Historia muzyki baroku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1BA-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia muzyki baroku |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład z przedmiotu Historia muzyki baroku będzie miał charakter monograficzny ("wybrane zagadnienia") i dotyczyć będzie przede wszystkim opery barokowej. Wykłąd ma stanowić swoiste wprowadzenie do historii opery i jej odmian od momentu powstania tego gatunku na przełomie wieków XVI i XVII aż do początków wieku XVIII. Studenci zostaną zapoznani z okolicznościami powstawania wybranych dzieł, działalnoscią wybranych ośrodków operowych. Pokazana zostanie specyfika twórczości operowej w kontekście dworskim i miejskim. Przedmiotem rozważań podczas wykładów będą zarówno aspekty kontekstowe, społeczne, historyczne, jak też dzieła same w sobie rozpatrywane od strony warstwy literackiej i warstwy muzycznej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie historia muzyki baroku (XVII w. – I poł. XVIII w.) widziana przez pryzmat najważniejszych ośrodków rozwoju muzyki w tej epoce, promieniujących na inne centra europejskie. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą wielkie formy wokalne, takie jak opera, oratorium, kantata, nowe i zarazem specyficzne dla tego okresu, prezentowane w kontekście dworskim i miejskim. Wykład zatem będzie miał pewne cechy wykładu monograficznego ("wybrane zagadnienia"). |
Pełny opis: |
Przedmiotem wykładu będzie historia muzyki baroku (XVII w. – I poł. XVIII w.) widziana przez pryzmat najważniejszych ośrodków rozwoju muzyki w tej epoce, promieniujących na inne centra europejskie. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą wielkie formy wokalne, takie jak opera, oratorium, kantata, nowe i zarazem specyficzne dla tego okresu, prezentowane w kontekście dworskim i miejskim, w aspekcie literacko-muzycznym. Wykład zatem będzie miał pewne cechy wykładu monograficznego ("wybrane zagadnienia"). Najważniejsze zagadnienia: 1/ początki dramma per musica we Florencji, Camerata Florencka, pierwsze dzieła operowe 2/ Mantua i twórczość operowa Claudia Monteverdiego 3-4/ Rzym w I połowie XVII wieku – opera, oratorium, muzyka religijna 5-6/ Wenecja – opera: założenia organizacyjne i estetyczne; weneckie opery Monteverdiego, Cavallego, Sartoria 7-8/ Paryż – francuskie gatunki operowe, grand motet 9/ Wenecja I poł. XVIII w. i twórczość wokalno-instrumentalna A. Vivaldiego 9-10/ Lipsk za czasów Jana Sebastiana Bacha (kantaty, oratoria, pasje) 11-12/ Między Rzymem a Neapolem na przeł. XVII-XVIII w. – twórczość Scarlattiego i pobyt G.F. Haendla: oratoria, kantaty, muzyka religijna, opera 14-15/ Londyn – opera angielska a opera włoska, anthem, oratorium angielskie |
Literatura: |
Manfred Bukofzer, "Muzyka w epoce Baroku. Od Monteverdiego do Bacha" (tł. E.Dziębowska), Kraków 1970; A. Szweykowska - Dramma per musica w teatrze Wazów, Kraków 1976 Z.M. Szweykowski, Historia muzyki XVII wieku t. 5 "Dramma per musica" Ch. Wolff, Bach. Muzyk uczony, Warszawa 2011 C. Hogwood, Handel, Kraków 2009 literatura szczegółowa związana z poszczególnymi tematami będzie podawana w trakcie zajęć |
Efekty uczenia się: |
Efektem uczestnictwa w wykładzie winno być: - znajomość specyfiki najważniejszych ośrodków rozkwitu muzyki w epoce baroku z ich uwarunkowaniami kultorowymi, społecznymi i politycznymi - poznanie najważniejszych dzieł w rozwoju wielkich form wokalno-instrumentalnych baroku: oper, oratoriów, kantat, gatuków muzyki liturgicznej, takich jak msza - zrozumienie znaczenia tych gatunku w kulturze europejskiej XVII wieku i I poł. XVIII w. - odróżnianie słuchowe stylu muzycznego właściwego danym ośrodkom i stylu indywidualnego właściwego najważniejszym kompozytorom (Monteverdi, Carissimi, Lully, Bach, Haendel, Vivaldi) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności na wykładach (obecność na wykładach jest obowiązkowa). Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Materiał erudycyjny wymagany i egzekwowany podczas egzaminu z Historii muzyki baroku obejmować będzie tematy wszystkich zajęć obowiązkowych (wykładu i ćwiczeń z Historii muzyki baroku) i ewentualnie fakultatywnych związanych z epoką baroku, odbywanych w semestrze zimowym wraz z materiałem erudycyjnym samodzielnie opanowanym na podstawie zadanych lektur wskazywanych w trakcie zajęć oraz lektur obowiązkowych do egzaminu, czyli: Ch. Wolff, Bach. Muzyk uczony, Warszawa 2011; C. Hogwood, Handel, Kraków 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.