Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzyki baroku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-1BA-W
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia muzyki baroku
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wykład z przedmiotu Historia muzyki baroku będzie miał charakter monograficzny ("wybrane zagadnienia") i dotyczyć będzie przede wszystkim opery barokowej.

Wykłąd ma stanowić swoiste wprowadzenie do historii opery i jej odmian od momentu powstania tego gatunku na przełomie wieków XVI i XVII aż do początków wieku XVIII.

Studenci zostaną zapoznani z okolicznościami powstawania wybranych dzieł, działalnoscią wybranych ośrodków operowych. Pokazana zostanie specyfika twórczości operowej w kontekście dworskim i miejskim. Przedmiotem rozważań podczas wykładów będą zarówno aspekty kontekstowe, społeczne, historyczne, jak też dzieła same w sobie rozpatrywane od strony warstwy literackiej i warstwy muzycznej.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu będzie historia muzyki baroku (XVII w. – I poł. XVIII w.) widziana przez pryzmat najważniejszych ośrodków rozwoju muzyki w tej epoce, promieniujących na inne centra europejskie. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą wielkie formy wokalne, takie jak opera, oratorium, kantata, nowe i zarazem specyficzne dla tego okresu, prezentowane w kontekście dworskim i miejskim. Wykład zatem będzie miał pewne cechy wykładu monograficznego ("wybrane zagadnienia").

Pełny opis:

Przedmiotem wykładu będzie historia muzyki baroku (XVII w. – I poł. XVIII w.) widziana przez pryzmat najważniejszych ośrodków rozwoju muzyki w tej epoce, promieniujących na inne centra europejskie. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą wielkie formy wokalne, takie jak opera, oratorium, kantata, nowe i zarazem specyficzne dla tego okresu, prezentowane w kontekście dworskim i miejskim, w aspekcie literacko-muzycznym. Wykład zatem będzie miał pewne cechy wykładu monograficznego ("wybrane zagadnienia").

Najważniejsze zagadnienia:

1/ początki dramma per musica we Florencji, Camerata Florencka, pierwsze dzieła operowe

2/ Mantua i twórczość operowa Claudia Monteverdiego

3-4/ Rzym w I połowie XVII wieku – opera, oratorium, muzyka religijna

5-6/ Wenecja – opera: założenia organizacyjne i estetyczne; weneckie opery Monteverdiego, Cavallego, Sartoria

7-8/ Paryż – francuskie gatunki operowe, grand motet

9/ Wenecja I poł. XVIII w. i twórczość wokalno-instrumentalna A. Vivaldiego

9-10/ Lipsk za czasów Jana Sebastiana Bacha (kantaty, oratoria, pasje)

11-12/ Między Rzymem a Neapolem na przeł. XVII-XVIII w. – twórczość Scarlattiego i pobyt G.F. Haendla: oratoria, kantaty, muzyka religijna, opera

14-15/ Londyn – opera angielska a opera włoska, anthem, oratorium angielskie

Literatura:

Manfred Bukofzer, "Muzyka w epoce Baroku. Od Monteverdiego do Bacha" (tł. E.Dziębowska), Kraków 1970;

A. Szweykowska - Dramma per musica w teatrze Wazów, Kraków 1976

Z.M. Szweykowski, Historia muzyki XVII wieku t. 5 "Dramma per musica"

Ch. Wolff, Bach. Muzyk uczony, Warszawa 2011

C. Hogwood, Handel, Kraków 2009

literatura szczegółowa związana z poszczególnymi tematami będzie podawana w trakcie zajęć

Efekty uczenia się:

Efektem uczestnictwa w wykładzie winno być:

- znajomość specyfiki najważniejszych ośrodków rozkwitu muzyki w epoce baroku z ich uwarunkowaniami kultorowymi, społecznymi i politycznymi

- poznanie najważniejszych dzieł w rozwoju wielkich form wokalno-instrumentalnych baroku: oper, oratoriów, kantat, gatuków muzyki liturgicznej, takich jak msza

- zrozumienie znaczenia tych gatunku w kulturze europejskiej XVII wieku i I poł. XVIII w.

- odróżnianie słuchowe stylu muzycznego właściwego danym ośrodkom i stylu indywidualnego właściwego najważniejszym kompozytorom (Monteverdi, Carissimi, Lully, Bach, Haendel, Vivaldi)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności na wykładach (obecność na wykładach jest obowiązkowa). Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Materiał erudycyjny wymagany i egzekwowany podczas egzaminu z Historii muzyki baroku obejmować będzie tematy wszystkich zajęć obowiązkowych (wykładu i ćwiczeń z Historii muzyki baroku) i ewentualnie fakultatywnych związanych z epoką baroku, odbywanych w semestrze zimowym wraz z materiałem erudycyjnym samodzielnie opanowanym na podstawie zadanych lektur wskazywanych w trakcie zajęć oraz lektur obowiązkowych do egzaminu, czyli: Ch. Wolff, Bach. Muzyk uczony, Warszawa 2011; C. Hogwood, Handel, Kraków 2009.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)