Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia i piśmiennictwo historyczne w średniowieczu – przypadek francuski na tle europejskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-M3K2-HPHSR
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia i piśmiennictwo historyczne w średniowieczu – przypadek francuski na tle europejskim
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Do czynnego udziału w zajęciach niezbędna jest znajomość łaciny umożliwiająca lekturę tekstów w tym języku. Bardzo pożądana jest też umiejętność lektury tekstu naukowego w jednym z języków zachodnich (angielski, francuski lub niemiecki).

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone omówieniu genezy piśmiennictwa historycznego w średniowieczu, jego zróżnicowania gatunkowego oraz ewolucji formalnej, a także odbiorowi społecznemu narracji historycznych w wiekach średnich.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone omówieniu genezy piśmiennictwa historycznego w średniowieczu, jego zróżnicowania gatunkowego (roczniki i kroniki; typologia obu powyższych gatunków i ich rozwój w czasie; gesta; narracja historyczna w hagiografii; poezja i proza historyczna; genealogie; origines gentium, narodziny historiografii wernakularnej; przekazy historyczne ilustrowane lub w obrazach) oraz ewolucji formalnej, a także odbiorowi społecznemu narracji historycznych w wiekach średnich.

II stopień, stacjonarne.

Przedmiot do wyboru, z grupy: Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka (K2).

Literatura:

Zob sylabus zajęć w cyklu dydaktycznym.

Efekty uczenia się:

Student rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy związane z historią historiografii średniowiecznej i piśmiennictwem historycznym oraz jego miejscem w kulturze średniowiecznego Zachodu:

1. rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i ewolucję piśmiennictwa historycznego w średniowiecznej Europie łacińskiej

2. rozumie i potrafi nazwać oraz objaśnić funkcjonowanie poszczególnych gatunków piśmiennictwa historycznego w średniowiecznej Europie łacińskiej, w tym w Polsce: kroniki, roczniki, Gesta, narracje historyczne w literaturze pięknej i w hagiografii, mit historyczny

3. rozumie pojęcie mitu historycznego w średniowieczu, analizuje i potrafi rozpoznawać i dekonstruować jego treści jako czynnik twórczy tożsamości religijnej i historycznej

4. rozumie, potrafi analizować i interpretować znaczenie funkcji społeczno-kulturowych piśmiennictwa historycznego i kultury historycznej dla funkcjonowania społeczeństwa i wspólnot politycznych w średniowieczu potrafi w stopniu podstawowym wskazać, nazwać i objaśnić różnice i podobieństwa między poszczególnymi gatunkami piśmiennictwa historycznego w średniowieczu

5. potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne i opracowania do wybranego zagadnienia i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy.

6. Jest gotów do ciągłej oceny i weryfikacji poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych, przyjmowania i konstruktywnego ustosunkowywania się do recenzji swej pracy naukowej i zawodowej oraz prezentowania aktywnej i krytycznej postawy wobec przekazywanych mu treści.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła aktywności, przygotowanie prezentacji/eseju

Studenci posiadający umiejętność lektury w języku łacińskim i angielskim lub francuskim lub niemieckim mogą uzyskać zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach (analiza i interpretacja tekstów łacińskich, udział w dyskusji, prezentacje ustne na zadany temat w czasie zajęć, wykazanie się znajomością literatury monograficznej polskiej i obcej oraz umiejętności jej krytycznej lektury).

Studenci nieposiadający umiejętności lektury w języku łacińskim lub w żadnym z wymienionych języków zachodnich, albo deklarujący ich znajomość, lecz niebiorący aktywnego udziału w pracy na zajęciach, mogą otrzymać zaliczenia na podstawie eseju zaliczającego, sprawdzającego i oceniającego nabytą wiedzę (na wybrany temat, przygotowany w domu, a następnie dyskutowany z prowadzącym zajęcia).

Obecność na co najmniej 70% zajęć jest bezwzględnie wymagana, student, który opuści większą niż wymagana liczbę zajęć, nie może ubiegać się o zaliczenie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)