Awangarda na wystawach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-ANW-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Awangarda na wystawach |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki awangardowej wobec współczesnych praktyk wystawowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zjawisku ekspozycji sztuki awangardowej jako ważnego tematu współczesnego życia artystycznego. Łączą dwa obszary: obserwacji twórczości artystycznej o charakterze ulotnym, nietrwałym, efemerycznym i współczesnych praktyk galeryjno-muzealnych, prezentujących retrospektywne wystawy, w oparciu o dokumentacje, rekonstrukcje, aranżacje. Podejmują zagadnienie genezy wystaw awangardowych w tradycji lat 60. XX wieku. Definiują sztukę awangardy jako złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem. Obserwowane transformacje wystawowe stają się narzędziem do ukazania retrospektywnych wystaw sztuki awangardowej na przełomie XX i XXI wieku, podejmujących temat rekonstrukcji praktyk artystycznych. Zajęcia pokazują współczesne strategie instytucjonalne, związane z polityką kulturalną, propagandą wizualną, uwarunkowaniami ekonomicznymi wobec „ikonoklastycznej” tradycji awangardy. Studenci przygotowują prace poświęcone krytycznej analizie poszczególnych wystaw, prezentujących szczegółowe tematy z historii awangardy. |
Literatura: |
A Companion to Curation, ed. By B. Buckley, J. Conomos, , New York 2020 (Alex Gawronsky, Curated from within. The Artist as Curator); After the Wall. Art and Culture in post-Communist Europe, ed. Stokholm 1999; Altshuler B., Avant-garde in exhibition: new art in the 20th century, New York 1994; Altshuler B., Biennales and beyond – Exhibitions that made Art History, 1962-2002, London 2013, Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe. A Critical Anthology, ed. A. Janevsky, R. Marcoci, k. Nouril, New York 2018; Bishop Clair, Installation Art. A Critical History, London 2005; Curating ‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories through the Exhibition, edited by Mária Orišková, Frankfurt am Main 2013; Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism, Yale University Press , New Haven- London 2004; Guzek Łukasz, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Historical memory of Central and East European Communism, ed. By A. Mrozik, S. Holubec, New York 2018; Passage Europe. A Certain Look at Central and Eastern European Art, Milan 2004; Tomas Pospiszyl, An associative art history. Comparative Studies of Neo-Avant- Gardes in a Bipolar World, Zurich 2017; Rorimer Anne, New art in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer, Munich 2003; Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, B. W. Ferguson, S. Nairne, London-New York 1996; Zawód kurator, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014. Oraz literatura przedmiotu adekwatna dla poszczególnych tematów zaproponowanych przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04; K2_U10; K2_U11 Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Lachowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Lachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.