Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PWHC-M-III |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Cyfrowe narzędzia i współczesna humanistyka - moduł praktyczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami wykorzystywanymi we współczesnej humanistyce cyfrowej. Na zajęciach poruszone zostaną tematy: 1. Teoretyczne – związane z podstawowymi zagadnieniami, definicjami i problemami humanistyki cyfrowej 2. Praktyczne – związane z działaniem wybranych narzędzi wykorzystywanych w badaniach digital humanities 3. Projektowe – związane z wykorzystaniem narzędzi i wiedzy w praktyce i specjalnie przygotowanych zadaniach związanych z historią kultury. W związku z powyższym studenci będą mieli możliwość poznać i przetestować przydatne metody i narzędzia, które stać się użytecznymi pomocami w ich pracy naukowej, zawodowej oraz w prywatnych przedsięwzięciach związanych z kulturą i samorozwojem. |
Pełny opis: |
Tematy poszczególnych zajęć (tematy mogą ulec zmianie w trakcie semestru): 0. Zajęcia wstępne 1. Humanistyka cyfrowa w praktyce – próba definicji 2. „Data”, wizualizacje i wszystko co otacza nas w cyfrowej rzeczywistości 3. Projekt nr 1 4. Archiwa cyfrowe 5. Biblioteki i repozytoria 6. Narzędzia Humanistyki 1.0 7. Narzędzia – programy do zarządzania bibliografią, mapy myśli, trendy, wizualizacje, mapy, open source, j. programowania i inne 8. Naukowiec i manager kultury w przestrzeni internetowej – social media, ewaluacja kultura 9. Humanistyka publiczna – jak wykorzystać digital humanities w dyskusjach społecznych? 10. Krytyka humanistyki cyfrowej 11. Humanistyka cyfrowa w instytucjach kultury – praktyka a rzeczywistość 12. Praktyczne zastosowania humanistyki cyfrowej dla historyków sztuki i nie tylko 13. Text mining i jego wizualizacja 14. Projekt nr 2 15. Podsumowanie zajęć Teksty źródłowe oraz opracowania niezbędne do przeczytania, będą umieszczone w repozytorium cyfrowym, do którego dostęp będą mieli wszyscy uczestnicy zajęć (link zostanie przesłany drogą mailową). Rozszerzona bibliografia podana zostanie na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Teksty oraz szczegółowe informacje bibliograficzne zostaną przekazane uczestnikom na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
• Student posiada podstawową wiedzę na temat głównych nurtów humanistyki cyfrowej • Student posiada praktyczną wiedzę z zakresu podstawowych narzędzi wykorzystywanych w humanistyce cyfrowej i badaniach historycznych • Student posiada wiedzę na temat zalet i wad narzędzi wykorzystywanych w digital humanities • Student rozumie czym są wybrane narzędzia humanistyki cyfrowej i w jaki sposób korzystać z nich dla swoich potrzeb • Student rozumie potrzebę wykorzystania narzędzi humanistyki cyfrowej w życiu społecznym i kulturalny • Student ma student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków kultury materialnej i intelektualnej • potrafi krytycznie analizować teksty z zakresu badań nad historią kultury i humanistyki cyfrowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności studenta. Prowadzący w ciągu całego semestru ocenia aktywność uczestników zajęć, ich zaangażowanie w dyskusję, umiejętności praktyczne. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie indywidualnych zadań przydzielanych studentom, aktywność na zajęciach, przygotowanie ewentualnych prac pisemnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.