Przemiany sztuki średniowiecznej w XV wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-LPRZSZS-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Przemiany sztuki średniowiecznej w XV wieku |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będziemy omawiać zagadnienie pojawienia się nowych tendencji w sztuce niderlandzkiej i środkowoeuropejskiej w drugiej ćwierci XV wieku |
Pełny opis: |
Na zajęciach będziemy omawiać zagadnienie pojawienia się nowych tendencji w sztuce niderlandzkiej i środkowoeuropejskiej w drugiej ćwierci XV wieku. Zastanowimy się nad oddziaływaniem nowatorskiej sztuki braci van Eyck, Mistrza z Flemalle czy Rogiera van der Weydena na malarstwo regionów sąsiadujących z Niderlandami jak Westfalia i bardziej odległych jak Austria, Czechy czy Śląsk. Omawiając przykłady dzieł sztuki z Europy Środkowej zadamy pytanie o różne formuły realizmu, zależne i niezależne od niderlandzkich wzorców. Istotny dla naszych rozważań będzie też problem rodzącej się świadomości artystycznej wyrażającej się w dziełach o funkcji kultowej i dewocyjnej. |
Literatura: |
Altahus, Karin, Konrad Witz: Ein Pionier der Malerei im 15. Jahrhundert, Königstein i. T 2010. Białostocki, Jan, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2010. Belting, Hans; Kruse, Christiane, Die Erfindung des Gemäldes, München 1995. Borchert, Till-Holger (red.), Van Eyck to Dürer – The Influence of Early Netherlandish Painting on European Art, 1430–1530, katalog wystawy, Groeningemuseum w Brugii 28.10.2010 – 30. 01.2011, Lanoo, Tielt 2010, Thames & Hudson, London 2010. Chapuis, Julien, Stefan Lochner: image making in fifteenth-century Cologne, Turnhout 2004. Friedländer, Max, Early Netherlandish Painting, Leiden, 1967-1976. Hamburger, Jeffrey F., The medieval work of art, w: The Mind’s eye, Art and Thoelogical Argument in the Middle Ages, ed. J.F. Hamburger, A. M. Bouché, New Jersey 2006, s. 375-411. Kemperdick, Stefan, Maler des Lichts. Der Meister der Darmstädter Passion, Berlin 2000. Kemperdick, Stephan i Sander, Jochen (ed.), Der Meister von Flémalle und Rogier van der Weyden (exh. cat. Städel Museum Frankfurt /Gemäldegalerie Staatliche Museen zu Berlin), Ostfildern 2008. Köhler, Mathias, Der Magdalenenaltar des Lucas Moser in der gotischen Basilika Tiefenbronn, Regensburg 1994. Labuda, Adam S., Wrocławski ołtarz św. Barbary i jego twórcy. Studium o malarstwie śląskim XV w., Poznań 1984 Marrow, James H., Artistic Identity in Early Netherlandish Painting: The Place of Rogier van der Weyden’s St. Luke Drawing the Virgin, w: Rogier Van Der Weyden St. Luke Drawing the Virgin Selected Essays in Context, ed. C. J. Purtle, Boston 1997, s. 53-59. Panofsky, Erwin, Early Netherlandish Painting, Harvard 1953. Schlie, Heike, Bilder des Corpus Christi: Sakramentaler Realismus von Jan van Eyck bis Hieronymus Bosch, Berlin 2002. Suckale, Robert, Die Erneuerung der Malkunst vor Dürer, Petersberg 2009. Strieder, Peter, Tafelmalerei in Nurnberg, 1350-1550, Königstein i. T. 1993. Söding, Urlich, Hans Multscher - Der Sterzinger Altar, Bozen 1991. Ziemba, Antoni, Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Studenci zdobędą wiedzę na temat przełomowego zjawiska w sztuce jakim było malarstwo dawnych mistrzów niderlandzkich i ich recepcja w Europie Środkowej. Nauczą się definiować i problematyzować pojęcie realizmu w jego różnych aspektach, od technologicznego po ideowy. Pogłębią bardzo ważną w warsztacie historyka sztuki umiejętność analizy porównawczej dzieł sztuki. Poznają też w zarysach spory metodologiczne wśród badaczy sztuki dawnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. W przypadku sesji zdalnej zaliczenie na podstawie eseju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.