Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Czarny kwadrat” w Rosji - między symbolizmem a konceptualizmem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-CZKW-SP
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Czarny kwadrat” w Rosji - między symbolizmem a konceptualizmem
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Specjalizacja
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone ważnemu i jednemu z najbardziej pasjonujących obszarów artystycznych 20. wieku – sztuce powstającej w Rosji i Związku Radzieckim. Granice chronologiczne wyznaczają Srebrny wiek i konceptualizm.

Szczegółowy program zajęć uwzględni propozycje tematów zgłoszone przez uczestników.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone ważnemu i jednemu z najbardziej pasjonujących obszarów artystycznych 20. wieku – sztuce powstającej w Rosji i Związku Radzieckim.

Zaczynają się od momentu najbardziej nagłego rozkwitu kultury i sztuki w dziejach kultury rosyjskiej – Srebrnego Wieku, fenomenu w skali europejskiej, kiedy Zachód spotkał się ze Wschodem, symbolizm z awangardą, sztuka z literaturą, filozofią i nauką, duchowość prawosławnej ikony z kubofuturyzmem i konstruktywizmem – wszystko to u progu Wielkiej Wojny i Rewolucji Październikowej.

Obejmują dynamikę przekształcenia się awangardy w narzędzie propagandy, doktrynę socrealizmu, próby wypracowania idiomu odwilży, sztukę samizdatu oraz fenomen neoawangardy i konceptualizmu.

Szczegółowy program zajęć uwzględni propozycje tematów zgłoszone przez uczestników.

Literatura:

Przykładowo:

Tony Bennett, Formalism and Marxism, London and New York 1986

Rimma i Walerij Gierłowinowie, Rosyjska sztuka samizdatu; tł. z ros. A. Cieszkowska, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, 1990

Boris Groys, Stalin jako totalne dzieło sztuki, przeł. Piotr Kozak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2010

Dariusz Konstantynów, On the Reception of Soviet Art. In Poland in the 1930s, “Centropa” 1, 2010: 31-45

Kunst und Propaganda: Im Streit der Nationen 1930–1945, kat. wyst. Deutsches Historisches Museum, Berlin 2007

Leinwand A., Bolszewicki plakat propagandowy w okresie wojny polsko-sowieckiej 1920 roku, Wrocław 1992

Leinwand A., U początków kultury sterowanej : Rosja 1917-1922, Warszawa 1992

Lynn Mally, Culture of the Future: The Proletkult Movement in Revolutionary Russia, Berkeley 1990

Thomas Lahusen, Evgeny Dobrenko, Socialist Realism Without Shores, 102-103

John E. Bowlt, Russian Art of the Avant-Garde: Theory and Criticism, 1902-1934, Revised Edition, London 2017.

Ilia Dorontchekov, red., Russian and Soviet Views of Modern Western Art, 1890s to Mid-1930s, trans. Charles Rougle, Berkeley 2009

Michael Geyer, Sheila Fitzpatrick, red., Beyond Totalitarianism: Stalinism and Nazism Compared, Cambridge 2008

Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012

Ilya Kabakov, [tł. Barbara Kopeć, Jan Koźbiel, Cynthia L. Martin], Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 1994

Liwszyc B., Półtoraoki strzelec, przeł. A. Pomorski, Warszawa 1995

Susan Reid, Socialist Realism in the Stalinist Terror: The Industry of Socialism Art Exhibition, 1935-41, “The Russian Review” Vol. 60, No. 2 (Apr., 2001), s. 153-184

Christina Kiaer, Was Socialist Realism Forced Labour? The Case of Aleksandr Deineka in the 1930s, “Oxford Art Journal”, Vol. 28, No. 3 (2005), s. 321-345

Angelina Lucento, The Conflicted Origins of Soviet Visual Media. Painting, Photography, and Communication in Russia, 1925-1932, “Cahiers du monde russe 2”, 56 (2015), 401-428

Aleksandra Shatskikh, Kazimir Malevich i obshchestvo Supremus, Moscow, 2009:

Aleksandra Shatskikh, Black Square: Malevich and the Origin of Suprematism, M.: 2012

Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002

Turowski A., Muszea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103

Turowski A. red, Między sztuką a komuną: teksty awangardy rosyjskiej 1910-1932, Kraków 1998

Turowski A, Wielka utopia awangardy : artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1990

Wołkow S., Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołżenicyna, przeł. W. Stanisławski, Warszawa 2015

Wünsche I., The Organic School of Russian Avant-Garde. Neture’s Creative Principles, Routledge 2015

Za żelazną kurtyną. Sztuka oficjalna i niezależna w Związku Radzieckim i w Polsce 1945-1989, pod red. Piotra Nowickiego, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04; K2_U10; K2_U11

Metody i kryteria oceniania:

wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium.

Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)