Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia społeczno-polityczna Polski w XX wieku z uwzględnieniem problematyki wsi i spraw regionalnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SD17RTUR
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia społeczno-polityczna Polski w XX wieku z uwzględnieniem problematyki wsi i spraw regionalnych
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie
seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć o seminaryjnych są wystąpienie referatowe w których seminarzyści referują przygotowywanie przez nich rozprawy magisterskie i licencjackie. W ciągu jednego roku akademickiego w przypadku licencjatu przedstawione są kolejne fazy przygotowywanych rozpraw licencjackich przez uczestników seminariów. Podobny proces wdrażany jest przy pisaniu prac magisterskich. Rozłożony on jednak jest na dwa lata. Na seminarium doskonalimy warsztat badawczy historyka dziejów Polski w XX wieku ze szczególnym uwzględnieniem dziejów wsi i problematyki regionalnej Mazowsza i Kielecczyzny, wojskowości polskiej. Na zajęciach seminaryjnych poszerzamy znajomość bazy źródłowej jak najszerzej rozumianej oraz zapoznajemy się z literatura przedmiotu także w jak najszerszym wymiarze.

Pełny opis:

Podczas seminarium studenci zostaną wyposażeni w podstawowe narzędzia badawcze historyka XX wieku. Zapoznani zostaną z sposobami gromadzenie bibliografii ich rodzajami i umiejętnościami w zakresie ich wykorzystywania. Zwrócona zostanie uwaga na prawidłowe przygotowanie bibliografii. Wiele miejsca poświęcone zostanie omówieniu bazy źródłowej jej selekcjonowaniu i umiejętnym gromadzeniu. Wiele miejsca zajmie wdrożenie studentów do prawidłowej zgodnej z wymogami metodologii krytyki źródeł dokumentowych, prasowych, pamiętnikarskich. "oral history’". W sposób rozważny przygotowywać się będą studenci do wyboru tematu pracy dyplomowej, a następnie konstrukcji pracy. Ważnym momentem będzie dyskusja nad ostatecznym podjęciem przez studenta tematem, konstrukcją tematu. W drugiej połowie seminarium dyplomowego systematycznie będą prezentowane fragmenty rozpraw. Podczas zajęć będą one omawiane pod względem zawartości merytorycznej, metodologicznej tematy te zawsze sa zgodne z zainteresowaniami studentów. Oczywiście wpływ ma istniejąca literatura przedmiotu i dostępności do bazy źródłowej. Jako kierownik seminarium dyplomowego roztaczam opiekę merytoryczna nad każdym przygotowywanym tematem. Student zalicza pracę dyplomową - licencjacką, kiedy po pierwszym semestrze ma sprecyzowany jej temat, po drugim napisany w terminie i przyjęty przez promotora. W przypadku seminarium dyplomowego magisterskiego po pierwszym roku musi mieć zatwierdzony temat i jego plan, po drugim roku napisany i przyjęty przez promotora do oceny Komisji Egzaminacyjnej. Oczywiście w obydwu wypadkach obszerne fragmenty rozpraw dyplomowych muszą być przeczytane na seminarium i przedyskutowane przez jego uczestników.

Literatura:

Literatura podstawowa:

T. Ambroziewicz , Fotograf wiejski i jego świat .W .Migacz 1874-1944 Warszawa 2006

-J.W .Bates : Cenzura w epoce stalinowskiej , ,,Teksty Drugie’’ nr 1-2 z 2000 r

Biblioteki cyfrowe .Projekt, realizacje ,technologie red.J. Woźniak-Kasperek J. Franke Warszawa 2007

B.Brzostek , prasa lat stalinowsk9ch jako źródło do badan codzienności mieszkańców Warszawa Polska 1944/45-1989 ,t.6 s.23-47

-P.Burke , Naoczność .Materiały wizualne jako świadectwa historyczne Kraków 2012

E.H.Carr ,Historia .czym jest Poznań 1999

-Cenzura w PRL .Relacje historyków red, Z .Romek Warszawa 2000

-M. Cieśliński , Piękniej niż w życiu. .PKF 1944-1994 warszawa 2006

W. Gierz :Jak pisać prace licencjacka ?Poradnik metodyczny Gdańsk1998

H. Domińczak :Wstęp do badan historycznych Częstochowa 1998

Dzieło literackie jako źródło historyczne pod red Z. Sławiń kiego i Z. Stefanowskiej Warszawa 1978

U .Eco:,, Jak napisać prace dyplomowa .Poradnik dla humanistów .warszawa 2007

J. Le Goff Historia i pamięć Warszawa 2007

Historia -dziś. Teoretyczne problemy wiedzy o przeszłości i red. E. Domańska , R .Stobiecki T .Wiślicz Kraków 2014

Historycy o badaniach dziejów Polski Ludowej. Ankieta .Polska 1944/45-1989 .Studia i materiały T.8 Warszawa 2008

I .Ihnatowicz A .Biernat , Vademecum do badan nad historia XIX i XX wieku warszawa 2003

J. Jachymek , Dorobek polskiej historiografii ruchu ludowego .Stan badań i postulaty badawcze . Roczniki Dziejów Ruchu Ludowego nr 30 z 1998

K. Kersten Pisma rozproszone .Wybór i przygotowanie do druku T. Szarota i D. Libionka Toruń 2005 (cz. II Z warsztatu historyka-badacza PR Ls. 89-174)

R. Kolman : Poradnik dla doktorantów i habilitantów .Bydgoszcz 2000

M.W .Klasa , G. Nieć , badania nad prasa polskiego ruchu ludowego -rekonesans. Gospodarka ,Rynek ,Edukacja ‘’ nr 2 z 2015 s. 11-26

M .W. Kolasa, G ,Nieć , Bibliografia historii prasy polskiego ruchu ludowego Warszawa 2012 .

