Złota epoka Zakopanego - kolonia, środowisko, azyl
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-ZEZ-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Złota epoka Zakopanego - kolonia, środowisko, azyl |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Specjalizacja |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Na przykładzie Zakopanego, jego zabytków, muzeów i poświęconej mu literatury prowadzona będzie refleksja nad rolą ośrodka intelektualno-artystycznego w określonej epoce. Jego znaczenie wiązało się z konfiguracją ważnych postaci kultury, które się z nim związały, z charakterem miejsca (przyroda, góry, specyfika kultury lokalnej). Analizie poddane będą tendencje i konkretne twórczości, zrodzone w tym środowisku w wieku XIX i XX. Konwersatorium będzie się odbywać zasadniczo na wyjeździe, w formie otwartej dyskusji o wybranych, wspólnie ze student/k/ami, zagadnieniach z tego zakresu, i w wybranych miejscach i instytucjach, i na podstawie referatów studenckich. |
Pełny opis: |
Zakopane ukształtowało się w krótkim czasie, w ostatnich dekadach XIX i pierwszych XX w. jako fenomen kulturowy o niezwykłej intensywności. Powstała tam, jak chcą niektórzy, kolonia artystyczno-literacka, którą próbuje się zestawiać z powszechnym w tym czasie zjawiskiem skrywanym pod tym pojęciem; niewątpliwie powstało bogate środowisko artystyczne i naukowe, a także azyl w wymiarze społeczno-politycznym. Przyrodę, klimat, charakter lokalnej społeczności z jej specyfiką kulturową, uznawano za katalizatory narodzin tego fenomenu. Formowany przez intelektualistów i artystów głównie z Krakowa i Warszawy, stał się laboratorium nowoczesnej polskiej architektury, sztuk plastycznych, literatury i muzyki. W pewnym stopniu także – koncepcji społecznych i politycznych. Specyficznie polski, wykazuje jednak wiele pokrewieństw z ówczesnymi również w górach w różnych miejscach Europy powstającymi tendencjami, grupami, właśnie koloniami czy azylami. Nigdy nie powstało tam jednolite środowisko artystyczne, ani grupa o spójnym programie. Wiele propozycji twórczych zrodzonych jednak w Zakopanem w ciągu stulecia jego aktywności jako ośrodka kultury, przybierało kształt zarówno istotnych, konkretnych koncepcji (np. tzw. styl zakopiański), jak też szeroko pojętych postaw (np. wpływy tamtejszej szkoły artystycznej i potem jej nauczyciela A. Kenara). Zajęcia pozwolą podjąć refleksję nad zagadnieniem (kluczowym dla kultury europejskiej ok. 1900) stylu narodowego i „powrotu do źródeł“, fascynacji prymitywem; nad kształtowaniem się pojęcia nowoczesności i modernizacji; próbami odrodzenia rzemiosła w kontekście poszukiwań awangardowych i rolą kultu materiału dla takich prób; nad sposobami kształtowania się środowisk twórczych w zamkniętych kręgach (np. sanatoria, kółka towarzyskie skupione w gościnnych domach pisarzy czy lekarzy). Zakopane niemal od początku, od narodzin miasta w II poł. XIX w. kształtowało swoją mitologię i legendę (dla których obecność gór była najwyższej wagi), widoczne nie tylko w tekstach wspomnieniowych i literackich, ale także np. w fotografii. Porównawczo poddane zostaną analizie inne europejskie ośrodki kultury i kolonie artystyczne, tworzące się w zbliżonym czasie w okolicach górskich (Niemcy, Szwajcaria, Skandynawia). Zjawiskiem, którego istnienia w obszarze kultury polskiej należy tu być też świadomym, jest „konkurencyjna“ fascynacja Huculszczyzną. Przedmiotem refleksji metodologicznej będą m.in. takie fenomeny, jak kolonia artystyczna, wernakularyzm, prymitywizm, synteza sztuk, odrodzenie rękodzieła i pedagogiki artystycznej. Analizowana będzie działalność takich twórców, jak m.in. W. Hasior, A. Kenar, J. Koszczyc-Witkiewicz, R. Malczewski, W. Skoczylas, K. Stryjeński, S. Witkiewicz ojciec, Witkacy. Na początku semestru odbędą się dwa spotkania o charakterze organizacyjnym, połączone z wykładami wprowadzającymi. Rozdane zostaną uczestnikom zadania (zgodnie z ich preferencjami i propozycjami), które będą oni przygotowywać do końca semestru (także w czasie spotkań konsultacyjnych z prowadzącym), kiedy to nastąpi wyjazd na 4 dni do Zakopanego. Zajęcia wyjazdowe będą miały charakter warsztatowy: zwiedzanie określonych zabytków i muzeów połączone będzie z dyskusją lub prowadzone będzie przez studentki/ów. |
Literatura: |
