Pomniki w przestrzeni miejskiej -społeczne znaczenie nośników pamięci historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-PWPM-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pomniki w przestrzeni miejskiej -społeczne znaczenie nośników pamięci historycznej |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia są wprowadzeniem do tematyki upamiętnień w przestrzeni miejskiej. Analizie poddany zostanie sposób funkcjonowania topograficznych miejsc pamięci i jego społeczne uwarunkowania. Na zajęciach omówimy kluczowe dla memory studies teksty teoretyczne oraz przyjrzymy się konkretnym case studies z Warszawy oraz innych miast europejskich. Jedne zajęcia będą miały formę obchodu naukowego. |
Pełny opis: |
Pierwsza część semestru poświęcona będzie omówieniu ramy teoretycznej dziedziny memory studies. Poprzez lekturę klasycznych tekstów naukowych wprowadzone i omówione zostaną takie pojęcia jak pamięć społeczna i kulturowa, miejsce pamięci i nośnik pamięci historycznej czy szata ideologiczna miasta. Tę część podsumuje obchód naukowy po placu Piłsudskiego, w czasie którego wprowadzone zagadnienia wykorzystane zostaną przy okazji analizy konkretnej przestrzeni miejskiej i konkretnych upamiętnień. Druga część semestru poświęcona będzie omówieniu szczegółowych zagadnień dotyczących już funkcjonowania pomników: ich stałości oraz podatności na zmiany, aktorom pamięci i sposobowi ich zaangażowania w funkcjonowanie upamiętnień, różnym sposobom korzystania przez społeczności z miejsc pamięci (oraz badania tego zjawiska), wreszcie zagadnieniu niszczenia i obalania pomników. W czasie trzeciej części zajęć zagadnieniu pamięci przyjrzymy się z perspektywy teorii krytycznej. Odpowiemy na pytania o związek pomników z przemocą symboliczną oraz omówimy koncept counter-monuments. Zagadnienia wprowadzone w części drugiej i trzeciej omawiane będą na przykładach konkretnych pomników. Podsumowaniem zajęć́ będzie dyskusja o przyszłości pomników. |
Literatura: |
Literatura (wybrane fragmenty): 1. Monika Dybowska et. al., Plac Piłsudskiego jako obszar kulturowy, 2019, Internet: http://ibpp.gargulio.pl/dokumenty/Plac%20Piłsudskiego%20-%20prezentacja_26.05.2019.pdf 2. Tomasz Ferenc, Austerlitz, Lipsk, Waterloo: pokój, tryumf, naród, Pomniki wojenne: formy, miejsca, pamięć, red. M. Domański, T. Ferenc, Łódź 2015. 3. Maja Głowacka, Zofia Sikorska, Raport – badania usuniętych pomników, Internet: https://wwb11.artmuseum.pl/public/upload/files/RAPORT_badania-usuniętych-pomników.pdf 4. Maja Głowacka, Zofia Sikorska, Warszawa W Budowie 11: Deski x Pomniki, Internet: https://wwb11.artmuseum.pl/public/upload/files/WWB11_DESKIxPOMNIKI.pdf 5. Bartosz Korzeniewski, Upamiętnienie w przestrzeni miejskiej, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka”, 58 (2008) nr 4. 6. Jan Kruszyński, Rewolucja w mieście? Komu powinniśmy stawiać pomniki?, [w:] P. Kryczka, J. Bielecka-Prus (red.), Przemiany miast polskich po 1989, Lublin 2010. 7. Natalia Krzyżanowska, Dyskursy (nie) pamięci w przestrzeni miasta, „Studia Socjologiczne” 220 nr 1. 8. Marcin Kula, Nośniki pamięci historycznej, Warszawa 2002. 9. Brian Ladd, The Ghosts of Berlin: Confronting German History in the Urban Landscape, Chicago 1998. 10. Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska i R. Traba, Warszawa 2014. 11. Krzysztof Nawratek, Ideologie w przestrzeni. Próby demistyfikacji, Kraków 2005. 12. Emilia Palonen, The City-Text in Post-Communist Budapest: Street Names, Memorials, and the Politics of Commemoration, “GeoJournal”, 73, nr.3. 13. Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Kraków 2009. 14. Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, red. B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański, Warszawa 2005. 15. Kinga Rybak-Niedziółka, Wartości pomników w krajobrazie miasta, Internet: https://wwb11.artmuseum.pl/public/upload/files/Wyniki_Pomniki_11-WWB.pdf 16. James E. Young, The Counter-Monument: Memory against Itself in Germany Today, „Critical Inquiry”, vol. 18 (1992), nr. 2. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i umie: K_W06 ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym ¬– w szczególności w zakresie sztuki społecznie zaangażowanej i podejmującej tematykę pamięci kulturowej i urbanistyki K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych – w szczególności w zakresie memory studies K_W15 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności – m.in. w nurcie badań kultury pamięci Student potrafi: K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury – czyta i interpretuje teksty teoretyczne socjologiczne, kulturoznawcze, historyczne i antropologiczne P6S_UW K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków – samodzielnie formułuje spostrzeżenia odnośnie omawianych tekstów naukowych Absolwent jest gotów do: K_K02 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki – w szczególności wagi podtrzymywania pamięci społecznej oraz ochrony dziedzictwa materialnego (pomników) K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw) – w szczególności w kontekście studiów nad pamięcią społeczną i studiów miejskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz pracy zaliczeniowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.