Sztuka i praca kobiet w post/socjalistycznej Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-SZIPK-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka i praca kobiet w post/socjalistycznej Europie |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym służące pogłębieniu wiedzy dotyczącej sztuki powstającej w Europie Wschodniej po 1945 roku. Skupiać się będą na jednym zagadnieniu – pracy kobiet – rozpatrując go z różnych perspektyw, przede wszystkim jako temat twórczości artystycznej, ale i jeden z aspektów organizacji życia artystycznego. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia dla tych zajęć jest znaczenie jakie miała praca w socjalistycznym projekcie emancypacji kobiet, a także w okresie transformacji ustrojowej. Przedmiotem analizy będą dzieła podejmujące tę tematykę, zarówno w afirmatywny, jak i krytyczny sposób. Interesować nas będzie sztuka tradycyjna w formie i awangardowa, a także fotografia i film dokumentalny. Punktem wyjścia do każdych zajęć będzie jedno dzieło sztuki, wystawa czy tekst, które posłużą do pogłębienia wywołanych przez nie zagadnień. Będą one zawsze rozpatrywane w kontekście społeczno-politycznym, w którym powstały i funkcjonowały. Uwzględnimy cechy wspólne socjalistycznego projektu i problemów z jego realizacją, jak i specyficzną sytuację poszczególnych krajów Europy Wschodniej. |
Literatura: |
Wybrana literatura: 1. Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe, kat. wyst., red. Bojana Pejic, Kolonia: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2009 (wkładka z polskimi tłumaczeniami tekstów przygotowanymi przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki w 2020 roku) 2. Gender Check: A Reader – Art and Theory in Eastern Europe, red. Bojana Pejić, Wiedeń: ERSTE Foundation, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, 2010 3. Wszyscy ludzie będą siostrami, kat. wyst, Muzeum Sztuki Łódź, 2018 4. Zimna rewolucja. Społeczeństwa Europy Środkowo- Wschodniej wobec socrealizmu, 1948–1959, red. Jérôme Bazin, Joanna Kordjak, Warszawa: Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, Instytut Adama Mickiewicza, 2021 5. The Routledge Handbook of Gender in Central-Eastern Europe and Eurasia, red. Katalin Fábián, Janet Elise Johnson, Mara Lazda, 2021 (wybrane rozdziały). |
Efekty uczenia się: |
K2_W02; K2_W03; K2_W04;;; K2_W07; K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04; K2_U10; K2_U11 K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki K2_W06 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K2_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki K2_U04 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym K2_U05 stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań K2_K01 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach obejmujące przygotowanie do nich i udział w dyskusjach. Esej porównujący wybrane 2-4 dzieła z różnych krajów Europy Wschodniej (5-8 stron) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.