- Art, culture, and national identity in fin-de-siecle Europe, red. M. Facos, Sh. Hirsh, Cambridge 2003. - K. Chrudzimska-Uhera, Stylizacje i modernizacje. O rzeźbie i rzeźbiarzach w Zakopanem w latach 1879-1939, Warszawa 2013. - K. Chrudzimska-Uhera, Miłość do sztuki, dziewczyny i skały. M. Szczuka w Zakopanem (1923-1927),w: Initium sapientiae humilitas. Studia ofiarowane Prof. Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, Warszawa 2015. - L. Długołęcka, M. Pinkwart, Zakopane. Przewodnik historyczny, Warszawa 1989. - D. Folga-Januszewska, Zakopane w czasach R. Malczewskiego, Olszanica 2006. - M. Karłowicz, W Tatrach, Kraków 1910 [i reprint]. - U. Kenar , Antoni Kenar 1906-1959, Warszawa 2006. - J. Kochanowski, „Wolne Miasto” Zakopane 1956–1970, Kraków 2020. - Kpiarze pod Giewontem, antologia red. R. Hennel, Warszawa 1987. - M. Krupa, Kroniki zakopiańskie, Wołowiec 2015. - M. Leśniakowska, Architekt Jan Koszczyc-Witkiewicz (1881 - 1958) i budowanie w jego czasach, Warszawa 1998. - M. Leyko, Teatr w krainie utopii. Monte Verita, Mathildenhoehe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus, Gdańsk 2012. - U. Makowska, W cieniu „Czarodziejskiej góry", „Ikonotheka” 15, 2002. - H. Micińska-Kenarowa, Od zakopiańskiej Szkoły Przemysłu Drzewnego do Szkoły Kenara. Studium z dziejów szkolnictwa zawodowo-artystycznego w Polsce, Kraków 1978. - tejże, Długi wdzięczności, Warszawa 2003. - Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950, red. D. Konstantynów i inni, Warszawa 1998. - Naród, Styl, Modernizm. Materiały konferencji CIHA, red. J. Purchla, W. Tegethoff, Kraków 2006. - „Na wysokiej połoninie”. Sztuka Huculszczyzny – Huculszczyzna w sztuce, kat. wyst. w MN w Krakowie, Kraków 2011. - G. Niewiadomy, Krajobraz z góralem. Tatry i podhalanie w sztuce -polskiej, t. 1: Tatry romantyczne 1836-1889, Gdańsk 1995. - A. Pieńkos, Dom sztuki. Siedziby artystów w nowoczesnej kulturze europejskiej, Warszawa 2005 [i wersja nowa ang. 2015]. - Polska, kraj folkloru?, kat. wyst.w Galerii Zachęta, red. J. Kordjak, Warszawa 2016. - Relacja Warszawa – Zakopane, kat. wyst. w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Warszawie i w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem w 2017-2018, red. K. Kucharska-Hornung, Warszawa 2017. - L. Sokół , Zakopane jako przewrotna forma życia, „ Przegląd Humanistyczny ”, nr 3(390) 2005. - Stanisław Witkiewicz. Człowiek – artysta – myśliciel, red. Z. Moździerz, Zakopane 1997. - K. Stefański, Polska architektura sakralna w poszukiwaniu stylu narodowego, Łódź 2002. - P. Strożek, Duch spółdzielczości na szlaku. Legenda Gospody Włóczęgów i polska turystyka robotnicza, w: Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918, red. J. Kordjak, Warszawa 2018. - A.D. Sznapik, Tatrzańska Arkadia. Zakopane jako ośrodek artystyczno - intelektualny od około 1880 do 1914 roku, Warszawa 2010. - Tatry w poezji i sztuce polskiej, Antologia, Kraków 1975. - B. Tondos, Styl zakopiański i zakopiańszczyzna, Wrocław 2004. - Ucieczki z miasta/ Stadtfluchten, red. M. Omilanowska, B. Stoertkuhl, Warszawa 2011. - Vernacular art in Central Europe: international conference, red. J. Purchla, Kraków 2001. - J. Woźniakowski, Tatry w malarstwie, Marki 2006. - W pracowni. Hasior, Brzozowski. Rząsa. Materiały pokonferencyjne, Zakopane 2018. - Zakopane: czterysta lat dziejów, t. 2, red. R. Dutkowa, Kraków 1991. - J. Zdebski, Stary Cmentarz w Zakopanem, Przewodnik biograficzny, Warszawa-Kraków 1986. [osobną kategorię stanowią teksty literackie, wspomnienia, listy i inne dokumenty osobiste bywalców Zakopanego, np. Choromańskiego, Makuszyńskiego, Witkacego itd.] |
Efekty uczenia się: |
Student poznaje terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym, zdobywa uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki, prowadzącą też do specjalizacji; ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; zdobywa pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach humanistycznych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych; zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki (K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07). Student potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki; integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach; stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki; stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych; stosować umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej; świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08; K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14). Student jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata; przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego; prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu. Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki (K2_K01; K2_K03; K2_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: Ocenie podlegać będzie cała aktywność studentek/ów, udział w dyskusjach i ich inicjatywa w dookreślaniu tematów oraz sposobach ich realizacji; jedno lub kilka wystąpień w trakcie wyjazdu. Po zakończeniu zajęć zaliczenie specjalizacji zostanie dokonane na podstawie w/w aktywności oraz referatu złożonego w formie pisemnej jako abstrakt lub konspekt (tekst o objętości max. 3 znormalizowanych stron wraz z bibliografią). Kryteria oceny pracy: - merytoryczne (zakres tematu, oryginalność wniosków, odpowiednio dobrana bibliografia) - formalne (zgodność tytułu z treścią, przejrzysty układ pracy, poprawnie sporządzona bibliografia, ewent. zestaw i spis ilustracji) - kryteria poprawności językowej (stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Pieńkos | |
Prowadzący grup: | Andrzej Pieńkos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.