Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka Gdańska przełomu XVI i XVII wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-LSZG-KK
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka Gdańska przełomu XVI i XVII wieku
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria z historii kultury
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia prezentujące sztukę w Gdańsku przełomu XVI i XVII wieku z uwzględnieniem społecznej, ekonomicznej, politycznej i religijnej sytuacji miasta.

Pełny opis:

Gdańsk przełomu XVI i XVII wieku przeżywał okres swojego rozkwitu. Liczne grono artystów różnych specjalności w tym imigrantów (głównie z terenu Niderlandów) stanowiło doskonałe zaplecze dla podejmujących się nowych inwestycji zleceniodawców. To w tym czasie powstało szereg realizacji zarówno publicznych jak i prywatnych, które przekształciły obraz artystyczny miasta. Na zajęciach zostaną zaprezentowane najciekawsze dzieła i ich twórcy, powstałe w tym czasie w Gdańsku, z uwzględnieniem społecznej, ekonomicznej, politycznej i religijnej sytuacji miasta.

Literatura:

Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVII wieku. Katalog, Muzeum Narodowe w Gdańsku, maj-sierpień 1997, Gdańsk 1997

Białostocki J., Obszar bałtycki jako region artystyczny w XVI w., [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Gdańsk, listopad 1976, Warszawa 1978

Bogucka M., Żyć w dawnym Gdańsku, Warszawa 1997

Cieślak K., Kościół - cmentarzem. Sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.). Długie „trwanie” epitafium, Gdańsk 1992

Cieślak K., Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław 2000

Dantiscum Emporium Totius Europae celeberrimum, Katalog wystawy, Ratusz Głównego Miasta Gdańska, listopad 2004 - maj 2005, Gdańsk 2005

Friedrich J., Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII w., Gdańsk 1997.

Gdańsk dla Rzeczypospolitej w służbie Króla i Kościoła, Katalog wystawy, Ratusz Głównego Miasta i Dwór Artusa, lipiec - wrzesień 2004, Gdańsk 2004.

Historia Pomorza, red. G. Labuda, t. II, cz. 1, Poznań 1976.

Kaleciński M., Mity Gdańska. Antyk w publicznej sztuce protestanckiej res publiki, Gdańsk 2011.

Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, red. C. Betlejewska, Gdańsk 2006.

Niderlandyzm w sztuce polskiej. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Toruń, grudzień 1992, red. T. Hrankowska, Warszawa 1995

Ogier Ch., Dziennik podróży do Polski 1635-1636, Gdańsk 2010.

Oliński P., Fundacje mieszczańskie w miastach pruskich w okresie średniowiecza i na progu czasów nowożytnych, Toruń 2008.

Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012.

Prusy Książęce i Prusy Królewskie w XVI-XVIII wieku, red. J. Wijaczka, Kielce 1997.

Skibiński F., Willem van den Blocke niderlandzki rzeźbiarz nad Bałtykiem w XVI i na początku XVII w., Toruń 2015.

Skibiński F., Architekci, budowniczowie, kamieniarze i rzeźbiarze obcego pochodzenia w Gdańsku 1550-1630. Szkic z dziejów migracji artystycznej, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 1, s. 5-35

Skibiński F., Warsztat Abrahama van den Blocke i publiczne przedsięwzięcia budowlane w Gdańsku w pierwszej ćwierci XVII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 77 (2015), 2, s. 241-265.

Tylicki J., Rysunek gdański ostatniej ćwierci XVI i pierwszej połowy XVII wieku, Toruń 2005.

Zarębska T., Przebudowa Gdańska w jego złotym wieku, Warszawa 1998

Efekty uczenia się:

Po zrealizowaniu zajęć student:

K_W02 Zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki zrealizowanych na przełomie XVI i XVII wieku w Gdańsku i przez pracujących tu artystów, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania.

K_W04 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu sztuki Gdańskiej przełomu XVI i XVII wieku w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk

K_W16 Ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze

K_W17 Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła

K_U01 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby

K_U04 Potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów zrealizowanych na przełomie XVI i XVII wieku w Gdańsku lub przez pracujących tu artystów (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne

K_U06 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

K_U07 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków

K_U010 Posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł

K_U011 Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych w zakresie historii sztuki oraz innych źródeł

K_U13 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i krótkich testów przeprowadzanych na każdych zajęciach dotyczących zagadnień omawianych na zajęciach poprzednich.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Sulewska
Prowadzący grup: Renata Sulewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)