Podstawy teorii archiwalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SPA-PTA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy teorii archiwalnej |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Archiwistyka jako nauka. Przedmiot zainteresowań archiwistyki. Miejsce i rola teorii archiwalnej. Podstawowe pojęcia archiwalne. Literatura: Polski Słownik Archiwalny, H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, A. Kulecka, Pojęcia w strukturze teorii archiwalnej, w: Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2: Teoria archiwalna. Wczoraj – dziś – jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011, s. 181-201. 2. Zasady rządzące organizacją zasobu archiwalnego. Literatura: I. Radtke, Pojęcie zespołu w praktyce archiwalnej (Granice współczesnych zespołów akt), „Archeion” 56, 1971, s. 89-110; A. Tomczak, Archiwalna zasada pertynencji terytorialnej a rozmieszczenie zasobu w archiwach polskich, „Archeion” 67, 1979, s. 7-23; W. Chorążyczewski, Czy w archiwach bieżących przechowuje się zespoły archiwalne?, „Archiwa – Kancelarie – Zbiory” 2, 2008, s. 39-48. 3. Archiwum jako instytucja, jego funkcje i struktura. Sieć archiwów w Polsce. Literatura: H. Robótka, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2003, s.97-108; K. Stryjkowski, O starych i nowych funkcjach archiwów, w: Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s.11-20; T. Matuszak, Misja, wizja i strategia – rzecz o zarządzaniu i funkcjonowaniu archiwów, w: tamże, s. 49-66. 4. Problemy udostępniania archiwalnego. Literatura: A. Kulecka, Użytkownik i jego potrzeby w ewolucji funkcji archiwów, w: Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K.Stryjkowski, Poznań 2015, s.67-82; A. Menne-Haritz, Dostęp do archiwów, czyli przeformułowanie archiwalnego paradygmatu, „Archeion” 104, 2002, s. 68-96; W. Chorążyczewski, A. Rosa, Zasada publiczności archiwów nowym paradygmatem archiwistyki?, „Archiwista Polski” 2010, 3 (59), s. 23-42 |
Literatura: |
Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak – Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015; H. Robótka, B. Ryszewski, A. Tomczak, Archiwistyka, Warszawa 1989; B. Ryszewski, Archiwistyka: przedmiot, zakres, podział. Studia nad problemem, „Roczniki TNT” 76, 2, Warszawa 1972; Toruńskie Konfrontacje Archiwalne, t. 2: Teoria archiwalna. Wczoraj – dziś – jutro, red. W. Chorążyczewski, A. Rosa, Toruń 2011. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: I. WIEDZA Po ukończeniu studiów absolwent: 1. Zna podstawowe pojęcia archiwalne, 2. zna podstawowe zasady rządzące organizacją zasobu archiwalnego, 3. zna formuły działania archiwum i standardy udostępniania. II. UMIEJĘTNOŚCI: Po ukończeniu studiów absolwent: 1 Identyfikuje pojęcia archiwalne w języku zawodowym i potocznym, 2 określa wpływ zasad archiwalnych na organizację zasobu, 3 stosuje zasady publicznego dostępu do archiwów. III. KOMPETNCJE SPOLECZNE: Po ukończeniu studiów absolwent: 1. Troszczy się o stosowanie w praktyce archiwalnej prawidłowej terminologii, 2. dba o prawidłowe posługiwanie się w pracy terminologią archiwalną, 3. przestrzega zasad udostępniania i formuły archiwum otwartego. Metody dydaktyczne Wykład, dyskusja. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w dyskusji. Znajomość literatury przedmiotu. Umiejętność formułowania własnych tez i ich dokumentowania. Odpowiednia frekwencja. Kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.