Dydaktyka ewaluacji kształcenia historycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SPH-DEFKH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ewaluacji kształcenia historycznego |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
tudenci są po zajęciach z podstaw dydaktyki historii, mają co najmniej stopień licencjata ZAKRES TEMATÓW: Celem zajęć jest przygotowanie do samodzielnego konstruowania narzędzi pisemnej kontroli wiedzy i umiejętności uczniów a w efekcie poprawnego oceniania sumującego. Zajęcia nastawione są na praktyczną stronę oceny osiągnięć ucznia. Studenci zapoznają się z różnorodnymi typami i rodzajami zadań, testów (arkuszy testowych), metodami i rodzajami kontroli. Podczas trwania zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: Co i dlaczego warto oceniać? Jakimi narzędziami może posłużyć się nauczyciel historii? Jaka jest różnica pomiędzy stopniem a oceną? Jakie są rodzaje systemów oceniania? Jakie są ich wady i zalety? Jaką rolę w ocenianiu odgrywa system egzaminacyjny? Zajęcia 1. Ogólne ramy ewaluacji efektów kształcenia. Po co oceniamy? - omówienie sylabusa, przedstawienie zasad obowiązujących podczas kursu, warunków zaliczenia i metod pracy oraz oceniania. - zapoznanie się z grupą - taksonomia celów poznawczych (Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 16-17) - Podstawa Programowa (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r.) Zajęcia 2. Co i jak ocenia system egzaminacyjny? - Cele edukacji historycznej (Jasik K., Lorenc J., et. al., Jak rozwijać umiejętności... s. 7-13) - System egzaminacyjny (struktura i analiza arkusza gimnazjalnego 2018 i maturalnego 2018) - analiza wyników egzaminów zewnętrznych Zajęcia 3. Co wiemy o umiejętnościach historycznych uczniów i jak je sprawdzać? - co to są umiejętności historyczne? Czy istnieje coś takiego jak myślenie historyczne? (Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 21-25) - co wiemy o umiejętnościach uczniów? (Mrozowski K., Lorenc J., et. al., Umiejętności historyczne absolwentów gimnazjum, s. 13-78) - jak sprawdzać (i kształcić) myślenie chronologiczne (Lorenc J., Mrozowski K., et.al., Jak sprawdzane jest myślenie chronologiczne?, s. 46-62) Zajęcia 4. i 5. Jak konstruować zadania? - układanie sprawdzianów/testów sprawdzających efekty kształcenia - teoria - rodzaje zadań sprawdzających/testowych (wady i zalety) - kryteria oceniania wypracowań, rola oceny opisowej i informacji zwrotnej - plan testu/sprawdzianu Literatura uzupełniająca: Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 229-262. Zajęcia 6. oraz 7. i 8. Ewaluacja efektów kształcenia w praktyce. - układanie własnych sprawdzianów/testów sprawdzających efekty kształcenia - praktyka. - prezentacje ułożonych przez siebie zadań/sprawdzianów - umiejętność poprawnego formułowania pytań i zadań, doboru materiału pomocniczego, operacjonalizacja zadań Zajęcia 9. i 10. Jak oceniać, żeby uczyć? Podsumowanie zajęć. - bieżąca ewaluacja efektów kształcenia - ewaluacja pracy nauczyciela – informacja zwrotna. - inne sposoby oceniania na przykładzie MYP IB (Individuals and societies guide, s. 27-40) - Omówienie prac zaliczeniowych. Podsumowanie zajęć. Literatura uzupełniająca: D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształcące w praktyce, Warszawa 2016 |
Literatura: |
Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007 Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2014 Individuals and societies guide, (https://www.spps.org/site/handlers/filedownload.ashx?moduleinstanceid=38367&dataid=21204&FileName=individuals_and_societies_guide_2014.pdf) Jasik K. , Lorenc J., Mrozowski K., Staniszewski J. , Jak rozwijać umiejętności historyczne w gimnazjum?, Warszawa 2015 (http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/242-raport-z-badania/ibe-ee-ksiazka-jak-rozwijac-umiejetnosci-historyczne/1256-ibe-ee-ksiazka-jak-rozwijac-umiejetnosci-historyczne.html) Kozłowska A., Pomiar dydaktyczny i ewaluacja w szkole: z teorii i praktyki, Częstochowa 2002 Kubielski W., Test dydaktyczny i jego konstruowanie, Słupsk 2000 Lorenc J., Mrozowski K., Oniszczuk A., Staniszewski J., Starczynowska K., Jak sprawdzane jest myślenie chronologiczne?, Edukacja, nr 3 (119), 2012, s. 46-62 Mrozowski K., Lorenc J., Grudniewska M., Żółtak M., Umiejętności historyczne absolwentów gimnazjum 2013–2014, Warszawa 2015 (http://produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/ibe-ee-raport-umiejetnosci-historyczne-absolwentow-gimnazjum.pdf) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dziennik Ustaw RP z dnia 24 lutego 2017 roku, pozycja 356. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza rozumie zasady konstruowania testów i sprawdzianów; wymienia funkcje oceny w procesie nauczania – uczenia się; zna procedury przeprowadzania egzaminów zewnętrznych; zna zasady i cele standaryzacji zadań testowych Umiejętności konstruuje różne typy zadań testowych oraz sprawdzianów; dokonuje ewaluacji przygotowanych przez siebie testów i sprawdzianów analizuje i ocenia przydatność publikowanych testów i sprawdzianów; Kompetencje społeczne ma świadomość potrzeby ewaluacji konstruowanych przez siebie testów i sprawdzianów; ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; rozumie konieczność stałego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie tworzenia narzędzi ewaluacji; współpracuje w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania. METODY DYDAKTYCZNE: Praca w grupach, dyskusja, analiza materiałów, praca pod kierunkiem, praca samodzielna |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie zajęć oceniane będą: - bieżące przygotowanie się do zajęć - udział w dyskusji i w pracy podczas zajęć - wykonanie wszystkich zadanych prac domowych - opracowanie zestawu zadań do konkretnych punktów podstawy programowej dla szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawoweWarunkiem zaliczenia zajęć jest: - obecność w zajęciach: dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zajęciach (jedne zajęcia trwają 1,5 h); pierwszej nieobecności nie trzeba zaliczać, w przypadku kolejnej zaliczyć trzeba również pierwszą. Zajęcia, na których student był nieobecny lub nieprzygotowany, trzeba zaliczyć indywidualnie. - przygotowanie do zajęć oraz udział w nich w postaci zaangażowania w dyskusję i wykonanie zadanych prac - wykonanie zadanej pracy zaliczeniowej polegającej na skonstruowaniu narzędzia do ewaluacji efektów kształcenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.