Węzłowe problemy wybranej epoki historycznej w świetle źródeł i monografii - średniowiecze (egzamin A)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-L3WPSR-E-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Węzłowe problemy wybranej epoki historycznej w świetle źródeł i monografii - średniowiecze (egzamin A) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Egzamin typu A obejmuje znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł, osadzoną w ramach faktograficznych i chronologicznych ze wskazanych podręczników. Egzamin sprawdza znajomość węzłowych problemów epoki, umiejętność ich chronologicznego i tematycznego porządkowania, znajomość złożonych uwarunkowań wydarzeń, zjawisk, struktur i procesów historycznych zachodzących w tej epoce, umiejętność wskazania ich aspektów kulturowych, gospodarczych, politycznych i społecznych. Student powinien znać treść wybranych źródeł do badania epoki, wykazać się umiejętnością ich krytyki oraz analizy; znać wskazane opracowania naukowe, wskazywać ich bazę źródłową, główne tezy, linie argumentacji, identyfikować i oceniać stosowane w nich metody, lokować je na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii, konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. |
Pełny opis: |
Egzamin typu A ma charakter ustny, powinien trwać nie krócej niż 1,5 h i odbywać się po wcześniejszym ustaleniu terminu i zakresu literatury z wykładowcą. Egzamin typu A obejmuje znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł, osadzoną w ramach faktograficznych i chronologicznych ze wskazanych podręczników. Egzamin sprawdza znajomość węzłowych problemów epoki, umiejętność ich chronologicznego i tematycznego porządkowania, znajomość złożonych uwarunkowań wydarzeń, zjawisk, struktur i procesów, umiejętność wskazania ich aspektów kulturowych, gospodarczych, politycznych i społecznych. Student powinien znać treść wybranych źródeł do badania epoki, wykazać się umiejętnością ich krytyki oraz analizy; znać wskazane opracowania naukowe, wskazywać ich bazę źródłową, główne tezy, linie argumentacji, identyfikować i oceniać stosowane w nich metody, lokować je na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii, konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Student powinien osadzać omawiane teksty i ich problematykę w ramach politycznych, społecznych, gospodarczych oraz kulturowo-religijnych danej epoki na podstawie uzgodnionych podręczników akademickich. |
Literatura: |
Zakres literatury ustala egzaminator. Powinna uwzględniać podręczniki akademickie oraz od 6 do 8 źródeł i opracowań do danej epoki. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: -węzłowe problemy, wydarzenia, zjawiska, struktury, procesy historyczne zachodzących w wybranej epoce oraz ich złożone uwarunkowania - treść wybranych źródeł do badania epoki, - treść i główne tezy, a także bazę źródłową wybranych opracowań naukowych, Student umie: -porządkować chronologicznie i tematycznie podstawowe wydarzenia, zjawiska, struktury i procesy wybranej epoki, -wskazywać ich aspekty kulturowe, gospodarcze, polityczne i społeczne, - wykazać się umiejętnością krytyki oraz analizy wybranych źródeł, - wskazywać główne tezy, linie argumentacji oraz metody zastosowane w wybranych opracowaniach, -lokować wybrane opracowania na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii, -konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Student powinien rozumieć konieczność osadzania omawianych tekstów i ich problematyki w ramach politycznych, społecznych, gospodarczych oraz kulturowo-religijnych danej epoki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny wyszczególniono w rubryce „Efekty uczenia się”. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.