Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Węzłowe problemy wybranej epoki historycznej w świetle źródeł i monografii - XIX w. (egzamin A)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-L3WPXIX-E-A
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Węzłowe problemy wybranej epoki historycznej w świetle źródeł i monografii - XIX w. (egzamin A)
Jednostka: Wydział Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Egzamin typu A obejmuje znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł, osadzoną w ramach faktograficznych i chronologicznych ze wskazanych podręczników. Egzamin sprawdza znajomość węzłowych problemów epoki, umiejętność ich chronologicznego i tematycznego porządkowania, znajomość złożonych uwarunkowań wydarzeń, zjawisk, struktur i procesów historycznych zachodzących w tej epoce, umiejętność wskazania ich aspektów kulturowych, gospodarczych, politycznych i społecznych.

Student powinien znać treść wybranych źródeł do badania epoki, wykazać się umiejętnością ich krytyki oraz analizy; znać wskazane opracowania naukowe, wskazywać ich bazę źródłową, główne tezy, linie argumentacji, identyfikować i oceniać stosowane w nich metody, lokować je na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii, konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii.

Pełny opis:

Egzamin typu A ma charakter ustny, powinien trwać nie krócej niż 1,5 h i odbywać się po wcześniejszym ustaleniu terminu i zakresu literatury z wykładowcą.

Egzamin typu A obejmuje znajomość 6-8 wybranych opracowań i źródeł, osadzoną w ramach faktograficznych i chronologicznych ze wskazanych podręczników. Egzamin sprawdza znajomość węzłowych problemów epoki, umiejętność ich chronologicznego i tematycznego porządkowania, znajomość złożonych uwarunkowań wydarzeń, zjawisk, struktur i procesów, umiejętność wskazania ich aspektów kulturowych, gospodarczych, politycznych i społecznych.

Student powinien znać treść wybranych źródeł do badania epoki, wykazać się umiejętnością ich krytyki oraz analizy; znać wskazane opracowania naukowe, wskazywać ich bazę źródłową, główne tezy, linie argumentacji, identyfikować i oceniać stosowane w nich metody, lokować je na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii, konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii.

Student powinien osadzać omawiane teksty i ich problematykę w ramach politycznych, społecznych, gospodarczych oraz kulturowo-religijnych danej epoki na podstawie uzgodnionych podręczników akademickich.

Literatura:

Zakres literatury ustala egzaminator. Powinna uwzględniać podręczniki akademickie oraz od 6 do 8 źródeł i opracowań do danej epoki.

Efekty uczenia się:

Student zna:

-węzłowe problemy, wydarzenia, zjawiska, struktury, procesy historyczne zachodzących w wybranej epoce oraz ich złożone uwarunkowania

- treść wybranych źródeł do badania epoki,

- treść i główne tezy, a także bazę źródłową wybranych opracowań naukowych,

Student umie:

-porządkować chronologicznie i tematycznie podstawowe wydarzenia, zjawiska, struktury i procesy wybranej epoki,

-wskazywać ich aspekty kulturowe, gospodarcze, polityczne i społeczne,

- wykazać się umiejętnością krytyki oraz analizy wybranych źródeł,

- wskazywać główne tezy, linie argumentacji oraz metody zastosowane w wybranych opracowaniach,

-lokować wybrane opracowania na tle najważniejszych tradycji i nurtów historiografii dla poszczególnych obszarów i kierunków badawczych historii,

-konstruować złożone wypowiedzi ustne na tematy związane z epoką z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii.

Student powinien rozumieć konieczność osadzania omawianych tekstów i ich problematyki w ramach politycznych, społecznych, gospodarczych oraz kulturowo-religijnych danej epoki.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny wyszczególniono w rubryce „Efekty uczenia się”.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)