Kościół w średniowieczu (blok: Historia Kościołów chrześcijańskich)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K1HKCHSRED |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kościół w średniowieczu (blok: Historia Kościołów chrześcijańskich) |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii II stopnia, Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będą związki pomiędzy państwem i Kościołem średniowiecznym, a szczególnie długi proces układania się wzajemnych stosunków pomiędzy Stolicą Apostolską i władcami świeckimi. Interesować nas będzie tzw. walka cesarstwa z papiestwem o inwestyturę. Dużo miejsca poświęcimy reformie Kościoła nazwanej od imienia papieża Grzegorza VII „gregoriańską” oraz przenikaniu jej idei do państwa Piastów. |
Pełny opis: |
Zob. szczegółowy sylabus zajęć w danym cyklu dydaktycznym. |
Literatura: |
Zob. zakres tematów w sylabusie grupy zajęciowej w danym cyklu dydaktycznym. Studenci będą otrzymywać także lektury indywidualne. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu konwersatorium student: analizuje teksty źródłowe dotyczące historii Kościoła w średniowieczu Student zna w stopniu pogłębionych główne problemy historii Kościoła w średniowieczu. Student zna podstawowe terminy i pojęcia, związane z Kościołem średniowiecznym. Student rozpoznaje główne nurty historiografii XIX i XX w. zajmującej się historią Kościoła średniowiecznego, orientuje się we współczesnych prądach badań nad tym tematem. Student potrafi analizować źródła proweniencji kościelnej, zna ich specyfikę i rozpoznaje główne typy źródeł kościelnych. Student potrafi korzystać z podstawowych typów pomocy naukowych, związanych z historią Kościoła średniowiecznego. Student potrafi prowadzić dyskusję z wykorzystaniem wyników własnych badań i poglądów autorów literatury przedmiotu oraz samodzielnie formułować płynące z niej wnioski. Jak w przypadku wszystkich kierunków humanistycznych, także i konwersatorium z historii Kościoła w średniowiecznej Europie, ma za zadanie przede wszystkim ogólny rozwój intelektualny studentów. Student jest gotowy do ciągłej oceny i weryfikacji poziomu własnej wiedzy z zakresu historii Kościoła średniowiecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności Prowadzący w ciągu całego semestru ocenia aktywność uczestników zajęć, ich zaangażowanie w dyskusję, przygotowywanie prac domowych, umiejętności praktyczne. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w konwersatorium, przygotowywanie indywidualnych zadań przydzielanych studentom, aktywność na zajęciach, przygotowanie EWENTUALNYCH prac pisemnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.