Sztuka Francji epoki nowowżytnej i jej wpływ na sztukę europejską
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LLSZF-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka Francji epoki nowowżytnej i jej wpływ na sztukę europejską |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie wykładu z elementami konwersatorium poświęcone ważniejszym nurtom i zjawiskom w sztuce francuskiej XVI-XVIII w. i ich wpływom na sztukę nowożytną innych krajów. |
Pełny opis: |
Nowożytna sztuka Francji, mimo wielu zapożyczeń włoskich, zyskała już w XVI w. specyficzne, odrębne oblicze. Wielkie znaczenie polityczne Francji oraz bogactwo i atrakcyjność jej kultury, zwłaszcza tej związanej z dworem królewskim, sprawiły, że tamtejsza sztuka, a w sposób szczególny architektura rezydencjonalna, była jednym z najważniejszych wzorców i źródeł inspiracji dla artystów i zleceniodawców w wielu krajach europejskich. Promieniowanie sztuki francuskiej nasiliło się w okresie panowania Ludwika XIV i swoje apogeum osiągnęło w XVIII w. Zajęcia w formie wykładu z elementami konwersatorium poświęcone będą ważniejszym nurtom i zjawiskom we francuskiej architekturze, rzeźbie, malarstwie i sztuce ogrodowej XVI-XVIII w. i ich wpływowi na sztukę nowożytną innych krajów, szczególnie Anglii, krajów niemieckich i Rzeczypospolitej Obojga Narodów. |
Literatura: |
• A. Blunt, Art and architecture in France 1500-1700, New Haven – London 1999. • D. Chadych, D. Leborgne, Atlas de Paris. Évolution d’un paysage urbain, Paris 2011. • J. Chagniot, Paris au XVIIIe siècle, Paris 1988. • Francusko-polskie relacje artystyczne w epoce nowożytnej, red. A. Pieńkos, A. Rosales Rodriguez, Warszawa 2010. • Francesco Primaticcio architetto, red. S. Frommel, Milano 2005. • P. Migasiewicz, Inspiracje francuskie w rzeźbie figuralnej Johanna Riedla. Zarys problemu, [w:] Silesia Jesuitica. Kultura i sztuka zakonu Jezuitów na Śląsku i w hrabstwie kłodzkim (1580–1776), red. D. Galewski, Wrocław 2012, s. 147-155. • J.-M. Pérouse de Montclos, Histoire de l’architecture française. De la Renaissance à la Révolution, Paris 2003. • A. Ryszkiewicz, Francusko-polskie związki artystyczne w kręgu J. L. Davida, Warszawa 1967. • K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985. • F. Souchal, French sculptors of the 17th and 18th centuries. The reign of Louis XIV. Illustrated Catalogue, t. I–IV, Paris 1977–1993. • F. Souchal, Wandalizm rewolucji, przeł. P. Migasiewicz, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w zakresie przedstawionym w p. 11. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.