„Czarny kwadrat” w Rosji - między symbolizmem a konceptualizmem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-CZKW-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | „Czarny kwadrat” w Rosji - między symbolizmem a konceptualizmem |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone ważnemu i jednemu z najbardziej pasjonujących obszarów artystycznych 20. wieku – sztuce powstającej w Rosji i Związku Radzieckim. Granice chronologiczne wyznaczają Srebrny wiek i konceptualizm. Szczegółowy program zajęć uwzględni propozycje tematów zgłoszone przez uczestników. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone ważnemu i jednemu z najbardziej pasjonujących obszarów artystycznych 20. wieku – sztuce powstającej w Rosji i Związku Radzieckim. Zaczynają się od momentu najbardziej nagłego rozkwitu kultury i sztuki w dziejach kultury rosyjskiej – Srebrnego Wieku, fenomenu w skali europejskiej, kiedy Zachód spotkał się ze Wschodem, symbolizm z awangardą, sztuka z literaturą, filozofią i nauką, duchowość prawosławnej ikony z kubofuturyzmem i konstruktywizmem – wszystko to u progu Wielkiej Wojny i Rewolucji Październikowej. Obejmują dynamikę przekształcenia się awangardy w narzędzie propagandy, doktrynę socrealizmu, próby wypracowania idiomu odwilży, sztukę samizdatu oraz fenomen neoawangardy i konceptualizmu. Szczegółowy program zajęć uwzględni propozycje tematów zgłoszone przez uczestników. |
Literatura: |
Przykładowo: Tony Bennett, Formalism and Marxism, London and New York 1986 Rimma i Walerij Gierłowinowie, Rosyjska sztuka samizdatu; tł. z ros. A. Cieszkowska, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, 1990 Boris Groys, Stalin jako totalne dzieło sztuki, przeł. Piotr Kozak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2010 Dariusz Konstantynów, On the Reception of Soviet Art. In Poland in the 1930s, “Centropa” 1, 2010: 31-45 Kunst und Propaganda: Im Streit der Nationen 1930–1945, kat. wyst. Deutsches Historisches Museum, Berlin 2007 Leinwand A., Bolszewicki plakat propagandowy w okresie wojny polsko-sowieckiej 1920 roku, Wrocław 1992 Leinwand A., U początków kultury sterowanej : Rosja 1917-1922, Warszawa 1992 Lynn Mally, Culture of the Future: The Proletkult Movement in Revolutionary Russia, Berkeley 1990 Thomas Lahusen, Evgeny Dobrenko, Socialist Realism Without Shores, 102-103 John E. Bowlt, Russian Art of the Avant-Garde: Theory and Criticism, 1902-1934, Revised Edition, London 2017. Ilia Dorontchekov, red., Russian and Soviet Views of Modern Western Art, 1890s to Mid-1930s, trans. Charles Rougle, Berkeley 2009 Michael Geyer, Sheila Fitzpatrick, red., Beyond Totalitarianism: Stalinism and Nazism Compared, Cambridge 2008 Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012 Ilya Kabakov, [tł. Barbara Kopeć, Jan Koźbiel, Cynthia L. Martin], Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 1994 Liwszyc B., Półtoraoki strzelec, przeł. A. Pomorski, Warszawa 1995 Susan Reid, Socialist Realism in the Stalinist Terror: The Industry of Socialism Art Exhibition, 1935-41, “The Russian Review” Vol. 60, No. 2 (Apr., 2001), s. 153-184 Christina Kiaer, Was Socialist Realism Forced Labour? The Case of Aleksandr Deineka in the 1930s, “Oxford Art Journal”, Vol. 28, No. 3 (2005), s. 321-345 Angelina Lucento, The Conflicted Origins of Soviet Visual Media. Painting, Photography, and Communication in Russia, 1925-1932, “Cahiers du monde russe 2”, 56 (2015), 401-428 Aleksandra Shatskikh, Kazimir Malevich i obshchestvo Supremus, Moscow, 2009: Aleksandra Shatskikh, Black Square: Malevich and the Origin of Suprematism, M.: 2012 Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002 Turowski A., Muszea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103 Turowski A. red, Między sztuką a komuną: teksty awangardy rosyjskiej 1910-1932, Kraków 1998 Turowski A, Wielka utopia awangardy : artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1990 Wołkow S., Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołżenicyna, przeł. W. Stanisławski, Warszawa 2015 Wünsche I., The Organic School of Russian Avant-Garde. Neture’s Creative Principles, Routledge 2015 Za żelazną kurtyną. Sztuka oficjalna i niezależna w Związku Radzieckim i w Polsce 1945-1989, pod red. Piotra Nowickiego, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04; K2_U10; K2_U11 |
Metody i kryteria oceniania: |
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.