Religijna literatura żydowska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LJS-RLZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Religijna literatura żydowska |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć: Religijna literatura żydowska jest pokazanie podstawowych żydowskich tekstów religijnych, środowisk w jakich powstawały oraz kręgu odbiorców, do których były adresowane. Zajęcia mają formę konwersatorium, złożonego z części wprowadzającej oraz lektury tekstu Szczegółowy opis znajdzie się w sylabusie osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych dzieł religijnej literatury żydowskiej oraz omówienie najważniejszych gatunków funkcjonujących w obrębie tej literatury. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Podstawowe koncepcje: naród księgi (am ha-sefer; ahl al-kitab), naród wielu ksiąg (Tora pisana i ustna); rys historyczny: podział chronologiczny i geograficzny; specyfika literatury żydowskiej: podstawowe gatunki i języki: rola języka hebrajskiego; rękopis a druk; obieg książek (domowy, szkolny, synagogalny); etos studiów nad Torą; ahistoryczna idea komentarzy i superkomentarzy; 2. Tora Pisana i Tora Ustna: Tanakh i Talmud – Miszna, Barajta, Tosefta, Gemara, Raszi, Tosafot; 3. Midrasze (midrasz halacha, midrasz agada) i literatura kaznodziejska (kazania; deraszot); 4. Kodeksy halachiczne i responsa (szeelot u-teszuwot); 5. Komentarze biblijne – przekłady (Targum) i interpretacje (perusz; Raszi); rozmaite podejścia do Pisma i jego języka oraz metody egzegezy; 6. Modlitewnik (sidur) i poezja religijna (pijutim; Eleazar Ha-Kalir, Judah Ha-Lewi, Szlomo ibn Gabirol, Abraham ibn Ezra); 7. Literatura mistyczna i chasydzka; 8. Literatura etyczna (musar; Mosze Chajim Luzzatto); 9. Piśmiennictwo filozoficzne (Saadia Gaon, Judah Ha-Lewi, Abraham Ibn Daud, Bachja ibn Pakuda, Mojżesz Maimonides); 10. Poradniki dla kobiet i literatura dziecięca. Zob. "Zakres tematów" w szczegółowym sylabusie w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Zob. "Literatura" w sylabusie szczegółowym w danym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student: Wiedza - ma wiedzę na temat różnych rodzajów tekstów religijnych, a zwłaszcza literatury talmudycznej; - ma wiedzę na temat stanu zachowania literatury żydowskiej; - rozumie napięcia chrześcijańsko-żydowskie na tle różnej lektury tekstu biblijnego; - rozumie, dlaczego do czasów późniejszych przetrwał nurt judaizmu rabinicznego, i że nie można jedynie przez jego pryzmat patrzeć na różnorodne prądy religijne; Umiejętności - potrafi powiązać zachowaną literaturę religijną z prądami religijnymi i środowiskami, w których ona powstała; - potrafi prześledzić formy przekazu tekstów religijnych (papirusy, rękopisy, druki); - posiada podstawową umiejętność analizy tekstów religijnych; - potrafi rozpoznać odniesienia do testów religijnych w różnego typu źródłach; Kompetencje społeczne - potrafi formułować wypowiedzi z zachowaniem szacunku wobec przekonań religijnych innych osób; - rozumie i docenia rolę tekstów literackich w kształtowaniu tożsamości religijnej i narodowej; - uświadamia sobie możliwość różnorodnego odbioru tekstów religijnych; - zdaje sobie sprawę ze złożoności historycznego i współczesnego judaizmu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Indywidualne w zależności od osoby prowadzącej zajęcia w danym cyklu dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.