Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka ewaluacji kształcenia historycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3104-SPH-DEFKH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ewaluacji kształcenia historycznego
Jednostka: Instytut Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

tudenci są po zajęciach z podstaw dydaktyki historii, mają co najmniej stopień licencjata

ZAKRES TEMATÓW:

Celem zajęć jest przygotowanie do samodzielnego konstruowania narzędzi pisemnej kontroli wiedzy i umiejętności uczniów a w efekcie poprawnego oceniania sumującego. Zajęcia nastawione są na praktyczną stronę oceny osiągnięć ucznia. Studenci zapoznają się z różnorodnymi typami i rodzajami zadań, testów (arkuszy testowych), metodami i rodzajami kontroli.

Podczas trwania zajęć poruszone zostaną między innymi następujące problemy: Co i dlaczego warto oceniać? Jakimi narzędziami może posłużyć się nauczyciel historii? Jaka jest różnica pomiędzy stopniem a oceną? Jakie są rodzaje systemów oceniania? Jakie są ich wady i zalety? Jaką rolę w ocenianiu odgrywa system egzaminacyjny?

Zajęcia 1. Ogólne ramy ewaluacji efektów kształcenia. Po co oceniamy?

- omówienie sylabusa, przedstawienie zasad obowiązujących podczas kursu, warunków zaliczenia i metod pracy oraz oceniania.

- zapoznanie się z grupą

- taksonomia celów poznawczych (Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 16-17)

- Podstawa Programowa (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r.)

Zajęcia 2. Co i jak ocenia system egzaminacyjny?

- Cele edukacji historycznej (Jasik K., Lorenc J., et. al., Jak rozwijać umiejętności... s. 7-13)

- System egzaminacyjny (struktura i analiza arkusza gimnazjalnego 2018 i maturalnego 2018)

- analiza wyników egzaminów zewnętrznych

Zajęcia 3. Co wiemy o umiejętnościach historycznych uczniów i jak je sprawdzać?

- co to są umiejętności historyczne? Czy istnieje coś takiego jak myślenie historyczne? (Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 21-25)

- co wiemy o umiejętnościach uczniów? (Mrozowski K., Lorenc J., et. al., Umiejętności historyczne absolwentów gimnazjum, s. 13-78)

- jak sprawdzać (i kształcić) myślenie chronologiczne (Lorenc J., Mrozowski K., et.al., Jak sprawdzane jest myślenie chronologiczne?, s. 46-62)

Zajęcia 4. i 5. Jak konstruować zadania?

- układanie sprawdzianów/testów sprawdzających efekty kształcenia - teoria

- rodzaje zadań sprawdzających/testowych (wady i zalety)

- kryteria oceniania wypracowań, rola oceny opisowej i informacji zwrotnej

- plan testu/sprawdzianu

Literatura uzupełniająca:

Bieniek M., Dydaktyka historii…, s. 229-262.

Zajęcia 6. oraz 7. i 8. Ewaluacja efektów kształcenia w praktyce.

- układanie własnych sprawdzianów/testów sprawdzających efekty kształcenia - praktyka.

- prezentacje ułożonych przez siebie zadań/sprawdzianów

- umiejętność poprawnego formułowania pytań i zadań, doboru materiału pomocniczego, operacjonalizacja zadań

Zajęcia 9. i 10. Jak oceniać, żeby uczyć? Podsumowanie zajęć.

- bieżąca ewaluacja efektów kształcenia

- ewaluacja pracy nauczyciela – informacja zwrotna.

- inne sposoby oceniania na przykładzie MYP IB (Individuals and societies guide, s. 27-40)

- Omówienie prac zaliczeniowych. Podsumowanie zajęć.

Literatura uzupełniająca:

D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształcące w praktyce, Warszawa 2016

Literatura:

Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007

Dix P., Jak oceniać postępy uczniów. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa 2014

Individuals and societies guide, (https://www.spps.org/site/handlers/filedownload.ashx?moduleinstanceid=38367&dataid=21204&FileName=individuals_and_societies_guide_2014.pdf)

Jasik K. , Lorenc J., Mrozowski K., Staniszewski J. , Jak rozwijać umiejętności historyczne w gimnazjum?, Warszawa 2015 (http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/242-raport-z-badania/ibe-ee-ksiazka-jak-rozwijac-umiejetnosci-historyczne/1256-ibe-ee-ksiazka-jak-rozwijac-umiejetnosci-historyczne.html)

Kozłowska A., Pomiar dydaktyczny i ewaluacja w szkole: z teorii i praktyki, Częstochowa 2002

Kubielski W., Test dydaktyczny i jego konstruowanie, Słupsk 2000

Lorenc J., Mrozowski K., Oniszczuk A., Staniszewski J., Starczynowska K., Jak sprawdzane jest myślenie chronologiczne?, Edukacja, nr 3 (119), 2012, s. 46-62

Mrozowski K., Lorenc J., Grudniewska M., Żółtak M., Umiejętności historyczne absolwentów gimnazjum 2013–2014, Warszawa 2015 (http://produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/ibe-ee-raport-umiejetnosci-historyczne-absolwentow-gimnazjum.pdf)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dziennik Ustaw RP z dnia 24 lutego 2017 roku, pozycja 356.

Efekty uczenia się:

Wiedza

rozumie zasady konstruowania testów i sprawdzianów;

wymienia funkcje oceny w procesie nauczania – uczenia się;

zna procedury przeprowadzania egzaminów zewnętrznych;

zna zasady i cele standaryzacji zadań testowych

Umiejętności

konstruuje różne typy zadań testowych oraz sprawdzianów;

dokonuje ewaluacji przygotowanych przez siebie testów i sprawdzianów analizuje i ocenia przydatność publikowanych testów i sprawdzianów;

Kompetencje społeczne

ma świadomość potrzeby ewaluacji konstruowanych przez siebie testów i sprawdzianów;

ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów;

rozumie konieczność stałego doskonalenia swoich umiejętności w zakresie tworzenia narzędzi ewaluacji;

współpracuje w grupie w celu rozwiązania postawionego zadania.

METODY DYDAKTYCZNE:

Praca w grupach, dyskusja, analiza materiałów, praca pod kierunkiem, praca samodzielna

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie zajęć oceniane będą:

- bieżące przygotowanie się do zajęć

- udział w dyskusji i w pracy podczas zajęć

- wykonanie wszystkich zadanych prac domowych

- opracowanie zestawu zadań do konkretnych punktów podstawy programowej dla szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawoweWarunkiem zaliczenia zajęć jest:

- obecność w zajęciach: dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zajęciach (jedne zajęcia trwają 1,5 h); pierwszej nieobecności nie trzeba zaliczać, w przypadku kolejnej zaliczyć trzeba również pierwszą. Zajęcia, na których student był nieobecny lub nieprzygotowany, trzeba zaliczyć indywidualnie.

- przygotowanie do zajęć oraz udział w nich w postaci zaangażowania w dyskusję i wykonanie zadanych prac

- wykonanie zadanej pracy zaliczeniowej polegającej na skonstruowaniu narzędzia do ewaluacji efektów kształcenia

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)