Niebezpieczne związki. Sztuka i polityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-NZ-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Niebezpieczne związki. Sztuka i polityka |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium, o otwartej formule, poświęcone powiązaniom między sztuką a polityką – głównie w 20 wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium, o otwartej formule, poświęcone powiązaniom między sztuką a polityką – głównie w 20 wieku. Określone zostaną różne formy relacji sztuki z polityką oraz ideologizacja sztuki – nie tylko w systemach totalitarnych. Wskazane zostaną mechanizmy politycznych uwikłań i manipulacji. Szczegółowy program zajęć zostanie ustalony na początku zajęć – po określeniu indywidualnych zainteresowań uczestników. |
Literatura: |
Przykładowe lektury: Kunst und Propaganda: Im Streit der Nationen 1930–1945, kat. wyst. Deutsches Historisches Museum, Berlin 2007 Leinwand A., Bolszewicki plakat propagandowy w okresie wojny polsko-sowieckiej 1920 roku, Wrocław 1992 Leinwand A., U początków kultury sterowanej : Rosja 1917-1922, Warszawa 1992 Luba I., Duch romantyzmu i modernizacja. Sztuka oficjalna Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 Michaud E., The Cult of Art in Nazi Germany, Stanford 2004 Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, red. D. Konstantynów, R. Paasieczny, P. Paszkiewicz, Warszawa 1998 „Odwilż”. Sztuka ok. 1956 r., praca zbiorowa pod redakcją Piotra Piotrowskiego. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1996 Petropoulos J., Art as Politics in the Third Reich, Chapel Hill and London 1996 Piotrowski P., Awangarda w cieniu Jałty. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 1945–1989, Poznań 2005 Turowski A., Muzea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103 Turowski A. red, Między sztuką a komuną: teksty awangardy rosyjskiej 1910-1932, Kraków 1998 Wołkow S., Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołżenicyna, przeł. W. Stanisławski, Warszawa 2015 I Wystawa Sztuki Nowoczesnej pięćdziesiąt lat później, kat. wystawy grudzień 1998–styczeń 1999, Kraków 1998 Za żelazną kurtyną. Sztuka oficjalna i niezależna w Związku Radzieckim i w Polsce 1945-1989, praca zbiorowa pod red. Piotra Nowickiego, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student dysponuje wiedzą o formach i mechanizmach powiązań sztuki z polityką – na szeroko zarysowanym tle europejskim. Student poznaje podstawową literaturę fachową oraz zyskuje umiejętność krytycznej analizy tekstów (zarówno źródeł, jak i opracowań) oraz interpretacji dzieł sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.