Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770 -1795.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SD19PUGN
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770 -1795.
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Uczestnictwo w seminarium nie wymaga spełnienia jakiś dodatkowych, poza programem studiów warunków. Takim warunkiem nie jest też znajomość języków obcych, ale osoby, które zechcą pisać prace zwłaszcza z tematyki powszechnej powinny liczyć się z koniecznością czytania w obcym języku, szczególnie po francusku lub angielsku.



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone przemianom Rzeczypospolitej i świata w ostatnich dziesięcioleciach XVIII wieku: w sferze polityki, społeczeństwa, obyczajów i kultury.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone będzie epoce dynamicznych zmian, przybierających także formę rewolucyjną, w Europie, a nawet w świecie (Stany Zjednoczone) w umownie, do pewnego stopnia, przyjętych latach 1770-1795. Szczególna uwaga zwrócona będzie na procesy zachodzące w Rzeczypospolitej począwszy od okresu pierwszego rozbioru po Sejm Wielki i upadek państwa w następstwie insurekcji kościuszkowskiej. W okresie Sejmu Wielkiego dokonał się w Polsce przełom nazywany już przez współczesnych „łagodną rewolucją” w kontraście do rewolucji bardziej gwałtownej, z czasem radykalizującej się we Francji. Analogie i różnice w przebiegu tych procesów w obydwu państwach będą ważnym wątkiem seminarium. W tle przedmiotem odniesień będą też inne europejskie rewolucje np. w Holandii, Belgii czy Szwajcarii. Tytułowy temat rozważany będzie w różnych płaszczyznach, nie tylko politycznej. Przełomy i zjawiska rewolucyjne zachodziły bowiem w tej epoce także w sferze kultury, obyczajowości i dniu codziennym. Osobna uwaga skupi się na wyrazie tych procesów w mediach; wpływie tych ostatnich na opinie publiczną i oddziaływaniach propagandowych różnych ośrodków. Ważny aspekt rozważań to starcie postaw wobec zmian; w Rzeczypospolitej to konfrontacją pomiędzy sarmatyzmem a oświeceniem. Przedmiotem omówienia i dyskusji na seminarium będzie zarówno historiografia tej tematyki, jak i różnorodne źródła. Uczestnicy seminarium, którzy zdecydują się pisać prace dyplomowe pod moim kierunkiem zdecydują, czy zechcą poświęcić je tematyce polskiej (okres panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego), czy powszechnej, bądź porównawczej.

Literatura:

A Critical Dictionary of the French Revolution, ed. by F. Furet and M. Ozouf, London 1989; W. Doyle, Old Regime France 1648-1789, Oxford 2001; J. Egret, La pré-révolution françise (1787-1788); Paris 1962, J. Godechot, Les révolutions (1770-1799),Paris 1986; V. R. Gruder, The Notables and the Nation. The Political Schooling of the French, 1787-1788, London 2007; J. Michalski, Stanisław August Poniatowski, Warszawa 2009; R. R. Palmer, The Age of Democratic Revolution. A Political History of Europe and America 1760-1800, Princton 1956-1970; D. Roche, France in the Enlightenment, Londyn 1998, E. Rostworowski, Ostatni król Rzeczypospolitej. Geneza i upadek Konstytucji 3 maja, Warszawa 1966; B. Szyndler, Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 1994; K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998.

Efekty uczenia się:

Student zna:

- wybrane zagadnienia badanej epoki

- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki

- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej

- metody samodzielnego poszerzania wiedzy

Student potrafi:

- pracować w zespole badawczym

- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania

- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego

- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki

- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach

- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii

- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową

- recenzować prace naukowe

Student rozumie:

-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia

- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy

- rolę relacji mistrz-uczeń

- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób

- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)