Proseminarium wyższe prof. G. Jurkowlaniec
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PROSWYJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium wyższe prof. G. Jurkowlaniec |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Seminaria |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria |
Skrócony opis: |
Przedmiotem rozważań będą różne aspekty sztuki, teorii sztuki i historiografii artystycznej późnego średniowiecza i epoki nowożytnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji dzieła sztuki. Dokładny zakres tematyczny poszczególnych zajęć będzie uzależniony od liczby i zainteresowań uczestników |
Pełny opis: |
Przedmiotem rozważań będą różne aspekty sztuki, teorii sztuki i historiografii artystycznej późnego średniowiecza i epoki nowożytnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji dzieła sztuki. Dokładny zakres tematyczny poszczególnych zajęć będzie uzależniony od liczby i zainteresowań uczestników. Część zajęć będzie poświęcona procesowi budowania warsztatu badawczego historyka sztuki i planowania kolejnych działań związanych z pisaniem pracy seminaryjnej lub magisterskiej. Część spotkań będzie miała charakter dyskusji nad wybranymi dziełami lub zjawiskami artystycznymi, a wprowadzeniem do wspólnych rozważań będą referaty przygotowywane przez studentów (stanowiące podstawę pracy zaliczeniowej lub zarys, ewentualnie fragment pracy magisterskiej) lub lektury (artykuły naukowe w jęz. polskim lub angielskim). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu będzie zależna od tematów prac przygotowywanych przez uczestników zajęć. |
Efekty uczenia się: |
K2_W04; K2_W06; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U03; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U11; K2_U12; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K02; K2_K03; K2_K04; K2_K05 Po zakończeniu zajęć student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych zagadnień sztuki i historiografii artystycznej XIV-XVII w., umie krytycznie czytać teksty naukowe, a także samodzielnie przygotowywać prace pisemne, poczynając od zbierania i porządkowania materiałów aż po ostateczną redakcję tekstu opatrzonego aparatem krytycznym, dysponuje też kompetencjami personalnymi i społecznymi polegającymi na umiejętności zwięzłego przedstawiania swojego stanowiska, a także podejmowania dyskusji z zachowaniem należytej kultury wypowiedzi i szacunku do adwersarza. Student zna i rozumie: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki. Student potrafi: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki; integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach; stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; Stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych; stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych. Student jest gotów do: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; aktywnego uczestniczeniaw działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata; przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki; systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie udziału w zajęciach oraz pracy pisemnej (pracy seminaryjnej lub fragmentu pracy magisterskiej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.