K. Kosiński , Pamiętnikarstwo konkursowe jako źródło historyczne ,,,Polska’’ 1944/45-1989’’ t.6 s. 133-146

D. Lindsay , Dobre rady dla piszących teksty naukowe Wrocław 1995

Mazowsze ,wspólnota w kulturze .Pod red. Z .Reksza Warszawa 1999

B .Miśkiewicz : Wstęp do badan historycznych warszawa 1985

-B. Miśkiewicz ‘,, badania historycznowojskowe. Przedmiot ,podstawy badawcze ,metodyka ,Poznań 2006

-J. Molenda Fotografia chłopska jako źródło historyczne ,,Nowa Wieś’’ z Lipca 1985 .Katalog Wystawy

O uprawianiu i znaczeniu historii regionalnej Red.Cz .Niedzielski Ciechanów-Toruń 1990

Praca doktorska na kierunkach historycznych .Przewodni metodyczny Pod red .M .Miśkiewicza Toruń 2006

W. Moszczeńska , Metodologii historii zarys krytyczny Warszawa 1977

-G.Nieć , Periodyki Muzeum Historii Polskiego Rychu Ludowego w latach 1985-2013. Rocznik Historii Prasy Polskiej z.2 z 2014 r s. 57-79

G.Nieć Oficjalna tradycja historyczna ruchu ludowego nw okresie istnienia ZSL do początku przełomu lat 80-tych .,[w]: Studia Lodomeriana . Historia-kultura-Prawo. red. K. Grodziska G. Nieć Kraków 2007

Obrazy PRL .O konceptualizacji realnego socjalizmu w Polsce .Pod red. K. Brzechczyna Poznań 2008

-Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych Zbiór studiów pod red. B. Wagner i T. Wiślicza Zabrze 2008

T.R.Prinke , Fontes ex machina. Komputerowa analiza źródeł historycznych Poznań 2000

-Regionalizm ,tradycje ,wyzwania ,perspektywy .pod red J. Hampla Kraków 2006

Z.Romek , Kilka uwag o aktach cenzury jako źródle historycznym Polska 1944/45-1989 t. 6 s.193-202

T. Rutkowski ,Nauki historyczne w Polsce .zagadnienia polityczne o organizacyjne .Warszawa 2007

S .Stachowiak , Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych warszawa 2001 .

S.Stępień , Dziennik jako źródło do badań PRL , Polska 1944/45-1989 t.6 s. 203-228

T.Szarota ,Baza źródłowa ,wiedza pozaźródłowa i literatura przedmiotu w warsztacie historyka współczesności :Polska 1944/45-1989 t.6 s. 7-22

A .Świeżawski : Warsztat naukowy historyka Częstochowa 2001

Tekst źródła. Krytyka , Interpretacja .red B. Trelińska Warszawa 2005

J.Topolski , Metodologia historii Warszawa 1984 i następne wydania

J. Topolski ,Wprowadzenie do historii Poznań 1998

S. Urban ,W. Ładoński :,, Jak napisać dobra prace magisterską’’ Wrocław 1997

J. Topolski , Teoria wiedzy historycznej Poznań 1993.

-Tradycje kultury Północnego Mazowsza Pod red S. Siekierskiego Pułtusk 2006

Woja jako przedmiot badan historycznych .Red. Nauk K .Olejnik Toruń 2006

Wokół teczek bezpieki .zagadnienia metodologiczno-źródłoznawcze. Pod red. F. Musiała Kraków 2015

K.Woźniak ;O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych .Przewodnik praktyczny Łódź 1998

R. Zendrowski ,Technika pisania prac magisterskich Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu seminarium student:

-zna terminologie stosowaną w nauka historycznych

– analizuje funkcjonowanie systemu politycznego w Polsce w XX wieku

-nabywa wiedzy na temat sposobu analizowania źródeł historycznych

– rozpoznaje głównych uczestników tamtych wydarzeń, potrafi zanalizować dokumenty z tej epoki pisane specyficznym językiem

- rozpoznaje szkoły badawcze i kierunki historiograficzne

– wyjaśnia istotę systemu demokratycznego powstałego w Polsce w 1918 roku ,

- potrafi przekazać wyniki swoich badań językiem naukowym

- potrafi prowadzić samodzielne kwerendy naukowe w bibliotekach i archiwach

- umie uczestniczyć w dyskursie naukowym

- jak cechowy historyk przestrzega zasad prawa autorskiego, kiedy referuj e swoje wyniki badań na sesjach naukowych

- zapoznaje się z systemem komunistycznym zainstalowanym w Polsce po II woj nie światowej ,

- umie wybrać własne kierunki badań

- potrafi stosować nowocześnie techniki badawcze

- docenia znaczenie nauk historycznych dla kształtowania nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego

- poznaje następstwa tego procesu którego trwałości szczególnie w dziedzinie gospodarczej ale i politycznej okazała się szczególnie trudna do zniwelowania.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywny udział w seminarium, przygotowania zgodnie z harmonogramem na każde zajęcia kolejnego fragmentu rozprawy dyplomowej tekstów źródłowych i opanowanie stosownej literatury przedmiotu. Zajęcia zaliczane będą na wpis zaliczeniowy. Praca dyplomowa zostanie oceniona przez Komisję Egzaminacyjną.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)