Blok tematyczny: Nowożytność - Społeczeństwa w dobie przemian - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SMZ1BTNOWSWDPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Blok tematyczny: Nowożytność - Społeczeństwa w dobie przemian - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Tematem zajęć są zmiany, które zaszły w społeczeństwie w okresie od końca XV w. po koniec wieku XVIII. Ze względu na ogromny materiał te zajęcie obejmują jedynie wybrane zagadnienie koncentrując się na różnych modelach władzy na terenach lezących Europie, w basenie Morza Czarnego i na Bliskim Wschodzie, odkrywaniu świata przez Europejczyków, zmianach w dyplomacji oraz wybranym zagadnieniom życia codziennego. Zajęcia, które będą odbywały się w blokach czterogodzinnych, zostaną w większości następująco zorganizowane: pierwsze dwie godziny – dyskusja na temat danego zagadnienia w historii Europy w oparciu o opracowania; kolejne dwie godziny – praca z tekstem źródłowym pozwalającym zrozumieć omawiane zjawisko na konkretnym przykładzie. Ze względu na kompetencje prowadzącej, źródła będą głównie dotyczyć Rzeczypospolitej, terenów Morza Czarnego i terenów wschodniego Morza Śródziemnego Pierwszy blok zajęć będzie miał charakter wprowadzający i układ zajęć będzie inny. Oczekiwana jest umiejętność czytania w języku angielskim. |
Literatura: |
PODRĘCZNIKI: S. Grzybowski, Narodziny świata nowożytnego 1453-1605, Kraków 2005 (Wielka Historia Świata). Świat w XVII wieku, red. A. Podraza, Kraków 2005 (Wielka Historia Świata). Część materiałów będzie znajdowała się na mojej stronie na stronie IH UW. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Posiada podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach z epoki. 2. Zna źródła wykorzystywane do badania wybranych zagadnień z epoki. Umiejętności 1. Potrafi dokonać krytyki źródeł wykorzystywanych do badania wybranych zagadnień z epoki 2. Krytycznie wykorzystuje opracowania naukowe odnoszące się do wybranych zagadnień z epoki 3. Samodzielnie formułuje wnioski na podstawie informacji i przesłanek wynikających z krytyki źródeł oraz lektury opracowań. Umieszcza wybrane zagadnienia w szerszym kontekście procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych epoki. Kompetencje społeczne 1. Wykazuje postawę krytyczną wobec świadectw przeszłości. 2. Posiada umiejętność prowadzenia wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych. 3. Docenia wartość samodzielnej interpretacji źródeł i opracowań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenie zajęć będzie udział w merytorycznej dyskusji na zajęciach. Dopuszcza się jedną nieobecność, każda kolejna winna być zaliczona |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.