Królowie i mnisi w średniowieczu. Opactwa krolewskie w średniowiecznej Europie (IX-XIII wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-KIMWS-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Królowie i mnisi w średniowieczu. Opactwa krolewskie w średniowiecznej Europie (IX-XIII wieku) |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będzie funkcjonowanie wielkich klasztorów w średniowiecznej Europie i ich związki z władzą monarszą, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: rola klasztorów w kształtowaniu i rozwoju podstaw ideowych władzy monarszej w średniowiecznej Europie, królewski kult świętych i relikwii, mecenat artystyczny władców w wielkich królewskich opactwach, klasztory jako miejsca pamięci historycznej i jej tworzenia. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć będzie funkcjonowanie wielkich klasztorów w średniowiecznej Europie i ich związki z władzą monarszą, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień: rola klasztorów w kształtowaniu i rozwoju podstaw ideowych władzy monarszej w średniowiecznej Europie królewski kult świętych i relikwii mecenat artystyczny władców w wielkich królewskich opactwach klasztory jako miejsca pamięci historycznej i jej tworzenia średniowieczna teologia polityczna związana z kultem świętych i relikwii monarszy kult świętych i relikwii od czasów karolińskich do pełnego średniowiecza kult świętych i relikwii w Królestwie Francji, Anglii i Cesarstwie zachodnim w średniowieczu Zakres tematów: 1. Klasztory i królowie w epoce merowińskiej i karolińskiej: przykład Saint-Denis i jego historia legendarna 2. Legendarna historia wielkich opactw I: Charroux: Liber de constitutione, institutione, consecratione, reliquiis, ornamentis et privilegiis Karrofensis cenobii, ed. Dom D. P. de Monsabert, „Archives historiques du Poitou”, 39, 1910, s. 7-9. Lektura uzupełniająca: J. Pysiak, Karolińska legenda relikwii Korony Cierniowej z opactwa Saint-Denis, w: Europa barbarica, Europa christiana. Studia mediaevalia Carolo Modzelewski dedicata, Warszawa 2008, s. 169-189 3. Legendarna historia wielkich opactw II: Westminster: Sulcard z Westminsteru, Prologus de construccione Westmonasterii, wyd. Bernard W. Scholz, „Traditio”, 20, 1964, s. 59-91 (wydanie i komentarz); R. W. Southern, The First Life of Edward the Confessor, „English Historical Review” 58 (232), 1943, s. 385-400; Matthew Paris, La Estoire de seint Aedward le Rei, wyd. H. R. Luard, w: Lives of Edward the Confessor, Rolls Series, London 1858, w. 2065-2323, s. 236-244 i 83-90 4. Karolińskie opactwo monarsze i jego topografia sakralna: Saint-Riquier (Centula), Angilberti abbatis de ecclesia Centulensi libellus, wyd. Georg Waitz, Monumenta Germaniae Historica, Scriptores (in folio), t. 15/1, rozdz. 1-3, s. 174-177; źródła ikonograficzne: ryciny przedstawiające opactwo Saint-Riquier oraz plan opactwa; Lektura uzupełniająca: P. Riché, Życie codzienne w państwie Karola Wielkiego, s. 39-44, 83-87, 211-224, 244-260; M. Starnawska, Świętych życie po życiu, s. 133-139 5. Klasztor w Luxeuil i jego święci patroni w świecie postkarolińskim: Miracula ss. Waldeberti et Eustasii, rozdz. 2- 3, MGH Scriptores (in folio), t. 15/2, s. 1173-1174; Lektura uzupełniająca: E. M. Hallam, J. Everard, Francja w czasach Kapetyngów 987-1328, Warszawa 2006, s. 29-39; G. Duby, Rok Tysięczny, s. 77-93, 153-158, 179-184. 