Historia powszechna XIX wieku, ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-LZH19PWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia powszechna XIX wieku, ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające – Omówienie planu zajęć, metod pracy, kryteriów oceniania i warunków zaliczenia ćwiczeń. Możliwość zgłaszania dodatkowych tematów zgodnych z zainteresowaniami studentów. 2. Społeczne skutki Rewolucji Francuskiej Źródło: Ludwik Filip, Pamiętniki z czasów Wielkiej Rewolucji, przeł. W. Dłuski, Warszawa 1988, s. 337-365 Literatura: M. Senkowska-Gluck, Żyć po rewolucji. Przemiany mentalności i obyczaju w napoleońskiej Francji, Wrocław-Warszawa-Kraków 1994, s. 6-39 3. Sylwetki XIX-wiecznych rewolucjonistów Źródła: Materiały źródłowe do pracy w grupach dostarczone na zajęcia przez prowadzącą Literatura: J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 685-689 oraz teksty do podziału (praca w grupach): J. Borejsza, Piękny wiek XIX, Warszawa 2010, s. 60-66, 108-133; P. Brożyna, Rewolucjonista i despota. refleksje nad «Spowiedzią» Bakunina, w: Style zachowań romantycznych, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986, s. 140-151; D. Grinberg, Ruch anarchistyczny w Europie Zachodniej 1870-1914, Warszawa 1994, s. 176-192; M. Malia, Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształtowanie nowoczesnego świata, Warszawa 2008, s. 227-233 4. Przyspieszenie zmian: nowe środki transportu Źródła: Ch. Greville, Dziennik z czasów panowania króla Jerzego IV, króla Wilhelma IV i królowej Wiktorii, oprac. M. Ronikier, Warszawa 1974 (wybrane fragmenty w depozycie); infografika i ikonografia dostarczona przez prowadzącą Literatura: M. Kopczyński, Ludzie i technika: Szkice z dziejów cywilizacji przemysłowej, Warszawa 2009, s. 147-167; J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 945-955 5.-6. Kolonializm Źródła: A. de Tocqueville, Studium o Algierii, „Przegląd Polityczny” 75 (2006), s. 110-135; ikonografia dostarczona przez prowadzącą Literatura: M. Karpińska, Pierwsza podróż Alexisa de Tocqueville do Algierii, w: Europejczyk w podróży, red. S. Ciara, E. Ihnatowicz, Warszawa 2010, s. 137-150; A. Jardin, Alexis de Tocqueville (1805- 1859), przeł. I. Piechnik, Kraków 2012, s. 301-308; A. Chwalba, Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008, s. 534-543 7. Społeczne koszty rewolucji przemysłowej i industrializacji Źródła: R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948 (wybrane fragmenty w depozycie); ikonografia dostarczona przez prowadzącą Literatura: A. Prejbisz, Wstęp, w: R. Owen, Wybór pism, oprac. A. Prejbisz, Warszawa 1948, s. 5-31 8. Kościół wobec problemów społecznych. Głos papieża Źródło: Encyklika Rerum Novarum (wybrane fragmenty w depozycie) Literatura: Z. Zieliński, Papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Warszawa 1999, s. 212-241, 250-251 9. Europejska emigracja do Stanów Zjednoczonych 2 Źródło: J. R. Commons, Races and Immigrants in America, London 1907, s. 68-79 (tłumaczenie w depozycie) Literatura: A. Walaszek, Migracje Europejczyków 1650-1914, Kraków 2007, s. 225-239; Z. Lewicki, Historia cywilizacji amerykańskiej. Era sprzeczności 1787-1865, Warszawa 2010, s. 409-415 10. W stronę równości kobiet Źródła: J. S. Mill, O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 285-312; ikonografia dostarczona przez prowadzącą Literatura: J. Hołówka, Wstęp, w: O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, Kraków-Warszawa 1995, s. 30- 33; G. Bidwell, Bunt długich spódnic, przeł. A. Bidwell, Katowice 1972, s. 9-20 11. Dwa oblicza Rosji w listach Astolphe’a de Custine Źródło: A. Custine, Rosja w roku 1839, Paryż 1988, s. 9-11, 48-64 Literatura: I. Grudzińska-Gross, Piętno rewolucji. Custine, Tocqueville i wyobraźnia romantyczna, Warszawa 1995, s. 27-30, 64-85 12. Kultura rosyjska w drugiej połowie XIX i w pierwszych latach XX wieku Źródła: Fragmenty dzieł literackich i reprodukcje obrazów wybrane przez prowadzącą oraz uczestników zajęć Literatura: N. V. Riasanovsky, M. D. Steinberg, Historia Rosji, przeł. A. Bernaczyk, T. Tesznar, Kraków 2009, s. 459-481 13. Przemiany społeczne w sztetlu Źródło: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989 Literatura: S. Belis-Legis, Wstęp, w: Sz. Alejchem, Dzieje Tewji Mleczarza, przeł. A. Dresnerowa, Wrocław 1989, s. 7-11; wykład prof. Marcina Wodzińskiego, Muzeum Polin, 24.02.2014: http://www.polin.pl/template/gfx/odslony_wystawy%20_glownej_wodzi%C 5%84ski.mp3 14. Narodziny kultury masowej i nowych form spędzania czasu wolnego Źródła: Wybrane przez uczestników zajęć oraz prowadzącą filmy i fotografie z epoki Literatura: Historia życia prywatnego. T 4, Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej, red. M. Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza, B. Panek, W. Gilewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006, s. 232-239, 482-486, 504-507; J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013, s. 308-320 |
Literatura: |
Zobacz rubryka "Opis' |
Efekty uczenia się: |
METODY DYDAKTYCZNE: Wspólna analiza tekstów źródłowych i dyskusja, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zaleconą literaturę, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie projektu studenckiego. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.