Etnomuzykologia 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-1ET2-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etnomuzykologia 2 |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w główne zagadnienia muzyki tradycyjnej w Polsce z uwzględnieniem jej cech muzycznych, jak również form funkcjonowania dawniej i obecnie. Zajęcia stanowią również pretekst do wprowadzenia studentów w podstawowe zagadnienia metodyczne terenowych badań etnomuzykologicznych: organizacji badań terenowych, techniki wywiadu z informatorem, rejestracji dźwiękowej oraz transkrypcji nagrań. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest tradycyjna muzyka w Polsce z perspektywy jej współczynników: tonalności, metrorytmiki, formy i wersyfikacji. Istotne miejsce w programie zajęć zajmują zagadnienia: instrumentów muzycznych i ich współdziałania w zespołach muzycznych, wielogłosu oraz manier wykonawczych, kształtu repertuaru wokalnego i tanecznego oraz przemian kultury muzycznej. Muzyka tradycyjna z terenu Polski stanowi również materiał do wprowadzenia uczestników zajęć w podstawowe zagadnienia metodyczne badań etnomuzykologicznych: organizacji badań terenowych, techniki wywiadu z informatorem, rejestracji i transkrypcji nagrań. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest charakterystyka muzyki ludowej w Polsce przez pryzmat jej współczynników: tonalności, metrorytmiki, formy i wersyfikacji. Istotne miejsce w programie zajęć zajmują zagadnienia: współdziałania instrumentów w zespołach instrumentalnych, wielogłosu oraz manier wykonawczych, kształtu repertuaru wokalnego i tanecznego oraz przemian polskiej kultury muzycznej. Polska muzyka ludowa stanowi również materiał ćwiczebny do wprowadzenia uczestników zajęć w zagadnienia metodyczne badań etnomuzykologicznych: organizacji badań terenowych, techniki wywiadu z informatorem, rejestracji nagrań, transkrypcji i porządkowania materiału. |
Literatura: |
Jadwiga Sobieska, Polski folklor muzyczny, Warszawa 2006; Anna Czekanowska, Polish Folk Music, Cambridge University Press 2006; Piotr Dahlig, Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce, Warszawa 1983; Ludwig Bielawski, Muzyka ludowa polska, w: Słownik folkloru polskiego, red. Julian Krzyżanowski, Warszawa 1965; Jan Stęszewski, Muzyka ludowa, w: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. II, red. Maria Biernacka, Maria Frankowska, Wanda Paprocka, Wrocław Ossolineum 1981. |
Efekty uczenia się: |
Kończąc zajęcia studenci powinni: - znać podstawowe cechy folkloru muzycznego głównych stref etnomuzykologicznych Polski, - potrafić opisać omawiane w trakcie zajęć tradycje muzyczne, - identyfikować główne style regionalne, charakterystyczne zjawiska wykonawcze oraz instrumenty muzyczne. - sprawnie posługiwać się terminologią muzyczną w zakresie opisu polskiej muzyki ludowej. - posiadać ogólne wyobrażenie o metodach pracy terenowej etnomuzykologa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia stanowi kolokwium końcowe. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.