6. Święty patron opactwa i cuda w życiu codziennym: święta Fides z Conques. Źródła: De eo qui sancta Fidis detrahens, repentina tecti ruina perlit, wyd. w: Liber miraculorum sanctae Fidis, wyd. A. Bouillet, ks. I, 11, s. 38-41 7. Skarbiec klasztoru królewskiego około roku 1000: Prüm. Źródła: Inwentarz z Prüm z roku 1003, wyd. w: Urkundenbuch zur Geschichte der, jetz die preussischen Regierungsbezirke Coblenz und Trier bildenden mittelrheinishen Territorien, ed. H. Beyer, t. 1, Coblenz 1860, Nachtrag, nr 3, s. 717-719 (dostępne w Internecie pod adresem http://www.rlb.de/mrHist/91-3152-som/3.3.html i następne 2 strony: http://www.rlb.de/mrHist/91-3152-som/3.4.html i http://www.rlb.de/mrHist/91-3152-som/3.5.html ) 8. Opactwa cesarskie w epoce ottońskiej i salickiej: Reichenau, Essen, Gandersheim 9. Królewskie opactwo w średniowiecznej Hiszpanii: San Isidor de León 10. Westminster za czasów Henryka III – translacja Prawdziwej Krwi Chrystusa. Źródła: Matthew Paris, Chronica majora, t. 4, wyd. H. R. Luard, Rolls Series, s. 640-645; tekst dostępny w internecie pod adresem http://archive.org/search.php?query=chronica%20majora lub http://gallica.bnf.fr należy kliknąć zakładkę „Recherche” i w rubryce „Mots du titre” wstukać tytuł; stron szukamy pod hasłem „Aller page”; strony można ściągnąć – „Télécharger” (format PDF lub TIFF) i wydrukować 11. Opactwo Saint-Denis i jego skryptorium – wybrane przykłady: Vita et passio sancti Dionysii (1317). Źródło: rękopis BnF , Ms. Latin 2090, 2091, 2092. Literatura: Charles Liebman, Étude sur la Vie en prose de Saint Denis, Geneva – New York 1942 |
Literatura: |
1. Jerzy Pysiak, Król i Korona Cierniowa. Kult relikwii we . Francji za panowania Kapetyngów, Warszawa 2012 2. Cynthia Hahn, Passion relics and the Medieval Imagination. Art., Architecture, and Society, University of California Press, Oakland, California 2020 3. Paul Binski, Westminster Abbey and the Plantagenets. Kingship and the Representation of Power 1200-1400, New Haven – London 1995 4. Édina Bozóky, La politique des reliques de Constantin à Saint Louis. Protection collective et légitimation du pouvoir, Paris 2006 5. Patrick J. Geary, Furta sacra. Thefts of Relics in the Central Middle Ages, Princeton 1978 6. André Grabar, Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien, Paris 1946 7. Thomas Head, Hagiography and the Cult of Saints, the Diocese of Orléans, 800–1200, Cambridge 1990 8. Martin Heinzelmann, Translationsberichte und andere Quellen des Reliquienkultes, Typologie des Sources du Moyen Âge , t. XXXIII, Turnhout 1979 9. William Chester Jordan, A Tale of Two Monasteries: Westminster and Saint-Denis in the Thirteenth Century, Princeton 2009 10. Hartmut Kühne, Ostensio reliquiarum. Untersuchungen über Enstehung, Ausbreitung, Gestalt und Funktion der Heiltumweisungen im römisch-deutschen Regnum, Arbeiten zur Kirchengeschichte, t. LXXV, Berlin-New York 2000 11. Éric Palazzo, Liturgie et société au Moyen Âge, Paris 2000 12. Politik und Heiligenverehrung im Hochmittelalter, ed. Jürgen Petersohn, Vorträge und Forschungen, t. XLII, Sigmaringen 1994 13. Reliques et sainteté dans l’espace médiéval, ed. Jean-Luc Deuffic, PECIA. Ressources en médiévistique, t. VIII-XI, 2005 14. Reliques. Objets, cultes, symboles. Actes du Colloque international de l’Universite du Littoral-Côte d’Opale (Boulogne-sur-Mer), 4-6 septembre 1997, ed. Édina Bozóky, Anne-Marie Helvétius, Hagiologia, t. I, Turnhout 1999 15. Amy G. Remensnyder, Remembering Kings Past. Monastic Foundation Legends in Medieval Southern France, Ithaca–London 1996 |
Efekty uczenia się: |
