Warsztaty krytyczno-redakcyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-WKR-KK |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty krytyczno-redakcyjne |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Konwersatoria z historii kultury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Warsztaty mają przygotować studentów i studentki do samodzielnego pisania i redagowania tekstów krytycznych. Zostaną przedstawione podstawy redakcji tekstu, najważniejsze zasady kultury języka polskiego w skróconej wersji. Drugą częścią kursu będzie zaznajomienie studentów i studentek z teksami krytycznymi. Jakie są rodzaje tekstów krytycznych? Praca będzie się opierać na krytycznej lekturze (krytycznym oglądaniu) współczesnych dzieł (różnego typu). |
Pełny opis: |
Podczas zajęć warsztatowych studenci i studentki nauczą się pisać i redagować formy krytyczne, od popularnej recenzji, przez polemiki, na esejach kończąc. Zajęcia opierać się będą na przeczytanych/obejrzanych współczesnych tekstach kultury (wybieranych na zajęciach), wspólnej dyskusji i pracy własnej w domu – napisaniu konkretnego tekstu krytycznego na konkretny temat omówiony na zajęciach. Zajęcia zakładają również pracę nad warsztatem redakcyjnym, nad kulturą języka polskiego, czyli – przygotowanie studentów i studentek do poprawnego i sprawnego używania języka polskiego na potrzeby różnych form krytycznych. Prowadząca przekaże na początku podstawową wiedzę, wskaże też przydatne teksty, opracowania. Ponadto rozmowy i dyskusje o współczesnym życiu literackim, kulturowym w Polsce pozwolą zrozumieć studentom i studentkom, jak działa polski rynek wydawniczy, polski rynek krytyczny. Teksty kultury (szeroko rozumiane) będą ustalane wspólnie na bieżąco (z rozsądnym wyprzedzeniem). Przykładowy plan zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne. Ustalenie lektur i innych formalności. 2. Czym jest krytyka (literacka)? Kim jest krytyk? Zasady krytyki. 3. Czy żyjemy w czasach końca krytyki? Dyskusja. 4. Warsztaty krytyczne – dyskusja na zajęciach na przykładzie wybranego współczesnego tekstu kultury (serial, film, wystawa, spektakl, proza, poezja, powieść graficzna etc.). 5. Warsztaty redakcyjne I. 6. Popkultura. Zjawisko a krytyk. 7. Recenzja jako forma tekstu krytycznego. Ćwiczenie tej formy na przykładzie współczesnego tekstu kultury. 8. Warsztaty redakcyjne II. 9. Nota krytyczna. Ćwiczenie tej formy na przykładzie współczesnego tekstu kultury. 10. Jak wygląda rynek krytyczny w Polsce? Przegląd przykładowych współczesnych tekstów krytycznych. 11. Felieton. Ćwiczenie tej formy na przykładzie współczesnego tekstu kultury. 12. Wspólna lektura własnych tekstów. 13. Polemika i pamflet. Ćwiczenie tych form na przykładzie współczesnego tekstu kultury. 14. Esej krytyczny. Ćwiczenie tej formy na przykładzie współczesnego tekstu kultury. 15. Zajęcia rezerwowe na przedłużone dyskusje/ omówienie tematów zaproponowanych przez studentów, niekoniecznie pod koniec kursu |
Literatura: |
(większość fakultatywna, obowiązkowa literatura zostanie dobrana do konkretnych zajęć i udostępniona przez prowadzącą; prowadząca może podać zainteresowanym inne fakultatywne teksty podczas zajęć) Walter Benjamin, Ulica jednokierunkowa, Warszawa 2011. Przemysław Czapliński, Żwawy trup [w:] Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007. Sandra Falero, Digital Participatory Culture and the TV Audience: Everyone’s a Critic, Londyn 2016. John Fiske, Reading Television, Londyn, Nowy Jork 2003. (inne teksty o kulturze popularnej tego autora). Kazimierz Gajda, O krytyce teatralnej, Kraków 2003. Adrian Gleń, Raport o stanie dyskursu krytycznoliterackiego w Polsce, „Er(r)go.Teoria–Literatura–Kultura” 2017, nr 34 (1/2017), s. 83–95. Eva Illouz, Hardkorowy romans. “Pięćdziesiąt twarzy Greya”, bestsellery i społeczeństwo, Warszawa 2015. Ignacy Karpowicz, Projekt Książka: Autor [wywiad przeprowadzony przez Agnieszkę Sowińską], Dwutyognik.com 2014, wydanie 133 (05/2014), https://www.dwutygodnik.com/artykul/5230-projekt-ksiazka-autor.html Monika Kostaszuk-Romanowska, Polska współczesna krytyka teatralna – próba diagnozy, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 2014, nr 14, s. 71-82. R.L., Without a song or a dance what are we? ABBA’s songs are an escapist treat in melancholy times, “The Economist” 2018, 23 lipca, https://www.economist.com/prospero/2018/07/23/abbas-songs-are-an-escapist-treat-in-melancholy-times Janusz Sławiński, Funkcje krytyki literackiej [w:] tegoż, Dzieło – język – tradycja, Warszawa 1974. Oscar Wilde, Krytyk jako artysta, przeł. C. Wojewoda [w:] tegoż, Twarz, co widziała wszystkie końce świata, opowiadania, bajki, poematy prozą, eseje, Warszawa 2011. Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, dowolne wydanie (im nowsze, tym lepiej). Marta Wyka, Nie znam lepszego sposobu spędzania czasu niż czytanie [wywiad przeprowadzony przez Annę Król], „Nowe Książki” 2016, nr 2, s. 4–9. Emilia Zimnicka-Kuzioła, Krytyka teatralna – pomiędzy mainstreamem a demokratycznym Hyde Parkiem, „Sztuka i Dokumentacja” 2017, nr 16, s. 91-99. Wybrane teksty kultury (zazwyczaj polskiej) współczesnej. |
Efekty uczenia się: |
Student: K_W06 ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym, K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze K_W18 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków K_K05 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się kilka elementów. Aktywność na zajęciach, prace pisemne (przewiduje się pracę pisemną z każdej formy krytycznej). Pod uwagę będzie brany indywidualny postęp w redagowaniu prac. Ocena na podstawie ciągłej pracy na zajęciach, postępów w pisaniu tekstów. Brak testu końcowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.