Podstawy metodyki archiwalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SPA-PMA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodyki archiwalnej |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wykaz tematów: Metodyka archiwalna. Pojęcie i zakres. Rola metodyki i opracowania w działalności archiwów. Wykład wstępny. 2. Opracowanie archiwaliów a struktura zasobu archiwalnego. A. Struktura zasobu archiwalnego. B. Opracowanie archiwaliów – pojęcie. C. Ewidencja, porządkowanie, opracowanie – relacje. D. Wyodrębnianie struktur archiwalnych. E. Opis archiwaliów i jego poziomy. Literatura: A.Stebelski, Porządkowanie akt, „Archeion” t.19/20, 1950, s.105-138 3. Opracowanie archiwaliów. A. Pojęcie i metody opracowania. B. Normy metodyczne. C. Efekty opracowania archiwalnego – inwentarz, baza danych, inne – przewodniki po zasobie, katalogi, sumariusze. Literatura: A.Choniawko, Niektóre aspekty opracowania akt w Archiwum Państwowym w Poznaniu przy wykorzystaniu techniki komputerowej, „Archeion” t.104, 2002, K.Konarski, Wstęp do inwentarza archiwalnego, „Archeion” t.21, 1952, s.192-201 4. Opis archiwaliów. Problemy opisu wielopoziomowego. A. Normy opisu krajowe i międzynarodowe. B. System informatyczny – ZoSIA, C. Efekt ZoSIA portal www.szukajwarchiwach.pl Literatura: A.Baniecki, ISAD (G) – światowy system wielopoziomowego opisu materiałów archiwalnych. Wprowadzenie do zagadnienia, „Archeion” t.108, 2005, s.241-270, W.Kwiatkowska, Tradycyjny opis archiwaliów polskich a standardy międzynarodowe, w: Archiwa Polski i Europy: wspólne dziedzictwo – różne doświadczenia, red. A.Kulecka, Warszawa 2017, s.213-226, Międzynarodowy Standard Opisu Archiwalnego (ISAD-G), Część ogólna, Wersja 2, Warszawa 2005, Międzynarodowy Standard Archiwalnych Haseł Wzorcowych stosowanych do archiwów ciał zbiorowych, osób i rodzin ISAAR CPF, Warszawa 2006 (www.archiwa.gov.pl archiwa państwowe AGAD metodyka), A.Laszuk, Europejski Portal Archiwalny – efekt współpracy i działania opartego na standardach międzynarodowych, w: Archiwa Polski i Europy: wspólne dziedzictwo-różne doświadczenia, red. A.Kulecka, Warszawa 2017, s.23-34 5. Opracowanie archiwaliów XX wieku – archiwalia pochodzenia urzędowego i prywatnego. A. Teoretyczne i praktyczne problemy opracowania. Literatura: Wskazówki metodyczne do sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów(zbiorów) akt wytworzonych w okresie kancelarii akt spraw (XIX-XX w), w: Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Wybór i opracowanie M.Tarakanowska, E.Rosowska, Warszawa 2001, s.503-518, Instrukcja w sprawie sporządzania indeksów do inwentarzy archiwalnych, tamże, s.400-406, Wytyczne Archiwum Polskiej Akademii Nauk z 1990 r. opracowywania spuścizn archiwalnych po uczonych, w: Zbiór przepisów archiwalnych wydanych przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych w latach 1952-2000, Wybór i opracowanie M.Tarakanowska, E.Rosowska, Warszawa 2001, s.732-746 Przykład inwentarza zespołu archiwum osobistego: Hanna Szymczyk i zespół, Spuścizna Aleksandra Gieysztora (1916-1999) w zbiorach Archiwum Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2016 6. Opracowanie archiwaliów XX wieku - materiały ulotne. Wskazówki metodyczne dotyczące zasad gromadzenia i opracowania materiałów ulotnych w archiwach państwowych Decyzja nr 12 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 9 marca 2007 www.archiwa.gov.pl zarządzanie dokumentacją prawo akty normatywne Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Podstawowym zadaniem w trakcie konwersatorium jest zapoznanie się z zasadami opracowania i opisu archiwaliów zawartymi w normach metodycznych. |
Literatura: |
Literatura dołączona do każdego tematu. Literatura systematyzująca: Kwiatkowska Wiesława, Metodyka archiwalna opracowania zasobu ze szczególnym uwzględnieniem akt spraw, Toruń 2016 Robótka Halina, Ryszewski Bohdan, Tomczak Andrzej, Archiwistyka, Warszawa 1989, s.52-80 Robótka Halina, Opracowanie i opis archiwaliów. Podręcznik akademicki, Toruń 2010 |
Efekty uczenia się: |
Metody dydaktyczne Wykład. Dyskusja na podstawie wskazanych lektur. Analiza norm metodycznych. Prezentacja efektów opracowania archiwalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział w dyskusji. 2. Znajomość literatury przedmiotu. 3. Umiejętność formułowania własnych tez i dokumentowania ich. 4. Odpowiednia frekwencja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.