Historia Polski XIX wieku, ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LZH19PLC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski XIX wieku, ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter monograficzny; ich celem jest zapoznanie studentów z przemianami społecznymi w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku oraz z różnymi typami źródeł do badań nad tymi przemianami (powieść, raport urzędowy, pamiętnik, zeznanie śledcze itd.) |
Pełny opis: |
I. Zajęcia wstępne II. Szlachta / ziemiaństwo Przemiany społeczne w Królestwie Polskim 1815-1864, red. W.Kula, J.Leskiewicz, Wrocław 1979 s.27-56, 371-380. J. U. Niemcewicz, Dwaj panowie Sieciechowie, Kraków 2003 (lub inne wydanie). Krótka powieść Niemcewicza to równoległy obraz dorastania, wchodzenia w życie publiczne i uzyskiwania stabilizacji życiowej przez dwóch przedstawicieli rodziny Sieciechów: jednego żyjącego w czasach Augusta II, drugiego – w Księstwie Warszawskim. Jak Niemcewicz widzi zmiany w postawach i stylu życia szlachty? Czy ci dwaj przedstawiciele rodziny Sieciechów mają ze sobą coś wspólnego? III. Żydzi Przemiany społeczne w Królestwie Polskim …, s.107-136. H.Nussbaum, Z teki weterana warszawskiej gminy starozakonnych, Warszawa 1880, s.1-49, 66-72, 90-94. Książka Nussbauma pokazuje przemiany dokonujące się stopniowo wśród polskich Żydów. Autor był Żydem „postępowym”; z dużym krytycyzmem podchodzi do tradycyjnych zachowań swoich współwyznawców. IV. Chłopi Przemiany społeczne w Królestwie Polskim…, s.57-82, 389-402. K.Deczyński, Pamiętnik chłopa nauczyciela, wyd. K.Groniowski, Warszawa 1978 (lub inne wydanie). Pamiętnik Deczyńskiego ukazuje sytuację chłopów w dobrach państwowych po zniesieniu poddaństwa. Proszę zwrócić uwagę na różne mechanizmy zależności chłopów od dzierżawcy tych dóbr. V. Chłopi [Michał D.Krajewski], Rozprawa o przyczynach ciemnoty niektórych osób duchownych stanu niższego i o ciemnocie ludu wiejskiego, Kraków 1816. Jak Krajewski widzi społeczną rolę duchowieństwa parafialnego? Jakie są, jego zdaniem, przyczyny „ciemnoty” włościan? Wawrzyniec Surowiecki, Uwagi względem poddanych w Polszcze i projekt do ich uwolnienia, w: W.Surowiecki, Wybór pism, oprac. J.Grzywicka, A.Łukaszewicz, Warszawa 1957, s.1-31. Jakie kwestie związane z sytuacją chłopów wysuwają się tu na pierwszy plan? Jak widzi przyszłość polskiej wsi? Proszę zwrócić uwagę na problem własności ziemi chłopskiej. VI. Miasto Przemiany społeczne w Królestwie Polskim …, s.83-106, 307-323. Gottlieb Langner, Pamiętnik dorożkarza warszawskiego 1832-1857, wyd. W.Zawadzki, Warszawa 1975. Jak można zdefiniować status społeczny Langnera na kolejnych etapach jego kariery majątkowej? Jak sam widzi swoje miejsce w społeczeństwie? W jakim stopniu przypisuje sobie możliwość wpływania na bieg własnego życia i jakie widzi czynniki zewnętrzne kształtujące jego los? Jakie były mechanizmy awansu majątkowego Langnera? VII. Miasto Wawrzyniec Surowiecki, Uwagi o cechach, w: W.Surowiecki, Wybór pism, oprac. J.Grzywicka, A.Łukaszewicz, Warszawa 1957, s.495-515. Jak Surowiecki widzi funkcje miast, zwłaszcza funkcje gospodarcze? Jaki obraz polskich miast wyłania się z tych tekstów? Jaka powinna być polityka państwa wobec miast? Raporty Rajmunda Rembielińskiego z objazdu obwodu łęczyckiego w 1820 roku, [w:] Rajmund Rembieliński. Jego czasy i jego współcześni, red. A.Barszczewska-Krupa, Warszawa 1989, s.218-242. Raporty Rembielińskiego dotyczą różnych miast: tych „prawdziwych” i tych tylko z nazwy, których mieszkańcy zajmowali się wyłącznie rolnictwem. Ukazują początki łódzkiego okręgu przemysłowego, wiążące się z masowym napływem niemieckich tkaczy. Mamy tu też obraz wysokiego urzędnika administracji państwowej realizującego politykę miejską władz. Na czym polega ta polityka? |
Literatura: |
Oczekuję znajomości biografii autorów omawianych tekstów i okoliczności powstania tych tekstów. Możecie Państwo korzystać z PSB, Bibliografii Literatury Polskiej „Nowy Korbut” oraz ze słownika Pisarze polskiego oświecenia, red. T.Kostkiewiczowa, Z.Goliński, t.II-III, Warszawa 1994, 1996. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć studenci dysponują pogłębioną wiedzą o epoce, sprawniej analizują materiał źródłowy, wyrabiają sobie krytyczny stosunek do czytanych tekstów, potrafią lepiej dyskutować. Metody dydaktyczne Zajęcia prowadzone są w formie dyskusji, zagajanej, moderowanej i podsumowywanej przez prowadzącego zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzący dokonuje każdorazowej oceny stopnia przygotowania studenta do poszczególnych zajęć - na podstawie wypowiedzi w dyskusji nad tekstami. Ocena końcowa wynika z takich cząstkowych ocen dokonywanych w czasie poszczególnych zajęć. Warunkiem zaliczenia zajęć jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach, wynikający z regularnego przygotowywania się do ćwiczeń (wedle listy lektur w sylabusie). Student zalicza wszystkie nieobecności podczas mojego dyżuru. Jeżeli liczba nieobecności przekroczy dwie, ewentualne ich zaliczanie może mieć miejsce tylko po pozytywnej opinii kierownika Studium Zaocznego Historii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.