Po uczestnictwie w konwersatorium student rozpoznaje i wyjaśnia kluczowe problemy związane z funkcjonowaniem królewskich klasztorów w zachodniej Europie w średniowieczu. K – W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym związanym z funkcją kultu świętych, a w szczególności kultu Najświętszej Marii Panny w dawnej kulturze K – W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych na przykładzie funkcjonowania klasztorów w średniowiecznej Europie K – U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru historiografii i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury dotyczące funkcjonowania klasztorów w średniowiecznej Europie K – U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków dotyczących historii religijności i podstaw ideowych monarchii i społeczeństwa w średniowiecznej Europie K – K02 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki – związanych z dziejami monastycyzmu w kulturze europejskiej i jego średniowieczną genezą K – K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) w zakresie znajomości historii monastycyzmu średniowiecznego i jego funkcji politycznej, społecznej i kulturowej. W praktyce oznacza to, że słuchacz, który uzyskał zaliczenie konwersatorium: – zdobywa znajomość literatury przedmiotu dotyczącej społecznej i kulturowej funkcji opactwa w monarchii średniowiecznej Europy zachodniej oraz kultu relikwii i kultu świętych dla kształtowania podstaw ideowych monarchii średniowiecznej, a także potrafi przeprowadzić analizę krytyczną dotychczasowego dorobku historiograficznego w tym zakresie – zdobywa znajomość wyboru i charakteru źródeł narracyjnych, liturgicznych, dyplomatycznych i ikonograficznych mówiących o społecznej i kulturowej funkcji opactw oraz kultu relikwii i kultu świętych w cywilizacji średniowiecznej Europy – dzięki znajomości literatury przedmiotu samodzielnie wyszukuje informacje w źródłach, analizuje i interpretuje zróżnicowane źródła tekstowe i ikonograficzne, i potrafi rozpoznać różnice w sposobie przekazu i kodowania informacji kulturowych zawartych w różnych typach źródeł – potrafi odkodować, zrozumieć i zinterpretować przekaz źródeł średniowiecznych w zależności od ich typu i kontekstu kulturowego – potrafi przeprowadzić analizę porównawczą przekazu źródeł tekstowych różnego typu i przeprowadzić syntezę interpretacyjną, prowadzącą do wniosków natury ogólnej – analizuje zjawisko pobożności monarszej w Europie łacińskiej i jego postrzeganie przez elity duchowne w okresie od IX do XIII wieku – samodzielnie rozpoznaje i dostrzega swoiste cechy cywilizacji średniowiecznej w aspekcie kultury monastycznej – potrafi krytycznie analizować źródła ikonograficzne i interpretować je w zestawieniu ze źródłami tekstowymi: narracyjnymi, hagiograficznymi, dyplomatycznymi, liturgicznymi – rozumie wielorakie znaczenie uczestnictwa królów w obrzędach kultu relikwii – rozpoznaje, rozumie i analizuje funkcje średniowiecznych instytucji monastycznych w kształtowaniu i sakralizacji porządku społecznego i politycznego – potrafi rozpoznawać, analizować i poddać krytycznej interpretacji źródła narracyjne o charakterze apokryficznym – potrafi wyjaśniać funkcję kultu relikwii i kultu świętych w kształtowaniu podstaw ideowych społeczeństwa średniowiecznego i władzy monarszej w średniowiecznej Europie łacińskiej – potrafi dostrzegać, nazywać i analizować zjawiska długiego trwania oraz przeciwstawną lub komplementarną wobec nich ewolucję postaw religijnych i podstaw ideowych władzy monarszej w średniowieczu między epoką karolińską a pełnym średniowieczem – potrafi syntetycznie przedstawić wypracowane samodzielnie lub grupowo wnioski poznawcze i przedstawić uargumentowaną tezę naukową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium jest zaliczane przygotowywanym w domu przez studenta pisemnym esejem na jeden wybrany spośród zadanych przez prowadzącego tematów – jedynie na podstawie treści wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Pysiak | |
Prowadzący grup: | Jerzy Pysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.