Seminarium licencjackie dodatkowe dr M. Czekanowska-Gutman
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105--LSEMLICDCZG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie dodatkowe dr M. Czekanowska-Gutman |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Seminaria |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium adresowane jest do Studentów/Studentek zainteresowanych sztuką nowoczesną powszechną i polską od końca XIX w. do lat 60. XX ze szczególnym uwzględnieniem szeroko rozumianej tematyki żydowskiej. Zaproponowane przez Studentów/Studentki lub zasugerowane przez prowadzącą zagadnienia staną się punktem wyjścia do stworzenia referatu, a następnie pisemnej pracy. Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów/Studentki do samodzielnego przygotowania prac naukowych z zakresu sztuki nowoczesnej i do publicznych wystąpień naukowych oraz udoskonalenie krytycznej analizy i interpretacji różnych rodzajów dzieł sztuki podczas bezpośredniego kontaktu z nimi. |
Pełny opis: |
Przedmiotem rozważań na seminarium będą rozmaite aspekty sztuki i krytyki artystycznej nowoczesnej, powszechnej i polskiej w okresie od końca XIX w. do lat 60. XX w. ze szczególnym uwzględnieniem twórczości artystów pochodzenia żydowskiego, w powiązaniu z szerszymi zjawiskami kulturowymi. Zaproponowane przez Studentów/Studentki lub zasugerowane przez prowadzącą zagadnienia odmienne od tematyki przygotowywanej pracy licencjackiej staną się punktem wyjścia do stworzenia referatu, a następnie pisemnej pracy. Zajęcia mają na celu zaznajomić Studentów/Studentki z zagadnieniem samodzielnego przygotowania pisemnych prac naukowych, jak również wystąpień ustnych z zakresu sztuki nowoczesnej, z naciskiem na właściwy dobór pytań badawczych i metodologii, a także zebranie i analizę materiałów w pracy pisemnej. Szczegółowy program zajęć będzie kształtowany na bieżąco w zależności od liczby uczestników i ich zainteresowań. W ramach seminarium planowane są również wizyty w muzeach, dyskusje na temat poszczególnych wystaw czasowych i stałych oraz analiza wybranych publikacji na temat sztuki nowoczesnej. |
Literatura: |
Anne D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać…, przeł. Eleonora Jedlińska, Jakub Jedliński, Universitas, Kraków 2012. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przeł. Grażyna Jurkowlaniec, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. The Art of Art History. A Critical Anthology, red. Donald Preziosi, Oxford University Press, Oxford 1998. Radosław Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa 2009. Literatura będzie dostosowywana do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników seminarium |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka: K_W01– „ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej”; K_W03 – „ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki nowoczesnej, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny”; K_W04 – „ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii sztuki nowoczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk”; K_W05 – „ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie historii sztuki nowoczesnej”; K_W07 – „zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i będą potrafili je dostosować do badania konkretnego dzieła”; Umiejętności Student/Studentka: K_U01 – „potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła”; K_U02 – „posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki”; K_U03 – „potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki nowoczesnej w typowych sytuacjach profesjonalnych”; K_U04 – „potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; będą umieli opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska oraz problemy szczególnie istotne”; K_U06 – „umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego”; K_U07 – „posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków”; K_U10- „posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł”; K_U11 – „posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł”; W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka: K_K01 - „potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych”; K_K03 - ” potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego”; K_K04 - „prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw)”; K_K05 - „uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)” |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie udziału w zajęciach oraz pracy pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N SEM-LIC
|
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Prowadzący grup: | Monika Czekanowska-Gutman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.