Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zmiana i trwanie w społeczeństwach XIX i pierwszej połowy XX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SD18AKU
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zmiana i trwanie w społeczeństwach XIX i pierwszej połowy XX wieku
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy: Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Mile widziana znajomość języków nowożytnych – angielskiego, francuskiego, rosyjskiego i niemieckiego.

Skrócony opis:

Wiek XIX – najczęściej postrzegany jako okres dynamicznych przemian prowadzących do nowej jakości życia społecznego. Pierwsza połowa kolejnego stulecia obfitowała w wydarzenia dramatyczne na rozległą skalę – dwie wojny światowe. W tym okresie widoczne były liczne zjawiska w strukturach władzy i strukturach społecznych. Należały do nich m.in. rozszerzenie formuły republikańskiej państwa, konstytucjonalizm i parlamentaryzm jako standardy jego organizacji, wybory jako metoda legitymizacji władzy, rozszerzenie uprawnień społeczeństwa w procesie decyzyjnym władzy, demokratyzacja i ideologizacja, rozszerzenie idei równości wobec prawa, budowa nowej mentalności, brak ograniczeń w podejmowaniu różnych form działalności gospodarczej, powstawanie nowych grup społecznych i zawodów, różnorodność form przekazu kulturowego, tworzenie nowych systemów komunikacji społecznej.

Pełny opis:

Celem seminarium jest:

1. Rozszerzenie wiadomości z historii XIX i pierwszej połowy XX wieku,

2. Analiza najnowszych publikacji z historii wymienionych epok,

3. Analiza najnowszych wydawnictw źródłowych ze wspomnianej epoki,

4. Rozszerzenie refleksji o warsztacie badawczym historyka XIX i XX wieku,

5. Wzbogacenie wiadomości o historiografii wspomnianych epok,

6. Rozszerzenie refleksji o różnych nurtach myśli społecznej w XIX i XX wieku, szczególnie liberalizmie, konserwatyzmie i demokracji oraz ich odmianach.

7. Rozszerzenie wiadomości o czynnikach decydujących o ciągłości, niezmienności, trwaniu oraz prowadzących do zmian w społeczeństwach wspomnianego okresu.

8. Przygotowanie prac dyplomowych i seminaryjnych – metodologia tworzenia prac, formułowanie tematów, dobór źródeł, konstrukcja pracy, konstrukcja przypisów i bibliografii.

Seminarium łączy refleksje i zainteresowania z historii XIX i pierwszej połowy XX w., nauk pomocniczych historii XIX i XX wieku, archiwistyki.

Szczegółowy program seminarium jest ustalany na pierwszych zajęciach i jest dostosowany do potrzeb badawczych i intelektualnych uczestników oraz ich zainteresowań.

Założenia wstępne

Mile widziane zainteresowanie historią społeczną, naukami pomocniczymi historii, archiwistyką.

Przydatna znajomość języka rosyjskiego i niemieckiego.

Literatura:

Literatura uzgadniania jest na pierwszych zajęciach i dostosowana do potrzeb badawczych i zainteresowań uczestników seminarium.

Efekty uczenia się:

Końcowym efektem kształcenia jest przygotowanie pracy dyplomowej.

Metody dydaktyczne

1. Wspólne lektury i analizy tekstów źródłowych (literatura pamiętnikarska, epistolografia, publicystyka, traktaty społeczne i inne formy twórczości intelektualnej XIX i pierwszej połowy XX wieku),

2. Dyskusja nad prezentowanymi kwestionariuszami badawczymi,

3. Analiza referatów przygotowanych przez uczestników i kierownika seminarium poprzez dyskusję nad nimi,

4. Analiza tekstów przygotowywanych prac seminaryjnych i dyplomowych (przez kierownika seminarium w czasie indywidualnych spotkań),

5. Zajęcia terenowe w muzeach i archiwach.

Metody i kryteria oceniania:

1. Znajomość lektur,

2. Udział w dyskusji,

3. Umiejętność formułowania własnych tez i ich dokumentowania,

4. Umiejętność formułowania pytań i kwestionariuszy badawczych,

5. Odpowiednia frekwencja.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)