Mundus subterraneus
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-MUS-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Mundus subterraneus |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone nierozpoznanemu dotąd należycie zagadnieniu genezy i rozwoju w okresie nowożytnym w państwach Europy Środkowo-Wschodniej (w tym dawnej Rzeczypospolitej) form architektonicznych i dekoratorsko-rzeźbiarskich, które miały imitować elementy antycznego ,,świata podziemnego”, tak w kręgu sztuki świeckiej, jak i sakralnej. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone nierozpoznanemu dotąd należycie zagadnieniu genezy i rozwoju w okresie nowożytnym w państwach Europy Środkowo-Wschodniej (w tym dawnej Rzeczypospolitej) form architektonicznych i dekoratorsko-rzeźbiarskich, które miały imitować elementy antycznego ,,świata podziemnego” i były wzorowane na renesansowych modelach z Italii i Europy Zachodniej. Omówienie obejmie najważniejsze wzory literackie, kulturowe oraz dzieła w kręgu sztuki świeckiej, jak i sakralnej. Z tym pierwszym wiążą się pojęcia grotte, sale terrene i ermitażu oraz innych typów podziemnych budowli jako ważnych elementów programów architektonicznych rezydencji i ogrodów. W kręgu architektury i sztuki kościelnej motyw naturaliów podziemnych znalazł z tym okresie recepcję m.in. w dziełach kultu Grobu Pańskiego oraz Pasji i Męki Jezusa (piętrowe kaplice z partiami podziemnymi, jako elementy m.in. kalwarii i centrów pielgrzymkowych), eremitaże oraz miejsca kultu świętych pustelnic i pustelników. |
Literatura: |
Barok. Dejiny slovenkého výtvarného umenia, red. I. Rusina, Bratislava 1998. J. Burian, Baroko v Čechách a na Moravě, Praha 1993. Hasła osobowe rzeźbiarzy w Saur / De Gruyter Allgemeines Künstlerlexikon, Słowniku Artystów Polskich i Obcych w Polsce Działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1-10, t. uzup., oraz w Polskim Słowniku Biograficznym. E. Hergert, Die Sala terrena im deutschen Barock unter besonderer Berücksichtigung ihrer Entwiclung aus der abendländischen Grottenarchitektur, Frankfurt am Main 1954. I. Krsek, Z. Kudělka, M. Stehlík, J. Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, Praha 1996. M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988. Malarstwo barokowe na Śląsku, red. A. Kozieł, Wrocław 2017. Malarstwo polskie: manieryzm, barok, oprac. M. Walicki, W. Tomkiewicz, A. Ryszkiewicz, Warszawa 1971. A. J. Miłobędzki, Architektura polska XVII wieku, t. 1-2, Warszawa 1980. S. Mossakowski, Tylman z Gameren (1632-1706), Warszawa 2012. Tilman van Gameren 1632-1706. A Dutch Architect to the Polish Court, praca zbiorowa, Amsterdam 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Hiszt_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi Hiszt_W02: zna podstawową terminologię używaną w historii sztuki, zna jej źródła, potrafi ją zastosować Hiszt_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii sztuki oraz posiada orientację w piśmiennictwie historyczno-artystycznym z danego zakresu UMIEJĘTNOŚCI Hiszt_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury artystycznej, potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym Hiszt_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii sztuki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii Hiszt_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień historyczno-artystycznych, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku historii sztuki, jak i innych dyscyplin KOMPETENCJE SPOŁECZNE Hiszt_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia Hiszt_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Hiszt_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach; Zaliczenie pisemne z częścią wizualną i esejem z listy do wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.