Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770 -1795.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SD19PUGN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770 -1795. |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Uczestnictwo w seminarium nie wymaga spełnienia jakiś dodatkowych, poza programem studiów warunków. Takim warunkiem nie jest też znajomość języków obcych, ale osoby, które zechcą pisać prace zwłaszcza z tematyki powszechnej powinny liczyć się z koniecznością czytania w obcym języku, szczególnie po francusku lub angielsku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone przemianom Rzeczypospolitej i świata w ostatnich dziesięcioleciach XVIII wieku: w sferze polityki, społeczeństwa, obyczajów i kultury. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie epoce dynamicznych zmian, przybierających także formę rewolucyjną, w Europie, a nawet w świecie (Stany Zjednoczone) w umownie, do pewnego stopnia, przyjętych latach 1770-1795. Szczególna uwaga zwrócona będzie na procesy zachodzące w Rzeczypospolitej począwszy od okresu pierwszego rozbioru po Sejm Wielki i upadek państwa w następstwie insurekcji kościuszkowskiej. W okresie Sejmu Wielkiego dokonał się w Polsce przełom nazywany już przez współczesnych „łagodną rewolucją” w kontraście do rewolucji bardziej gwałtownej, z czasem radykalizującej się we Francji. Analogie i różnice w przebiegu tych procesów w obydwu państwach będą ważnym wątkiem seminarium. W tle przedmiotem odniesień będą też inne europejskie rewolucje np. w Holandii, Belgii czy Szwajcarii. Tytułowy temat rozważany będzie w różnych płaszczyznach, nie tylko politycznej. Przełomy i zjawiska rewolucyjne zachodziły bowiem w tej epoce także w sferze kultury, obyczajowości i dniu codziennym. Osobna uwaga skupi się na wyrazie tych procesów w mediach; wpływie tych ostatnich na opinie publiczną i oddziaływaniach propagandowych różnych ośrodków. Ważny aspekt rozważań to starcie postaw wobec zmian; w Rzeczypospolitej to konfrontacją pomiędzy sarmatyzmem a oświeceniem. Przedmiotem omówienia i dyskusji na seminarium będzie zarówno historiografia tej tematyki, jak i różnorodne źródła. Uczestnicy seminarium, którzy zdecydują się pisać prace dyplomowe pod moim kierunkiem zdecydują, czy zechcą poświęcić je tematyce polskiej (okres panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego), czy powszechnej, bądź porównawczej. |
Literatura: |
A Critical Dictionary of the French Revolution, ed. by F. Furet and M. Ozouf, London 1989; W. Doyle, Old Regime France 1648-1789, Oxford 2001; J. Egret, La pré-révolution françise (1787-1788); Paris 1962, J. Godechot, Les révolutions (1770-1799),Paris 1986; V. R. Gruder, The Notables and the Nation. The Political Schooling of the French, 1787-1788, London 2007; J. Michalski, Stanisław August Poniatowski, Warszawa 2009; R. R. Palmer, The Age of Democratic Revolution. A Political History of Europe and America 1760-1800, Princton 1956-1970; D. Roche, France in the Enlightenment, Londyn 1998, E. Rostworowski, Ostatni król Rzeczypospolitej. Geneza i upadek Konstytucji 3 maja, Warszawa 1966; B. Szyndler, Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 1994; K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student zna: - wybrane zagadnienia badanej epoki - złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych - specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki - standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej - metody samodzielnego poszerzania wiedzy Student potrafi: - pracować w zespole badawczym - przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania - przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego - poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki - definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach - opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii - prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową - recenzować prace naukowe Student rozumie: -problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia - konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy - rolę relacji mistrz-uczeń - uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób - konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.