Zajęcia okołoseminaryjne. Jednostka a władza - granice wolności w nowożytnej Europie i Rzeczypospolitej polsko-litewskiej (XVI-XVIII w.)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M2OS-JAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia okołoseminaryjne. Jednostka a władza - granice wolności w nowożytnej Europie i Rzeczypospolitej polsko-litewskiej (XVI-XVIII w.) |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter propedeutyczny i źródłoznawczy. Ich celem jest prześledzenie ewolucji relacji między jednostką a władzą w epoce nowożytnej a jednocześnie prezentacja różnych koncepcji i rozumienia pojęć „władza” i „wolność” w podstawowych źródłach z zakresu wiedzy o państwie w epoce nowożytnej rozpatrywanych rutynowo pod kątem teorii politycznych. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Miejsce jednostki w nowożytnej teorii państwa z punktu widzenia etyki politycznej. 2. Obywatele i poddani –porównanie praw politycznych i koncepcji obywatelstwa w tekstach republikańskich i monarchicznych, polskich i obcych. 3. Wolność polityczna a wolność sumienia. 4. Wolność jednostki a dobro wspólnoty (dobro publiczne a racja stanu. Podstawa źródłowa: teksty Jeana Bodina, Josta Lipsjusza, Hugona Grotiusa, Thomasa Hobbesa, Johna Locke'a; „utopistów": Thomasa More'a, Francisa Bacona, Tomassa Campanelli i myślicieli religijnych: Erazma z Rotterdamu, Jeana Calvina, Samuela Przypkowskiego, Jonasza Szlichtynga. Założenia i wymagania wstępne Zainteresowanie etyką polityczną, elementarna wiedza o wydarzeniach politycznych w Europie nowożytnej. |
Literatura: |
Zob. "Literatura" w danym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
W trakcie zajęć student uczy się dostrzegać związek między dobrostanem jednostki a dobrem państwa oraz konsekwencje niedotrzymania zobowiązań władzy do opieki nad poddanymi (obywatelami) w trakcie ewolucji ustrojowej państw europejskich; w tym Rzeczypospolitej polsko-litewskiej) w XVI-XVII w. Zapoznaje się z publikacjami historyków i politologów polskich oraz obcych zajmujących się tym zagadnieniem. Po ukończeniu zajęć potrafi zdefiniować różnicę między etyką a pragmatyką polityczną, co pozwala mu wyjść we własnych badaniach poza czystą deskrypcję i przejść do wyjaśniania motywów działań uczestników życia publicznego w epoce nowożytnej, m.in. realizacji prawa do oporu przeciw władzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny zajęć jest obecność i aktywność. Dopuszczalna jest nieobecność na maksimum trzech zajęciach w semestrze. Powyżej tego limitu zaliczenie nie będzie możliwe, bez względu na powód nieobecności. Zaliczenia zajęć dokonuje się mailem (krótkie omówienie tematyki opuszczonych zajęć) wyjątkowo ustnie. Bierna obecność skutkuje oceną dst (3). Istnieje możliwość podwyższenia ceny przez napisanie krótkiego eseju na uzgodniony z prowadzącą temat związany z tematyką zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.