Historia i piśmiennictwo historyczne w średniowieczu – przypadek francuski na tle europejskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-M3K2-HPHSR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i piśmiennictwo historyczne w średniowieczu – przypadek francuski na tle europejskim |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Do czynnego udziału w zajęciach niezbędna jest znajomość łaciny umożliwiająca lekturę tekstów w tym języku. Bardzo pożądana jest też umiejętność lektury tekstu naukowego w jednym z języków zachodnich (angielski, francuski lub niemiecki). |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu genezy piśmiennictwa historycznego w średniowieczu, jego zróżnicowania gatunkowego oraz ewolucji formalnej, a także odbiorowi społecznemu narracji historycznych w wiekach średnich. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu genezy piśmiennictwa historycznego w średniowieczu, jego zróżnicowania gatunkowego (roczniki i kroniki; typologia obu powyższych gatunków i ich rozwój w czasie; gesta; narracja historyczna w hagiografii; poezja i proza historyczna; genealogie; origines gentium, narodziny historiografii wernakularnej; przekazy historyczne ilustrowane lub w obrazach) oraz ewolucji formalnej, a także odbiorowi społecznemu narracji historycznych w wiekach średnich. II stopień, stacjonarne. Przedmiot do wyboru, z grupy: Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka (K2). |
Literatura: |
Zob sylabus zajęć w cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Student rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy związane z historią historiografii średniowiecznej i piśmiennictwem historycznym oraz jego miejscem w kulturze średniowiecznego Zachodu: 1. rozumie i potrafi wyjaśnić genezę i ewolucję piśmiennictwa historycznego w średniowiecznej Europie łacińskiej 2. rozumie i potrafi nazwać oraz objaśnić funkcjonowanie poszczególnych gatunków piśmiennictwa historycznego w średniowiecznej Europie łacińskiej, w tym w Polsce: kroniki, roczniki, Gesta, narracje historyczne w literaturze pięknej i w hagiografii, mit historyczny 3. rozumie pojęcie mitu historycznego w średniowieczu, analizuje i potrafi rozpoznawać i dekonstruować jego treści jako czynnik twórczy tożsamości religijnej i historycznej 4. rozumie, potrafi analizować i interpretować znaczenie funkcji społeczno-kulturowych piśmiennictwa historycznego i kultury historycznej dla funkcjonowania społeczeństwa i wspólnot politycznych w średniowieczu potrafi w stopniu podstawowym wskazać, nazwać i objaśnić różnice i podobieństwa między poszczególnymi gatunkami piśmiennictwa historycznego w średniowieczu 5. potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne i opracowania do wybranego zagadnienia i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy. 6. Jest gotów do ciągłej oceny i weryfikacji poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych, przyjmowania i konstruktywnego ustosunkowywania się do recenzji swej pracy naukowej i zawodowej oraz prezentowania aktywnej i krytycznej postawy wobec przekazywanych mu treści. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności, przygotowanie prezentacji/eseju Studenci posiadający umiejętność lektury w języku łacińskim i angielskim lub francuskim lub niemieckim mogą uzyskać zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach (analiza i interpretacja tekstów łacińskich, udział w dyskusji, prezentacje ustne na zadany temat w czasie zajęć, wykazanie się znajomością literatury monograficznej polskiej i obcej oraz umiejętności jej krytycznej lektury). Studenci nieposiadający umiejętności lektury w języku łacińskim lub w żadnym z wymienionych języków zachodnich, albo deklarujący ich znajomość, lecz niebiorący aktywnego udziału w pracy na zajęciach, mogą otrzymać zaliczenia na podstawie eseju zaliczającego, sprawdzającego i oceniającego nabytą wiedzę (na wybrany temat, przygotowany w domu, a następnie dyskutowany z prowadzącym zajęcia). Obecność na co najmniej 70% zajęć jest bezwzględnie wymagana, student, który opuści większą niż wymagana liczbę zajęć, nie może ubiegać się o zaliczenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.