Zmiana i trwanie w społeczeństwach XIX i pierwszej połowy XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SD18AKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zmiana i trwanie w społeczeństwach XIX i pierwszej połowy XX wieku |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: |
Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Mile widziana znajomość języków nowożytnych – angielskiego, francuskiego, rosyjskiego i niemieckiego. |
Skrócony opis: |
Wiek XIX – najczęściej postrzegany jako okres dynamicznych przemian prowadzących do nowej jakości życia społecznego. Pierwsza połowa kolejnego stulecia obfitowała w wydarzenia dramatyczne na rozległą skalę – dwie wojny światowe. W tym okresie widoczne były liczne zjawiska w strukturach władzy i strukturach społecznych. Należały do nich m.in. rozszerzenie formuły republikańskiej państwa, konstytucjonalizm i parlamentaryzm jako standardy jego organizacji, wybory jako metoda legitymizacji władzy, rozszerzenie uprawnień społeczeństwa w procesie decyzyjnym władzy, demokratyzacja i ideologizacja, rozszerzenie idei równości wobec prawa, budowa nowej mentalności, brak ograniczeń w podejmowaniu różnych form działalności gospodarczej, powstawanie nowych grup społecznych i zawodów, różnorodność form przekazu kulturowego, tworzenie nowych systemów komunikacji społecznej. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest: 1. Rozszerzenie wiadomości z historii XIX i pierwszej połowy XX wieku, 2. Analiza najnowszych publikacji z historii wymienionych epok, 3. Analiza najnowszych wydawnictw źródłowych ze wspomnianej epoki, 4. Rozszerzenie refleksji o warsztacie badawczym historyka XIX i XX wieku, 5. Wzbogacenie wiadomości o historiografii wspomnianych epok, 6. Rozszerzenie refleksji o różnych nurtach myśli społecznej w XIX i XX wieku, szczególnie liberalizmie, konserwatyzmie i demokracji oraz ich odmianach. 7. Rozszerzenie wiadomości o czynnikach decydujących o ciągłości, niezmienności, trwaniu oraz prowadzących do zmian w społeczeństwach wspomnianego okresu. 8. Przygotowanie prac dyplomowych i seminaryjnych – metodologia tworzenia prac, formułowanie tematów, dobór źródeł, konstrukcja pracy, konstrukcja przypisów i bibliografii. Seminarium łączy refleksje i zainteresowania z historii XIX i pierwszej połowy XX w., nauk pomocniczych historii XIX i XX wieku, archiwistyki. Szczegółowy program seminarium jest ustalany na pierwszych zajęciach i jest dostosowany do potrzeb badawczych i intelektualnych uczestników oraz ich zainteresowań. Założenia wstępne Mile widziane zainteresowanie historią społeczną, naukami pomocniczymi historii, archiwistyką. Przydatna znajomość języka rosyjskiego i niemieckiego. |
Literatura: |
Literatura uzgadniania jest na pierwszych zajęciach i dostosowana do potrzeb badawczych i zainteresowań uczestników seminarium. |
Efekty uczenia się: |
Końcowym efektem kształcenia jest przygotowanie pracy dyplomowej. Metody dydaktyczne 1. Wspólne lektury i analizy tekstów źródłowych (literatura pamiętnikarska, epistolografia, publicystyka, traktaty społeczne i inne formy twórczości intelektualnej XIX i pierwszej połowy XX wieku), 2. Dyskusja nad prezentowanymi kwestionariuszami badawczymi, 3. Analiza referatów przygotowanych przez uczestników i kierownika seminarium poprzez dyskusję nad nimi, 4. Analiza tekstów przygotowywanych prac seminaryjnych i dyplomowych (przez kierownika seminarium w czasie indywidualnych spotkań), 5. Zajęcia terenowe w muzeach i archiwach. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Znajomość lektur, 2. Udział w dyskusji, 3. Umiejętność formułowania własnych tez i ich dokumentowania, 4. Umiejętność formułowania pytań i kwestionariuszy badawczych, 5. Odpowiednia frekwencja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.