Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Włoskie inspiracje w kulturze polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-WI-SP
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Włoskie inspiracje w kulturze polskiej
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Specjalizacja
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Tematem konwersatorium będzie fascynacja Italią w

kulturze polskiej, wyrażana podróżami na Półwysep

Apeniński oraz twórczością na temat włoskiej historii,

zabytków i dokonań kulturowych.

Pełny opis:

Po wstępnych uwagach na temat dawnego podróżopisarstwa, a także samego zjawiska podróży oraz źródeł je ilustrujących (diariusze, korespondencja, instrukcje, sprawozdania dyplomatyczne, zapiski osób świadczących usługi na trasie, rachunki, albumy studentów; sztambuchy, nagrobki) przyjdzie czas na lekturę i komentowanie włoskich wrażeń i ewentualnych inspiracji, jakie były udziałem przedstawicieli kolejnych generacji przybyszy z Rzeczypospolitej.

Oto przykładowe tematy:

Staropolska moda edukacyjna; podróże akademickie do Bolonii, Padwy i Rzymu (Zbigniew i Jerzy Ossolińscy, Maciej Vorbek-Lettow, Hieronim Morsztyn, Stanisław Borkowski).

Dyplomacja – początki: Erazm Ciołek, Jan Ocieski, Stanisław Reszka; Stanisław Miński (Sposób odprawowanie poselstwa); wjazdy Jerzego Ossolińskiego i Michała Kazimierza Radziwiłła (poselstwa obediencyjne, „dwór Rzymski” – trudności, ceremoniał, relacje dyplomatyczne i prywatne, ikonografia).

Grand Tour alla polacca (Maciej Rywocki, Jakub Sobieski, Jan Heidenstein, Bartłomiej Nataniel Wąsowski, Teodor Billewicz, Jan Kossowski, Krzysztof Zawisza, August Moszyński); stereotypy kreowane w podróży (reagowanie na krajobraz, ludzi, rozwiązania instytucjonalne; na sztukę, zabytki, budowle).

Pierwsze przewodniki po Italii (Andrzej Wargocki, 1610; Franciszek Cezary, 1614; Delicyje ziemie włoskiey 1665).

Podróż jako tradycja kulturowa – itineraria kolejnych generacji intelektualistów: pisarzy, artystów, uczonych, polskich i obcych (August Moszyński, Dziennik podróży do Francji i Włoch; Johann Wolfgang von Goethe, Podróż włoska (Italienische Reise, 1816–1817); Michał Wiszniewski, Podróż do Włoch, Sycylii i Malty; Ferdinand Gregorovius, Wędrówki po Włoszech (1856–1877); Paweł Muratow, Obrazy Włoch (1911); Karel Capek, Listy z podróży (lata 20-te XX w.); Predrag Matvejevic, Brewiarz śródziemnomorski; tegoż, Inna Wenecja).

- Podróże do Włoch w twórczości literackiej:

a) Polscy romantycy i pozytywiści

Mickiewicz, Słowacki; Norwid, Sienkiewicz, Konopnicka, Lenartowicz, Żeromski;

b) Współczesne konfrontacje:

Jarosława Iwaszkiewicza (Nowele włoskie, 1947; Śpiewnik włoski, 1974), Jana Parandowskiego (Mój Rzym, 1959; Godzina śródziemnomorska,1949; Książka o Sycylii, 1956); Zbigniewa Herberta (Barbarzyńca w ogrodzie, 1962); Wojciecha Karpińskiego (Pamięć Włoch, 1982) i Jarosława Mikołajewskiego (Rzymska komedia, 2012).

Literatura:

Fragmenty wybranych diariuszy podróży.

Wskazówki bibliograficzne:

Peter Burke Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech; Alojzy Sajkowski, Włoskie przygody Polaków, Warszawa 1973; Mieczysław Brahmer, Powinowactwa polsko-włoskie, Warszawa 1980; Janusz St. Pasierb, Michał Janocha, Polonica artystyczne w zbiorach watykańskich, Warszawa 2000, Małgorzata Ewa Kowalczyk, Obraz Włoch w polskim piśmiennictwie geograficznym i podróżniczym osiemnastego wieku; Grand Tour – narodziny kolekcji Stanisława Kostki Potockiego; Ryszard Przybylski, Et in arcadia ego. Esej o tęsknotach poetów; Helena Zaworska, Sztuka podróżowania. Poetyckie mity podróży w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Juliana Przybosia i Stanisława Różewicza; Andrzej Litwornia, W Rzymie zwyciężonym Rzym niezwyciężony. Spory o Wieczne Miasto (1575-1630); tegoż, Rzym Mickiewicza. Poeta nad Tybrem 1829-1831).

Efekty uczenia się:

Świadomość znaczenia i zakresu włoskich inspiracji w kulturze polskiej, od epoki staropolskiej poczynając, aż po czasy bliskie współczesności.

K2_W02, K2_W04, K2_W06, K2_W07.

Umiejętności:

K2_U01, K2_U04, K2_U07, K2_U14.

Kompetencje społeczne:

K2_K01, K2_K04.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywność konwersatoryjna oraz – ewentualnie – krótki esej zaliczeniowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Tygielski
Prowadzący grup: Wojciech Tygielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)