nieetycznym wykorzystywaniem; zna zasady etyczne, rządzące postępowaniem badawczym historyka i ich przestrzega; umie przeprowadzić ogólną krytykę źródła oraz zaprojektować i zrealizować kwerendę bibliograficzną na określony temat, w tym przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych; wie, w jaki sposób wiedza historyczna może być wykorzystywana w różnych obszarach aktywności społecznej, jest także wyczulony na nadużycia popełniane w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest: - poprzez bieżącą, systematyczną ocenę przygotowania studentów do zajęć i ich merytorycznego udziału dyskusji, - za pomocą okresowych sprawdzianów pisemnych. Warunkiem niezbędnym do zaliczenia przedmiotu jest samodzielne przygotowanie kwerendy bibliograficznej na wybrany temat. Podstawowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest odpowiednia frekwencja na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności, w tym dwie do zaliczenia). Warunki zaliczenia nieobecności na zajęciach zostały opisane w indywidualnych sylabusach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.