Seminarium licencjackie podstawowe dr W. Szymański
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SEMLICWSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie podstawowe dr W. Szymański |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Seminaria |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie przeznaczone jest dla wszystkich studentów i studentek, których zainteresowania skupione są wokół sztuki nowoczesnej i współczesnej |
Pełny opis: |
Seminarium licencjackie przeznaczone jest dla wszystkich studentów i studentek, których zainteresowania skupione są wokół sztuki nowoczesnej i współczesnej. Zwłaszcza zaś dla tych, którzy chcieliby rozwijać refleksję na temat: - sztuki polskiej, europejskiej, amerykańskiej i południowoamerykańskiej XX i XXI wieku, - nowoczesnej krytyki artystycznej, - muzealnictwa i muzeologii, - architektury muzeów i medium wystawy, - współczesnych praktyk kuratorskich, - instytucjonalizacji sztuki, - krytycznych przewartościowań sztuki XIX wieku. Istotnym elementem seminarium jest także zapoznanie uczestników i uczestniczek z różnorodnymi, współczesnymi perspektywami badawczymi i metodologicznymi inspirowanymi, m.in., studiami postkolonialnymi, studiami lesbijskimi i gejowskimi, queer theory, feministyczną historią sztuki, heritage studies. |
Literatura: |
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć, dostosowana do oczekiwań i potrzeb uczestniczek i uczestników kursu, profilowana indywidualnie w zależności od tematu i zakresu pracy licencjackiej. |
Efekty uczenia się: |
K_W01; K_W03; K_W04; K_W05; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U10; K_U13; K_K01; K_K05 Uczestnicy i uczestniczki kursu poszerzą swoją wiedzę na temat historii sztuki nowoczesnej i współczesnej, jak również jej krytycznej oraz naukowej recepcji. Pogłębią także umiejętność samodzielnego i twórczego interpretowania zjawisk z zakresu sztuki współczesnej oraz współczesnej kultury wizualnej, a także ich dyskursywnego kontekstualizowania. Ponadto zapoznani zostaną z zasadami przygotowywania samodzielnego tekstu o charakterze naukowym, jego pisania i konstruowania. Uczestnicy i uczestniczki nauczą się opracowywać stan badań i wyniki kwerendy archiwalnej i bibliotecznej, jak również krytycznie analizować i interpretować tekstowe wypowiedzi na temat sztuki nowoczesnej i współczesnej. Będę umieli także wykorzystywać w swoich badaniach różnorodne perspektywy metodologiczne. Student zna i rozumie: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki. Student potrafi: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki; integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych. Student jest gotów do: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, wygłoszenie podczas zajęć referatu poświęconego problematyce związanej z przygotowywaną pracą, jak również przygotowanie i złożenie pracy licencjackiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM-LIC
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 5 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Szymański | |
Prowadzący grup: | Wojciech Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.