University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Archival science. Editing of historical sources

General data

Course ID: 3104-M3SA-EZH
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Archival science. Editing of historical sources
Name in Polish: Archiwistyka. Edytorstwo źródeł historycznych
Organizational unit: Faculty of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wykazuje zainteresowanie archiwistyką i zarządzaniem dokumentacją.

Short description: (in Polish)

Treści kształcenia: standardy edycji źródłowych, problemy normalizacji wydawnictw źródłowych, teorie edytorskie, pojęcia edytorskie, klasyfikacja wydawnictw źródłowych, problem wyboru podstawy wydania, etapy powstawania edycji źródłowych.

Full description: (in Polish)

1. Edytorstwo jako nauka pomocnicza historii. Wykład wstępny.

2. Podstawy standaryzacji edycji źródłowych. Instrukcje wydawnicze: średniowiecze-nowożytność.

Tekst: A.Wolff, Projekt instrukcji wydawniczej dla pisanych źródeł historycznych do połowy XVI wieku, „Studia Źródłoznawcze” t.1, 1957, s. 155-176 (Federacja Bibliotek Cyfrowych), Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od połowy XVI do połowy XIX w.,red.K.Lepszy, Wrocław 1953

3. Podstawy standaryzacji wydawnictw źródłowych. Instrukcje wydawnicze: XIX-XX wiek.

Tekst: I.Ihnatowicz, Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” t.7, 1962, s.99-124 (FBC).

4. Edycje źródeł średniowiecznych i nowożytnych.

Literatura: J.Suproniuk, Polskie źródła i wydawnictwa źródłowe do końca XVI wieku w zasobach internetowych, „Studia Źródłoznawcze” t.49, 2011, s.127-142 (FBC).

Analiza wybranych wydawnictw źródłowych.

5. Edycje źródeł XIX i XX wieku.

Literatura (do wyboru): Sz.Kozak, W stronę cyfryzacji. Uwagi na marginesie edycji testamentów galicyjskich, w: Edytorstwo wobec masowości źródeł najnowszych, red. naukowa J.Sikorska – Kulesza, Warszawa 2018, s.105-120, J.Sikorska-Kulesza, O przypisie rzeczowym, w: Wokół edytorstwa dziewiętnastowiecznych źródeł, red. J.Sikorska-Kulesza, Warszawa 2017, s.157-172

Analiza wybranych wydawnictw źródłowych.

6. Problemy edycji wybranego źródła.

7. Problemy konstrukcji wydawnictwa źródłowego.

8. Problemy edycji źródeł archiwalnych.

Bibliography: (in Polish)

Kulecka Alicja, Indywidualizacja czy normalizacja ? W poszukiwaniu modelu wydawnictw źródłowych XIX-XX wieku, „Studia Źródłoznawcze” t.40, 2002, s.201-213 (FBC)

Loth Roman, Podstawowe problemy i pojęcia tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006

Tandecki Janusz, Kopiński Krzysztof, Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia się:

I. WIEDZA

Absolwent zna i rozumie:

1. zna standardy naukowego i popularnego wydawania źródeł.

2. zna różne typy wydawnictw źródłowych,

3. zna naukowe zasady wyboru źródeł do edycji.

II. UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent potrafi:

1. potrafi dokonać samodzielnej edycji źródła.

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent jest gotów do:

1. wykazuje poszanowanie dla naukowych standardów edycji źródła historycznego,

2. popularyzuje wydawnictwa źródłowe.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Udział w dyskusji.

2. Znajomość literatury przedmiotu.

3. Umiejętność tworzenia własnych udokumentowanych tez.

4. Odpowiednia frekwencja.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)