Warsztaty zawodowe. Muzealnictwo żydowskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-MJS-WZ-MCG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty zawodowe. Muzealnictwo żydowskie |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Judaistyki: Warsztaty zawodowe II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie kluczowych zagadnień i terminologii w muzeologii żydowskiej, w tym omówienie genezy powstania muzeów żydowskich i kolekcji dzieł sztuki żydowskiej, zapoznanie się z różnymi typami muzeów żydowskich i prezentowanej w nich narracji, m.in. w oparciu o ich geograficzne i historyczne uwarunkowania, jak również wyposażenie w narzędzia niezbędne do przygotowania wystawy muzealnej o tematyce żydowskiej |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć (muzea żydowskie na tle innych muzeów: typy, rola i specyfika muzeów żydowskich; metodologia stosowana w muzeologii żydowskiej) Historia powstania muzeów żydowskich i kolekcji dzieł sztuki żydowskiej na świecie (geneza, uwarunkowania, problematyka, cele, i misje) Synagoga jako muzeum judaistyczne (Wormacja, Toldeo, Łańcut, i inne) Specyfika geograficzna i historyczna muzeów żydowskich: Polska -Warszawa Warszawskie muzea żydowskie oraz inne muzea posiadające ekspozycję dotyczącą Żydów (Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, Ośrodek Dokumentacji i Badań Korczakianum, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie) Polska-Kraków, Lublin, i inne Niemcy Izrael Muzea w przestrzeniach poobozowych (zwane „Pomnikami Zagłady”) Muzea Holokaustu i ich imperatywy (Jad wa-Szem, Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie) Żydowskie muzea narracyjne na przykładzie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN Muzea biograficzne Żydów zasłużonych dla nauki i kultury (Muzeum Franza Kafki w Pradze, Muzeum Zygmunta Freuda w Wiedniu, Muzeum Marca Chagalla w Nicei, Dom Anny Frank w Amsterdamie) Muzea żydowskie na Dalekim Wschodzie i w Afryce i Australii (oraz innych rejonach świata) Przygotowywanie wystawy muzealnej (kwerenda, ustalanie ekspozycji, narracja) Wirtualne muzea żydowskie Założenia i wymagania wstępne Znajomość języka angielskiego w stopniu zaawansowanym. W trakcie zajęć przewidziane jest odwiedzenie ekspozycji w muzeach żydowskich w Warszawie. |
Literatura: |
Krzysztof Banach, Zagłada Żydów w świetle ekspozycji stałych Państwowego Muzeum na Majdanku, „Studia Judaica” 2013, nr2 (32), s. 115-144 Natalia Berger, Isaac Strauss and His Collection [w:] The Jewish Museum: History and Memory, Identity and Art from Vienna to the Bezalel National Museum, Jerusalem, Leiden 2017, s. 41-66 Inka Bertz, Jewish Museums in the Federal Republic Germany [w:] Visualizing and Exhibiting Jewish Space and History, Richard Cohen red., Oxford 2012, s.80-113 Mirosław Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeów, Kraków 2012 David Clark, Jewish Museums in Europe, “European Judaism” 2003, nr 2 (36), s. 4-17 Richard Cohen (red.), Visualizing and Exhibiting Jewish Space and History, Oxford 2012 Ruth Direktor, Six Exhibitions, Six Decades: Toward the Recolonization of Contemporary Israeli Art [w:] Visualizing and Exhibiting Jewish Space and History, Richard Cohen red., Oxford 2012, 159-179 Dorota Folga-Januszewska, 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011 Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: Fenomeny i problemy, Kraków 2015 Grace Cohen Grossman, Jewish Museums of the World, Southport 2003 Grace Cohen Grossman, The Science of Jewish Art and Culture [w:] Judaica at the Smithsonian: Cultural Politics as Cultural Model, Washington D.C 1997, s. 4-16. Hannah Holtschneider, The Holocaust and Representations of Jews: History and Identity in the Museum, Milton Park 2011 Eleonora Jedlińska, The Israel Museum Jerusalem- metodologia i metodyka tworzenia kolekcji dzieł sztuki [w:] Muzeum. Formy i środki prezentacji III. Sztuka w muzeum, Inga Kopciewicz, Michał F. Wożniak (red.), Bydgoszcz 2017, s.27-41 Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Why Jewish Museums? An International Perspective, “Studia Judaica” 2013, nr 2 (32), s.77-100 Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Destination Culture: Tourism, Museums, and Heritage, Berkley 2006 Freda Matassa, Organizacja wystaw. Podręcznik dla muzeów, bibliotek i archiwów, przekł. Sonja Jaszczyńska, Kraków 2014 Sabine Offe, Sites of Remembrance? Jewish Museums in Contemporary Germany, “Jewish Social Studies” 1997 nr 2 (3), s. 77-89 Sabine Offe, Ausstellungen, Einstellungen, Entstellungen. Jüdische Museen in Deutschland und Österreich, Berlin, Wien, 2000 Renata Piątkowska, Magdalena Sieramska, Wstęp [w:] Muzeum Żydowskiego Instytutu Historycznego. Zbiory artystyczne, Warszawa 1995, s. 1-16 Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia tekstów, Kraków 2005 Maria Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice 2006 Donald Preziosi, Twenty-seven Collecting/Museums [w:] Critical Terms for Art History, Robert S. Nelson, Richard Shiff (red.), Chicago 1996, s. 407-418 Moshe Rosman, Zdecydowanie żydowskie, wyraźnie polskie Muzeum Historii Żydów Polskich a nowa polsko-żydowska metahistoria, „Studia Judaica” 2013, nr 2 (32), s. 47-75 Edward Rothstein, The Problem with Jewish Museums, Mosaic 2016,02 https://mosaicmagazine.com/essay/2016/02/the-problem-with-jewish-museums/ Andrzej Szczerski, Kontekst, edukacja, publiczność-muzeum z perspektywy „Nowej muzeologii” [w:] Muzeum sztuki. Antologia tekstów, Maria Popczyk (red.), Kraków 2005, s. 335-344 Emanuela Trevisan Semi, Dario Miccoli, Tudor Parfitt, Memory and Ethnicity: Ethnic Museums in Israel and the Diaspora, Cambridge 2013 James E. Young (red.), Holocaust Memorials in History, New York 1994 James E. Young, At Memory’s Edge: after-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, New Haven 2000 Jeshajahu Weinberg, Rina Elieli, The Holocaust Museum in Washington, New York 1995 Anna Ziębińska-Witek, Historia w muzeach: Studium ekspozycji Holokaustu, Lublin 2011 Anna Ziębińska-Witek, Holokaust: problemy przedstawiania, Lublin 2005 Zdzisław Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982 Uwaga: Literatura będzie uaktualniona przez prowadzącego w bieżącym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu student: zna podstawową terminologię z zakresu muzeologii żydowskiej, przedstawia zarys dziejów muzealnictwa żydowskiego i kolekcjonerstwa sztuki żydowskiej, potrafi scharakteryzować poszczególne rodzaje muzeów żydowskich, zasady ich funkcjonowania oraz prezentowaną w nich narrację, potrafi przygotować wystawę muzealną o tematyce żydowskiej, ma świadomość wyznawań (w kontekście kulturowym i historycznym), przed którymi stoją obecnie muzea żydowskie Metody dydaktyczne Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat, aktywne uczestnictwo w dyskusji, znajomość obowiązkowej literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie przygotowanej prezentacji multimedialnej na wybrany temat, aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz znajomości najważniejszych tekstów . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.