Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Awangarda na wystawach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-ANW-SP
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Awangarda na wystawach
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Specjalizacja
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki awangardowej

wobec współczesnych praktyk wystawowych.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są zjawisku ekspozycji sztuki awangardowej

jako ważnego tematu współczesnego życia artystycznego. Łączą

dwa obszary: obserwacji twórczości artystycznej o charakterze

ulotnym, nietrwałym, efemerycznym i współczesnych praktyk

galeryjno-muzealnych, prezentujących retrospektywne

wystawy, w oparciu o dokumentacje, rekonstrukcje, aranżacje.

Podejmują zagadnienie genezy wystaw awangardowych w

tradycji lat 60. XX wieku. Definiują sztukę awangardy jako

złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją

widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem.

Obserwowane transformacje wystawowe stają się narzędziem

do ukazania retrospektywnych wystaw sztuki awangardowej na

przełomie XX i XXI wieku, podejmujących temat rekonstrukcji

praktyk artystycznych. Zajęcia pokazują współczesne strategie

instytucjonalne, związane z polityką kulturalną, propagandą

wizualną, uwarunkowaniami ekonomicznymi wobec

„ikonoklastycznej” tradycji awangardy. Studenci przygotowują

prace poświęcone krytycznej analizie poszczególnych wystaw,

prezentujących szczegółowe tematy z historii awangardy.

Literatura:

A Companion to Curation, ed. By B. Buckley, J. Conomos, , New

York 2020 (Alex Gawronsky, Curated from within. The Artist as

Curator); After the Wall. Art and Culture in post-Communist

Europe, ed. Stokholm 1999; Altshuler B., Avant-garde in

exhibition: new art in the 20th century, New York 1994;

Altshuler B., Biennales and beyond – Exhibitions that made Art

History, 1962-2002, London 2013, Art and Theory of Post-1989

Central and Eastern Europe. A Critical Anthology, ed. A.

Janevsky, R. Marcoci, k. Nouril, New York 2018; Bishop Clair,

Installation Art. A Critical History, London 2005; Curating

‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories through the

Exhibition, edited by Mária Orišková, Frankfurt am Main 2013;

Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism,

Yale University Press , New Haven- London 2004; Guzek Łukasz,

Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w

sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Historical memory of

Central and East European Communism, ed. By A. Mrozik, S.

Holubec, New York 2018; Passage Europe. A Certain Look at

Central and Eastern European Art, Milan 2004; Tomas Pospiszyl,

An associative art history. Comparative Studies of Neo-Avant-

Gardes in a Bipolar World, Zurich 2017; Rorimer Anne, New art

in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal

Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer,

Munich 2003; Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, B.

W. Ferguson, S. Nairne, London-New York 1996; Zawód kurator,

Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014.

Oraz literatura przedmiotu adekwatna dla poszczególnych

tematów zaproponowanych przez prowadzącego.

Efekty uczenia się:

K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;

K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08;

K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04;

K2_U10; K2_U11

Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji

współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić

słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także

do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w

którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lachowski
Prowadzący grup: Marcin Lachowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)