Biblia: teksty i ich historia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-BIB |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Biblia: teksty i ich historia |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu przedstawieniu kluczowych zagadnień z dotyczących Biblii, procesu jej powstawania oraz typów tekstów wchodzących w skład kanonów. Omówione zostaną różne typy literatury biblijnej oraz zagadnienia stanowiące o specyfice tej literatury. Nie wymagana jest żadna wstępna wiedza, ani konkretne umiejętności. |
Skrócony opis: |
Zajęcia w ramach kierunku studiów Historia i kultura Żydów. Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących Biblii w historyczno-literackim kontekście czasów, ze szczególnym uwzględnieniem procesu jej powstawania i recepcji oraz gatunków literackich wchodzących w jej skład. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Kwestia kanonu: rozmaite kanony Biblii; 2. Literatura deuterokanoniczna; apokryfy, pseudoepigrafy; 3. Gatunki literackie wchodzące w skład Biblii: historiografia, prawodawstwo, teksty prorocze, poezja, literatura mądrościowa; 4. Podstawowe teorie i podejścia naukowe do Biblii: tradycja a nauka; „szkoła” maksymalistyczna i „szkoła” minimalistyczna; krytyka źródeł i krytyka redakcyjna; krytyka historyczna i świadectwa archeologiczne; 5. Treść i struktura poszczególnych ksiąg biblijnych w historyczno-literackim kontekście czasów, w których powstawały. Zob. "zakres tematów" w sylabusie grupy zajęciowej w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Literatura będzie podawana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student: Wiedza – ma wiedzę na temat procesu narastania literatury biblijnej; – ma wiedzę na temat kanonów biblijnych, starożytnych tłumaczeń Biblii oraz komentarzy biblijnych; – ma wiedzę na temat procesów kanonizacji tekstów biblijnych; – dysponuje wiedzą dotyczącą rozwoju piśmiennictwa w Palestynie w epoce żelaza; Umiejętności – rozróżnia typy i gatunki literackie w obrębie tekstów biblijnych; – potrafi wskazać zależności między tekstami i podobieństwa literatury biblijnej do wybranych tekstów powstałych w innych kulturach; – potrafi wskazać wzajemne oddziaływanie intelektualnych prądów w obrębie tradycji biblijnej; Kompetencje społeczne – rozumie, że formowanie się tradycji religijnych ma charakter dynamiczny; – rozumie wzajemne związki między różnymi typami literatury, ich odmienne interpretacje i zastosowania; – rozumie istotę procesów kanonizacji tekstów normatywnych jako zjawisko tworzenia ortodoksji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne w zależności od osoby prowadzącej zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.